جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خدمات رسانی حوزه مهران به زائران اربعین

حوزه/ مدرسه علمیه ولی عصر(عج) مهران در هر شب میزبان ۵۰۰ الی ۶۰۰ طلبه به همراه خانواده های آنها است و پیش بینی می شود از ابتدا تا پایان اربعین از نزدیک به ۱۸ تا ۲۰ هزار زائر پذیرایی و میزبانی شود.

 خبرگزاری «حوزه»/ اربعین و بستر سازی برای تداوم قیام عاشورا مسئله مهمی بود که بعد از شهادت امام حسین(ع) به وسیله حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) آغاز شد و براساس آنچه که مأموریت داشتند، کاری کردند که خون حضرت ابی عبد الله(ع) و یارانش در طول تاریخ ثمربخش و دارای آثار و برکات باشد از جمله آن برکات، جوشش و خروش کمپینی به عنوان«زائرین اربعین» و حضور میلیونی مردم از کشورهای مختلف دنیا از اروپا و آمریکا گرفته تا آفریقا و ... در پیاده وری  اربعین حسینی است.

مردم متدین ایران هم چند سالی است با حضور میلیونی در پیاده روی اربعین نشان داده اند ارادت خاصی به اهل بیت(ع) و وجود مقدس حضرت ابی عبد الله(ع) دارند و این ارادت را بارها بارها از طریق حضور در راهپیمایی عظیم حسینی، کمک مالی، برافراشتن موکب های متعدد در مسیر نجف تا کربلا به اثبات رسانده اند.

در این میان روحانیون که رسالت بزرگی چون ترویج دین و پاسخ گویی به شبهات را برعهده دارند، از قافله عشق و دلباختگی به سالار شهیدان(ع) عقب نمانده و دوش تا دوش سایر مردم، در  حماسه سیاسی اربعین، حضور پررنگی از خود به نمایش گذاشته اند.

 از همه اینها که بگذریم مسئله ای که مهم است و نباید از آن گذشت، خدمت رسانی به زائرین اربعین از سوی مکتب خانه امام صادق(ع) یعنی حوزه های علمیه قبل و بعد از ورود به سرزمین عشاق است.

مدارس مهران و ایلام در خط مقدم خدمت رسانی

مدارس علمیه ولی عصر(عج) مهران و صاحب الزمان(عج) شهر ایلام در خط مقدم خدمت رسانی به زائران کوی عشق قرار دارند و روزانه میزبان صدها زائر اربعین حسینی هستند و خدماتی از قبیل اسکان، پذیرایی و پارکینگ خودرو را به زائران ارائه می دهند

                              

خدمت رسانی عزت مندانه به زائرین حسینی

حجت الاسلام و المسلمین وعد مرادبیگی، مدیر حوزه علمیه استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار حوزه با بیان اینکه خدمت رسانی به زائرین اربعین از سال 94 به صورت  غیر رسمی و رسمی از سال 95 آغاز شد گفت: زمانی که حوزه  برای خدمت رسانی به طلاب و زائرین وارد میدان شد، در ابتدا فکر نمی کردیم جمعیت چند صد هزار نفری بعد از یک سال تبدیل به میلیونی شود، این نشان از ارادت خاص مردم ایران به مولای بی کفن شان حضرت سیدالشهداء(ع) است.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام با تاکید بر اینکه در ایران شاهد خیزش و حماسه اربعینی هستیم و این حماسه سال به سال با شکوه تر از گذشته می شود، اظهار داشت: از همان زمان شروع این حماسه عظیم، مسئولین حوزه علمیه استان با همکاری مدیرمدرسه علمیه ولی عصر(عج) مهران تصمیم گرفتند برای خدمت رسانی عزت مندانه به زائرین حسینی، طلاب و روحانیون با تمام امکاناتی که دارند، وارد میدان شوند؛ خدا را شکر استارت این کار با اجاره زمینی  به مساحت 7 هزار متر مربع در  همسایه گی حوزه علمیه ولی عصر(عج) مهران که در نقطه آغازین زائرین اربعینی به سمت عراق قرار داشت، زده شد.

ارائه خدمات اسکان، پذیرایی و پارکینگ به زائران

وی افزود: اگرچه در ابتدای کار با ناهماهنگی و عدم اطلاع رسانی هایی مناسب برای خدمت رسانی به طلاب زائر مواجه بودیم، ولی آهسته آهسته و با برنامه ریزی بهتر، توانستیم خدمت رسانی به خانواده های طلاب را در مسائل مختلف مانند اسکان، پذیرایی و پارکینگ گسترش دهیم.

 حجت الاسلام و المسلمین مرادبیگی ادامه داد: با همکاری مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) مهران، این مدرسه برای اسکان به طلاب زائر برادر اختصاص پیدا کرد و در اقدامی دیگر برای راحتی خانواده های آنها، چند خانه را  به همراه امکانات رفاهی برای اسکان فراهم کردیم.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام اضافه کرد: مسئولین حوزه استان، در اقدامی دیگر با هماهنگی با طلاب مدارس علمیه استان و مهران، اقدام به اطلاع رسانی و شناساسی طلاب زائر در شهر برای خدمت رسانی کرده اند که بحمدلله این عمل خدا پسندانه مورد استقبال و رضایت مندی بسیار خوب طلاب و خانواه ها قرار گرفته، دلیل این رضایت مندی، حضور حداکثری طلاب در مدرسه عملیه  و در راهپیمایی اربعین است.

وی بابیان اینکه برای خدمت رسانی به طلاب زائر هماهنگی هایی با مدیر حوزه های علمیه صورت گرفته و حمایت لازم را در مسائل مختلف انجام داده اند، اظهار داشت: تمام تلاش حوزه علمیه استان ایلام و مدیر مدرسه عملیه مهران این بود، طوری به طلاب خدمت رسانی شود که وقتی از این مدرسه  می روند، راضی باشند و سال دیگر نیز به این مدرسه علمیه بیایند و تا کنون نیز این  گونه بوده است.

خدمت رسانی تا پایان ماه صفر ادامه دارد

حجت الاسلام و المسلمین مرادبیگی گفت: این خدمت رسانی از اول ماه صفر تا پایان صفر ادامه خواهد داشت و حتی مختص به این ماه نخواهد بود، بلکه ایام دیگر مانند عرفه، تابستان و محرم هم خدمت رسانی به طلاب و خانواده های آنها صورت خواهد گرفت.

                                        

میزبانی روزانه از ۵۰۰ تا ۶۰۰ زائر در حوزه مهران

مدیر حوزه علمیه استان ایلام  بابیان اینکه در هر شب مدرسه علمیه ولی عصر(عج) مهران میزبان 500 الی 600 طلبه به همراه خانواده های آنها است و در هر وعده ای 500  تا 600 غذا بین آنها پخش می شود، اظهار داشت: پیش بینی می شود از ابتدای ماه صفر تا پایان اربعین از نزدیک به 18 تا 20 هزار نفر طلبه پذیرای و میزبانی شود.

وی با بیان اینکه این موارد بخشی از فعالیت های این مدیریت وطلاب دو مدرسه علمیه مهران و ایلام  است و در کنار این میزبانی، اقدام به راه اندازی موکب در ورودی مهران و حضور در موکب های دیگر برای ترویج دین، پاسخ گویی به شبهات دینی، عقیدتی و مسائل شرعی و کمک رسانی به موکب های دیگر برای راه اندازی و خدمت رسانی به زائرین حسینی نموده ایم، گفت: پیش بینی این است با جمعیتی که سال به سال برآن افزوده می شود، شاهد جنبش و خروش عظیم اربعینی با حضور مردم و آزادی خواهان جهان باشیم.

لزوم اعزام مبلغ به موکب ها

حجت الاسلام و المسلمین مرادبیگی با بیان اینکه یکی از مسائل ضروری که لازم است مراکز فرهنگی مانند، اوقاف، دفتر تبلیغات، حوزه و سازمان تبلیغات به آن توجه کنند، اعزام مبلغ برای  موکب ها در ایام اربعین است، اظهار داشت: این مسئله ای است که هنوز به خوبی به آن توجه نشده و با اینکه ما مسئولین حوزه استان درگیر خدمت رسانی هستیم، به طلاب توانمند و اساتید دو مدرسه علمیه گفتیم وارد  موکب ها شوند و به فعالیت دینی و تبلیغی بپردازند.

حوزه های استان ها، حوزه ایلام را یاری کنند

حجت الاسلام علی گوهری، مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران نیز با بیان اینکه خدمت رسانی به طلاب زائر را جزء رسالت های خود می دانیم و دوست داریم طلاب و خانواده های آنها در کمال عزت مندی و آسایش به زیارت بروند، گفت: تمام تلاش ها بر این است این خدمت رسانی به درستی صورت گیرد و خدا را شکر تا کنون چنین بوده است.

                              

مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) مهران ادامه داد: زمینی که به مساحت 7 هزار متر برای پارکینگ وسایل نقلیع طلاب در همسایگی این مدرسه، از سوی مدیریت حوزه علمیه استان اجاره شده و قابلیت پارک500 تا 600 اتومبیل را دارد و این کوچکترین خدمت رسانی به طلاب زائر بوده است.

وی با بیان اینکه برای خدمت رسانی به طلاب زائر، مسئولین حوزه علمیه استان ایلام تنها می باشند و جدای از حمایت مدیر حوزه های علمیه و بعضی خیرین، حمایتی نمی شود، افزود: اگر حوزه های علمیه دیگر استانها در این کار خدا پسندانه وارد میدان شوند قطعا بهتر می توان مشکلات اسکان و تغذیه را حل و فصل کرد.

حجت الاسلام و المسلمین گوهری گفت: تمام تلاش بر ارتقاء و کیفیت میزبانی است و این امر زمانی میسر می شود که حوزه های علمیه سایر استانها، مدیریت حوزه علمیه استان ایلام را تنها نگذارند.

گفت و گو: قربان اسلامی نژاد

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha