چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا

حوزه/ جریان کربلا یک درس بزرگ است و اگر ما بخواهیم پیرو واقعی اهل بیت(علیهم‌السلام) باشیم، باید فهم درستی از دین و شرایط زمان داشته باشیم و وظیفه خود را بدانیم تا به درستی عمل کنیم؛ در این صورت انسان تربیت شده و رستگار می‌شود و این رسالت حوزوی است.

به گزارش  خبرگزاری«حوزه»،  حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسین تهرانی، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  در گفتگویی به تشریح اهمیت و جایگاه پیاده روی اربعین حسینی و  لزوم راه‌اندازی کاروان همپای قافله در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) پرداخته است.

هدف از راه‌اندازی کاروان همپای قافله در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و حضور در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی چیست؟

رسالت اصلی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، ارائه مباحث آموزشی و توجه به جنبه‌های علمی، تربیتی، تهذیبی و اخلاقی بانوان طلبه است تا طلاب زمانی که به حدی از رشد علمی و تربیتی رسیدند، در عرصه‌های مختلف تبلیغی، نویسندگی، پژوهشگری، مشاوره، تدریس و غیره فعالیت کنند. با توجه به این موضوع، در ابتدای تشکیل ستاد اربعین جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) این بحث مطرح شد که آیا ما در زمینه حضور طلاب این مؤسسه در همایش بزرگ اربعین حسینی، رسالت و وظیفه‌ای داریم؟

امروز زیارت اربعین به عنوان یکی از شعائر بزرگ شیعه به یک جریان عظیم تبدیل شده است و حوزه علمیه نمی‌تواند در این جریان دینی با این وسعت بی‌تفاوت باشد، ضمن این که سفر اربعین حسینی می‌تواند کار تربیتی و فرهنگی باشد.

جریان امام حسین(علیه‌السلام) جریان همیشه زنده تاریخ است و ما از امام حسین(علیه‌السلام) درس زندگی می‌آموزیم؛ همایش پیاده‌روی اربعین نیز یک سفر معنوی است که درس‌هایی از این سفر می‌توان آموخت.

در سفر زیارت اربعین باید متوجه بود که امام حسین(علیه‌السلام) برای زنده نگه داشتن دین اسلام از همه چیز گذشتند و آزادگی و آزاد زندگی کردن را به ما آموختند و شعار اصلی زندگی ما قرار دادند.

نلسون ماندلا رهبر بزرگ افریقای جنوبی می‌گوید: «امام حسین(علیه‌السلام) این توان را به من داد که برای حق و آزادگی بایستم و من این کار را کردم»؛ همچنین مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند می‌گوید: «من زندگى امام حسین(علیه‌السلام) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‏ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، باید از امام حسین(علیه‌السلام) پیروى کند».

جریان کربلا یک درس بزرگ است و اگر ما بخواهیم پیرو واقعی اهل بیت(علیهم‌السلام) باشیم، باید فهم درستی از دین و شرایط زمان داشته باشیم و وظیفه خود را بدانیم تا به درستی عمل کنیم؛ در این صورت انسان تربیت شده و رستگار می‌شود و این رسالت حوزوی است.

انسان در اردوهای فرهنگی و تربیتی با مسائل و اتفاقاتی روبرو می‌شود که تعامل با دیگران و تحمل سختی‌ها را می‌آموزد و شخص تصمیم می‌گیرد شأن و وقار خود را حفظ کند؛ اگر ما نسبت به مسئله اربعین، نگاه فرهنگی و تبلیغی داشته باشیم، می‌توانیم به رسالت حوزوی خود عمل کنیم و از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

بانوان طلبه در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی با معارف و ارزش‌های دینی و رسالت‌های تبلیغی خود آشنا می‌شوند و این یک کار تربیتی ارزشمند است.

شعار ما در مسیر پیاده‌روی اربعین، «اقتدار زینبی» است؛ رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در چند سال اخیر بر بحث مقاومت، اقتدار، ایستادگی و استقامت تأکید کردند و امسال نیز سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام گرفت.

یکی از جنبه‌های مسیر پیاده‌روی اربعین، جنبه ایستادگی و مقاومت است و ما با تأسی از حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) می‌توانیم در برابر مشکلات مختلف جامعه از جمله مشکلات اجتماعی و اقتصادی، مقاومت و ایستادگی داشته باشیم.

بعد از واقعه عاشورا، زمانی که مردم به کودکان و کاروان اسرا غذا می‌دهند، حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) می‌فرمایند که به شکل صدقه به ما غذا ندهید چون بر ما حرام است و این نشان می‌دهد که حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) در بعد اقتصادی هم نشان اقتدار و استقامت هستند.

حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) کمک می‌کند که امام حسین(علیه‌السلام) به میدان رود؛ این که در روایات آمده که اهل بیت(علیهم‌السلام) در واقعه کربلا می‌گفتند که ما را به مدینه برگردانید، برای اتمام حجت بوده است؛ در حالیکه از ابتدا می‌دانستند که باید مقاومت کنند و ایستادند و با تمام سختی‌ها ایستادند و این درس بزرگی برای ما است؛ بنابراین این مفاهیم و معارف ارزشمند باید در بانوان طلبه که به عنوان مادر یا همسر، آینده جامعه اسلامی را می‌سازند، رشد کند.

با توجه به اینکه شعار کاروان همپای قافله، «اقتدار زینبی» است، چه بعدی از اقتدار زینبی ویژه طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مد نظر قرار گرفته است؟

رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در یکی از سخنرانی‌ها فرمودند: «فاطمه‌‌ی زهرا و زینب کبری(سلام‌‌الله‌‌علیهما) زنان الگو و نمونه‌‌ی اسلامند. زن امروز دنیا الگو می‌خواهد. اگر الگوی او زینب و فاطمه‌‌ی زهرا باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیت‌ها و انتخاب بهترین کارها؛ و لو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز برای انجام تکلیف بزرگی که خدا بر دوش انسان‌ها گذاشته است، همراه باشد».

بنا بر بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، بانویی که می‌خواهد حضرت زهرا و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیهما) الگویش باشد، باید شناخت درستی از وظایف خود داشته باشد و تا پای جان با همه وجود این مسیر را دنبال کند.

تمام ابعاد زندگی ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) از جمله بحث اقتدار، مقاومت، استقامت در مقابل دشمن و ایستادگی در برابر هر نوع ظلم و هر نوع خلاف حقی برای ما ظرفیت هستند.

ما طلبه‌ها باید شعارها و ارزش‌هایی که حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در نهضت کربلا نشان دادند، زنده نگه داریم؛ آن زمان که حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در مقابل ابن زیاد فرمودند: «من سختی‌های این مسیر را زیبا دیدم»، نشان می‌دهد که زندگی که در آن سختی نباشد، زیبا نیست.

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که زندگی خوب باید بدون سختی و دغدغه باشد، در حالیکه استقامت در برابر مصائب و سختی‌ها به زندگی معنا می‌دهد و این فرهنگی است که باید در جامعه نهادینه شود.

امروز آمار طلاق و مشکلات خانوادگی در نتیجه الگوگیری از فرهنگ غرب در میان مردم افزایش یافته است؛ ما باید فرهنگ زینبی را نشان دهنده فهم درست از زندگی است، در بحث جریان‌های اجتماعی و عرصه‌های اقتصادی فرهنگ سازی کنیم.

با توجه به شعارهای «من یک طلبه هستم» و «اقتدار زینبی»، رسالت و مأموریت یک بانوی طلبه در این مسیر چیست و چه مواردی ما را به اقتدار زینبی نزدیک می‌کند؟

اقتدار زینبی عرصه‌های مختلفی دراد که یکی از عرصه‌ها عرصه تبلیغ است، حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) پس از واقعه عاشورا با وجود تمام سختی‌ها در شام و کوفه خطبه خواندند و پیام عاشورا را به گوش جهانیان رساندند.

حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) کار تبلیغی عظیمی کردند و طلبه‌ها برای انجام چنین رسالتی باید معرفت واقعی پیدا کنند و عمیق نگر در دین باشند؛ بنابراین بانوان طلبه در درجه اول باید در آموختن علم کوشا باشند و اهل مطالعه و پژوهش باشند تا نگرشی عمیق در دین داشته باشند و هم زندگی خود و هم زندگی دیگران را در مسیر دین قرار دهند.

طلبه موفق باید عالم به تمام معنا باشد و علم به روز داشته باشد و بداند نیاز جامعه چیست؛ امروز دشمن از هر طرف و به هر شکل ممکن کانون خانواده، جامعه و فرهنگ ما را هدف قرار داده و خانواده‌ها و جوانان نیازمند هستند که ما کار دینی برای آنان انجام دهیم.

بانوان طلبه با مقاومت و تحمل سختی‌ها و همچنین با توکل بر خدا و توسل به اهل بیت(علیهم‌السلام) به تهذیب نفس بپردازند تا بتوانند بر دیگران تأثیرگذار باشند. اگر تهذیب نفس اتفاق نیفتد، طلبگی برای خود ما و دیگران آفت می‌شود.

جمعی از انقلابیون در اوایل انقلاب به دیدار امام خمینی(ره) رفتند و سوال کردند که پس از انقلاب چه وظیفه ای دارند، امام راحل(ره) فرمودند که اول خود را بسازید تا هر جا قرار گرفتید، کار خود را به درستی انجام دهید.

خداوند در آیه پایانی سوره آل عمران می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است كه رستگار شويد»؛ رابط یعنی این که از دین حفاظت کنید و مرزبانی از دین کنید؛ برای دفاع از دین باید دین شناس بود و کار مراقبت از دین وظیفه طلبه‌ها است.

این اقتدار زنیبی است و رسالتی که به عهده همه گذاشته شده است. رسالت طلاب غیر از رسالت انبیای الهی نیست؛ امروز رسالتی که پیامبران الهی و اهل بیت(علیهم‌السلام) داشتند به ما رسیده و ما وظیفه داریم آن را دنبال کنیم.

جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع باید دنیا را تکان دهد و افق دید آن فراملی باشد، جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌تواند در داخل و خارج از کشور، فعالیت‌های گسترده ای داشته باشد، نیروسازی کند، نظام اسلامی را رشد دهد و روشنایی و شفافیت آن ر ا بیشتر کند.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha