پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام ارکیان

حوزه/ حجت الاسلام ارکیان با تاکید بر این که علت تجمع عاشقان در کانون کربلا ملیت یا زبان نیست، بلکه مغناطیس حسینی است، گفت: حادثه عظیم عاشورا تنها اسلام را زنده نگه نداشت، بلکه دین و دیانت را حیات دوباره بخشید و از انحرافات نجات داد.

حجت الاسلام سیدعطاءالله ارکیان عضو پژوهشگاه معارف انقلاب و دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با اشاره به از ارزش و پاداش زیارت امام حسین(علیه‌السلام) در روز اربعین، اظهار داشت: در طول تاریخ، دشمنان شیعه و دین درصدد بودند که مردم را از زیارت اباعبدالله الحسین باز دارند. در نقطه مقابل ائمه(علیهم السلام) شیعیان و مردم را به زیارت آن جناب تشویق و تحضیض می کردند.

وی ادامه داد: زیارت آن حضرت،  آثار و برکات فراوانی دارد؛ در روایات ماثوره تاکید زیادی برای زیارت امام حسین(علیه‌السلام) وارد شده؛ تا جایی که در برخی روایات به زائرین آن حضرت وعده مقام شفاعت داده اند.

 استاد حوزه علمیه تهران خاطرنشان کرد: در پاره ای از روایات زیارت اباعبدالله الحسین برابر با حج و بلکه به سان زیارت خدای متعال شمرده شده است. امام رضا (ع) فرمودند: «قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ». روی هم رفته از روایات برمی آید که اگر استطاعت در حج شرط است، در زیارت حسین(ع) شرط نیست.

وی تصریح کرد: اگر خوف جان باعث سقوط وجوب حج است، اما این خوف باعث سقوط استحباب زیارت امام حسین(ع) نمی شود. حج از آداب اسلام است در حالیکه در حدیثی از امام حسن عسکری می خوانیم که یکی از علامت های خمسه مومن، زیارت اربعین است.

حجت الاسلام ارکیان با اشاره به سرمایه گذاری ائمه معصومین(علیهم السلام) برای زیارت ابا عبدالله(علیه‌السلام)، عنوان داشت: انبیاء(علیهم السلام) و در امتداد آنها ائمه(علیهم‌السلام) مثل بقیه مردم برای زندگی به این دنیا نیامده اند. آنها رسالتی بس بزرگ دارند که عبارت است از هدایت مردم به سوی تکامل. تمامی تلاش های انبیاء در راستای نیل به این هدف است؛ اگر بر ملامت صبر کرده اند بخاطر هدایت بوده است اگر بر سختی صبر کرده اند اگر بر شکنجه و تمسخر صبر کرده اند جملگی بخاطر نیل به این هدف است.

وی ادامه داد: حال اگر در این میان عمل و آدابی باشد که ائمه و انبیاء را در این راه کمک کند و راه میان بُر برای هدایت مردم باشد بدون تردید انبیاء و ائمه، مردم را به آن سوق خواهند داد. زیارت امام حسین(علیه‌السلام) بهترین راه برای رسیدن به مقام قرب است که آثار بسیاری بر آن مترتب است. طاغوت ستیزی و احیاء دین نیز از دیگر برکات اجتماعی زیارت امام حسین می باشد.

 استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به رابطه اربعین و عرفان و جایگاه عدد «اربعین»‌ در متون دینى‌، تصریح کرد: در مورد زیارت امام حسین(علیه‌السلام) و گریه و عزاداری برای آن حضرت و رابطه زیارت با عرفان احادیث و دستورالعملهای فراوانی موجود است. هکذا نسبت به اربعین و چله و عدد «اربعین» در متون دینی تاکید و اصرار خاصی وجود دارد.

وی افزود: گویا تنزل آدمی از بهشت قرب افلاکی به زمین سرد خاکی در چهل مرحله اتفاق افتاده و هر که طالب صعود به سوی خداست بایست این چهل مرحله را از نو بالا رود. از نظر اخلاق فلسفی نیز عدد چهل را اینگونه تفسیر و توجیه کرده اند که با تمرین و ممارست چهل روزه می توان اخلاق رذیله ای را از خود زائل یا اخلاق حمیده ای را در خود نهادینه کنیم.

عضو پژوهشگاه معارف انقلاب و دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب با اشاره به ظرفیت های بین المللی راهپیمایی عظیم اربعین، گفت: روح زیارت سیدالشهداء به خودی خود ظلم ستیز و طاغوت برانداز است چرا که حاوی شعار «هیهات منا الذله» است. بر همین اساس می بینیم در طول تاریخ قبر مبارک سیدالشهداء را تخریب می کردند و مردم را از زیارتشان باز می داشتند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال رژیم صدام همین کار را می کرد چون که نمی خواستند حکومت جور خود را از دست بدهند. صدام در مسیر پیاده روی تک تیراندازانی گماشته بود و مردم را می کشت. علماء از بیراهه ای به سمت کربلاء می رفتند که از دید صدامیان در امان بود. این راه مخفی را «طریق العلماء» می گویند. بعد از سرنگونی صدام مردم آزادنه به زیارت رفتند و ایرانیان نیز در کنار بقیه عاشقان اباعبدالله الحسین به زیارت رفتند.

 استاد حوزه علمیه تهران ابراز داشت: نکته دیگر اینکه پیاده روی اربعین نمایشگاه اتحاد و اخوت است؛ نباید ملیّت را در این رخدادها پررنگ کرد. بیشترین تاکید ما بر ملاک های اصیل اسلامی و شیعی است. آنچه که باعث تجمع عاشقان در کانون کربلاست ملیت یا زبان نیست بلکه مغناطیس حسینی است و بس.

وی به حضور دیگر ادیان خصوصاً مسیحیان در راهپیمایی اربعین و مسئله تقریب بین ادیان اشاره کرد و گفت: قرآن کریم نسبت به برخی از کشیشان، با احترام سخن گفته و علت این احترام، حق محوری آنان است. حادثه عظیم عاشورا تنها اسلام را زنده نگه نداشت، بلکه دین و دیانت را حیات دوباره بخشید و از انحرافات نجات داد. هر آزاد مردی که جریان عظیم عاشورا را مطالعه می کند و می بیند که فردی بخاطر اهداف خود، همه چیز خود را داده است، ناخودآگاه سر تعظیم فرود می آورد.

حجت الاسلام ارکیان عنوان داشت: برخی از علمای ادیان دیگر آثار و ادله ای سراغ دارند که نشانگر حقانیت شیعه و اهل بیت(ع) است. در طول تاریخ اسلام چندین مرتبه اتفاق افتاده است که حکایت از اطلاع آنها دارد. مثل خبر دادن بحیراء از علائم نبوت حضرت محمد(ص) در سفر تجاری شام، یا قصه راس الحسین و... در هر صورت مذهب سبب تجمع نیست بلکه دل هر آزادمردی به عشق اباعبدالله می تپد و این تپش بی اختیار دل می تواند عامل وحدت ادیان در راهپیمایی عظیم مردم در اربعین باشد.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم زیارت اربعین در تبیین و معرفی اسلام ناب محمدی(ص) به جهانیان، تصریح کرد: اساسا مرز میان اسلام ناب و اسلام آمریکایی، تعلیمات عاشورایی است. ریشه اسلام ناب و انقلاب اسلامی در عاشورا و اربعین نهفته است. تعلیمات عاشورایی مخالف هر گونه سرسپردگی و ذلت و استعمار است.

 استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: وقتی اسلام از مسیر خود منحرف شده بود، امام حسین(علیه السلام) با شهادت خود، آن را خالص کردند و از انحرافات نجات بخشیدند و اسلام ناب را به مسلمانان عرضه کردند. با توجه به حجم وسیع اجتماع مردمی که با کمترین تلفات و خسارات انجام شده و کاملا خودگردان است و با تکیه بر عشق و علاقه مردم، به بهترین نحو احسن انجام می گیرد و تمامی این اجتماع که در کانون توجهات جهانیان است بدون کوچکترین افراطی گری انجام می گیرد می تواند باعث جلب توجه جهانیان به شیعه شود.

حجت الاسلام ارکیان در پایان با تاکید بر تداوم و بالندگی حرکت مردمی راهپیمایی اربعین خاطرنشان کرد: برای این مقصود چندین راه کار می توان مد نظر قرار داد؛ اول آنکه تعالیم و آموزه های عاشورایی و حسینی را از تحریف ها و انحرافات دور نگه داشت. دوم  ؛ با بصیرت افزائی و غنابخشی به این اجتماع، می توان مانع از تهی شدن محتوایی این اجتماع عظیم شد. سوم؛ در کنار توجه به کمیت اجتماع، کیفیت و محتوای اجتماع هم مورد توجه واقع شود. و چهارم آنکه؛ این اجتماع فرصت خوبی برای تبیلغ بیشتر و صدور انقلاب است و این به نوعی می تواند باعث تدوام و بالندگی شود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha