جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد گفت: نوع بشر، عمر را باگذشت ساعات و رفت‌وآمد سال و ماه محاسبه می‌کند درحالی‌که امیر المومنین (ع)عمر شریف انسان را با نفس‌های او می‌شمارد که باید از لحظه‌به‌لحظه آن استفاده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد در دومین شب مراسم سوگواری ماه صفر که  با حضور آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، علما، اساتید و اقشار مختلف مردم در منزل آیت‌الله مقتدایی در قم برگزار شد،گفت: بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که انسان در اختیار دارد سرمایه عمر است و امیرالمؤمنین(ع) فرموده برای باقی‌مانده عمر نیز نمی‌توان قیمت و ارزشی تعیین کرد.

این استاد حوزه اظهار داشت:  انسان می‌تواند در باقی عمر آنچه از او فوت‌شده را احیا کرده  و آنچه از او میرانده را زنده کند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله افزود: برای هر قدمی که انسان برمی‌دارد 4 سؤال می‌شود که انسان باید پاسخ‌گو باشد که سؤال نخستین نیز درباره نحوه سپری کردن از سرمایه شریف عمر است.

استاد حوزه علمیه با بیان حدیثی از امام سجاد(ع) تصریح کرد: فرزند انسان هرروز 3 مصیبت دارد که نخستین آن از دست دادن سرمایه عمر است و تنها چیزی هم  که عمر  انسان را جبران می‌کند عمل صالح است و در غیراین صورت فرد دچار خسران و زیان شده است.

وی  ادامه داد: روایات فراوانی از ائمه معصومین(ع) درباره ارزش  سرمایه عمر بیان‌شده و عمر هر مقدار هم که طولانی باشد بازهم کوتاه است و گذشته عمر باید برای انسان مایه عبرت باشد و نسبت به آینده هم نباید هیچ اطمینانی داشته باشد و آگاه باشد که به‌زودی به مردگان ملحق خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) عنوان کرد: نوع بشر عمر را باگذشت ساعات و رفت ‌وآمد سال و ماه محاسبه می‌کند درحالی‌که امیرالمؤمنین(ع) عمر شریف انسان را با نفس‌های او می‌شمارد که باید از لحظه‌به‌لحظه آن استفاده کند.

وی با اشاره به حدیثی از امام حسن(ع) تصریح کرد: عمر انسان از لحظه‌ای که از مادر زاده شده در حال کم شدن است و راه چاره در این زمینه نیز این است که  از نعمت‌هایی که خداوند به وی عطا کرده  درراه عبادت خدا استفاده  کند تا عمر وی به تباهی تلف نشود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: اغلب و اکثر عبادت ابوذر با تفکر بود چراکه یک‌لحظه فکر و تفکر ممکن است سبب شود تا راه و مسیر زندگی فرد دچار تغییر شده و او را به‌سوی عاقبت نیکو و سرانجام خیر نائل گرداند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: اطلاعات ما از آینده و برزخ بسیار محدود است و امیرالمؤمنین(ع) نیز در این زمینه می‌فرماید: هر چیزی که درباره دنیا گفته‌شده شنیدن آن مهم‌تر از دیدن آن است اما هر چه که درباره آخرت گفته‌شده دیدن آن مهم‌تر از شنیدن آن است بنابراین انسان نمی‌تواند نسبت به آینده بی‌تفاوت باشد و تنها زمان تدارک توشه آخرت نیز همین فرصت زندگی دنیاست .

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه حشر گفت: هرکسی باید نگاه کند که برای فردای خود چه چیزی را آماده کرده است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین نظری منفرد با اشاره به حدیثی از امام حسن(ع) عنوان کرد: برخی از اهل دنیا اهل لذت و تمتع از نعمت‌های دنیا به هر طریقی است هستند درحالی‌که این مسیری بوده که ممکن است وی را راهی دوزخ نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha