پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب فطرت

حوزه/ کتاب «فطرت» که با بهره گیری از ظرفیت گسترده علمی پژوهشگاه معارج و نظارت چند مرحله ای ناظرین علمی پژوهشگاه معارج و سازمان سمت تدوین گردیده است، آماده انتشار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در پی انعقاد تفاهم نامه همکاری بین مرکز تدوین کتب آموزشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، مبنی بر تدوین کتب مورد نیاز مراکز آموزشی دانشگاهی بر اساس اندیشه  آیت الله العظمی جوادی آملی، نخستین جلد از این آثار با عنوان «فطرت» آماده چاپ و انتشار گردید.

برپایه این گزارش: این کتاب با بهره گیری از ظرفیت گسترده علمی پژوهشگاه معارج و نظارت چند مرحله ای ناظرین علمی پژوهشگاه معارج و سازمان سمت تدوین گردیده است.

گفتنی است: در راستای تدوین این اثر، جلسات علمی جهت طرح برخی شبهات و سوالات پیش آمده در مراحل تدوین این اثر با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی، حجج اسلام جعفر زاده و مصطفی پور به عنوان ناظرین علمی و حجت الاسلام حسن عبدی به عنوان محقق پروژه در محضر حضرت آیت الله جوادی آملی برگزار گردید که ماحصل این جلسات علمی نیز ضمن انعکاس در خلال مباحث این کتاب، در قالب مقالات علمی به علاقمندان عرضه شد.

در نهایت پس از آماده سازی کتاب «فطرت» و طی مراحل مختلف نظارت و ارزیابی، این کتاب جهت انتشار به سازمان سمت ارائه گردید. همچنین قرار است کار توزیع این کتاب توسط انتشارات سمت و مرکز بین المللی نشر اسراء صورت پذیرد.

خاطر نشان می شود: این کتاب در هفت فصل با عناوین اصلی و فرعی زیر تدوین گردیده است:

فصل اول؛ «نگرشی کلی به مسئله فطرت» شامل: مفهوم فطرت، ملاک امور فطری، ویژگی های امور فطری، امور فطری و امور غریزی، فطرت و امور مشابه، تقسیمات امور فطری.

فصل دوم؛ «بینش فطری» شامل: چیستی بینش فطری، اقسام بینش فطری، نقش بینش فطری در سعادت انسان.

فصل سوم؛ «گرایش فطری» شامل: چیستی گرایش فطری، اقسام گرایش فطری، وجود متعلق گرایش های فطری در خارج.

فصل چهارم؛ «شکوفایی فطرت» شامل: زمینه های شکوفایی فطرت، موانع شکوفایی فطرت.

فصل پنجم و ششم؛ «فطرت در آیات قرآن» شامل: آیه فطرت، آیه میثاق، آیه صبغه الله، آیات تذکره، آیات نسیان، آیات احساس خطر و توجه به خدا، آیات محبوب بودن خدا و ایمان.

فصل هفتم؛ «دلالت ها و لوازم امور فطری» شامل: فطری بودن دین، هویت بخش انسان بودن، نقش تحریکی فطرت در اخلاق، نقش فطرت در تربیت، نقش فطرت در هدایت جامعه.

گفتنی است کتاب «معاد» بر اساس منظومه فکری حضرت  آیت الله جوادی آملی، دیگر کتابی است که بر مبنای تفاهم نامه همکاری مشترک بین مرکز تدوین کتب پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و سازمان سمت در حال طی مراحل پایانی صفحه بندی و آماده سازی برای چاپ می باشد.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha