سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
استاد جامعه الزهرا(س)

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران گفت: اربعین از سنخ غدیر و عاشورا نیست، چون حرکتی است که توسط مأموم صورت گرفت نه امام و پیشوا.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، معصومه گل گیری امروز در جلسه درس اخلاق مشترک طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: حلقه اول از زنجیره آمادگی بشر برای ظهور امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)، انقلاب اسلامی بود که به صورت جهشی به وجود آمد و حلقه دوم آن، همین حرکت اربعین حسینی است.

حلقه اول از زنجیره مقدمات ظهور در ایران تحقق یافت

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از بزرگان، متفکران و اندیشه ورزان خدمت حضرت امام خمینی(ره) رسیدند و درخواست کردند که ایشان با شاه موافقت کنند، اما حضرت امام(ره) در شرایطی که گفتن این حرف عجیب بود، فرمودند شاه باید از ایران برود.

وی یادآور شد: آیت الله طالقانی به امام راحل(ره) عرض کرده بود، اگر مردم به خیابان‌ها بریزند و حکومت نظامی را بشکنند، دژخیمان رژیم همه را قتل عام می‌کنند؛ چه کسی جواب خون مردم را می‌دهد؟ امام خمینی(ره) در پاسخ فرموده بودند: «آقای طالقانی! اصرار نکن! احتمال بده که این دستور از طرف امام زمان(عج) است».

بانو گل گیری تصریح کرد: حلقه اول از زنجیره مقدمات ظهور با انقلاب اسلامی در ایران تحقق یافت.

وی افزد: بنا به گفته یکی از علمای عراق، پیاده روی اربعین در زمان صدام ممنوع بود و اگر رژیم بعث متوجه می‌شد، زائرانی را که پیاده به زیارت اربعین می‌رفتند، اعدام می‌کرد؛ اما زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و صدام نابود شد، انقلاب اسلامی به کشورهای جهان صادر شد و حلقه دوم زنجیره ظهور که حرکت اربعین است، آغاز شد.

حرکت اربعین حسینی، حلقه دوم مقدمات ظهور است

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران تأکید کرد: در چند سال اخیر که ایرانیان به زائران اربعین حسینی پیوستند، تحول دیگری در آن به وجود آمد، زیرا مسیر آن، مسیر انقلاب اسلامی شد.

بانو گل‌گیری بیان داشت: با ادله موجود می توان ثابت کرد که حرکت اربعین حسینی منتهی به ظهور امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌شود و این شعار نیست.

وی ادامه داد: من دو سال درباره این موضوع که چگونه مسیر اربعین حسینی، مسیر ظهور است، تحقیق کردم و برای بنده این مساله ثابت شد.

جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان کرد: انقلاب اسلامی به عنوان حلقه اول مقدمات ظهور از ایران آغاز شد و هر چند توسط برخی دشمنان به چالش کشیده شد، اما از آنجا که انقلاب اسلامی، حرکتی الهی و حسینی است، به خودی خود در جهان منتشر می‌شود.

وی افزود: حرکت اربعین حسینی به عنوان حلقه دوم مقدمات ظهور، می‌رود که انقلاب اسلامی را توسعه دهد و به جایی برساند که امام حسین(علیه‌السلام) پرچم قیام و حکومت جهانی را به دست امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) بدهد.

اربعین از سنخ غدیر و عاشورا نیست

بانو گل گیری یادآور شد: در اسلام پس از بعثت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، غدیر مطرح شد تا بعثت فراموش نشود؛ سپس عاشورا آمد تا غدیر و بعثت را احیا کند؛ حال این سوال مطرح است که اربعین چه پدیده ای است؟

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران ادامه داد: برخی تصور کردند که اربعین پدیده ای مثل غدیر و عاشورا است، اما درحقیقت، اربعین از سنخ غدیر و عاشورا نیست، بلکه حرکتی است که توسط مأموم صورت گرفت نه امام و پیشوا.

بانو گل گیری اضافه کرد: حضرت زینب(علیه‌السلام) به عنوان مأموم بنابر احساس ضرورت و برای اینکه عاشورا و غدیر زنده بماند و بعثت فراموش نشود، اربعین را پی ریزی کرد.

وی بیان داشت: در باره حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) همین بس که امام سجاد(علیه‌السلام) درباره ایشان فرمودند: «أنتِ بِحَمدِاللّه ِعالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ عمه جان تو عالمه ای هستی بدون این که معلم داشته باشی و فهمیده‌ای هستی بی آن که کسی مطالب را به تو فهمانده باشد».

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با بصیرت و پیروی از امام زمان(عج) خویش حرکتی را پی ریزی کردند که به مفاهیم ارزشی و حرکتی اسلام حیاتی دوباره بخشید.

وی تأکید کرد: حرکت اربعین می‌خواهد بگوید شما باید با زیارت امام حسین(علیه‌السلام) مسیری را طی کنید که با امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) بیعت کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha