جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور خدمت گزاری اصیل در عرصه های اجتماعی را منوط به رعایت شئونات دینی که در منابع اسلامی اشاره شده است دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی صبح امروز در جلسه شورای معاونین اداره کل بنیاد شهید و امور ایثاگران استان قم با تسلیت حادثه زلزله غرب کشور، گفت: بنیاد مبارک شهید مسئولیت مهمی در جهت خدمت رسانی به شریف ترین قشر جامعه به عهده دارند.

وی افزود: در سبک زندگی اسلامی، هر انسانی علاوه بر این که زندگی خویش را اداره می کند باید خدمت به دیگران نیز در سبد فعالیت وی وجود داشته باشد؛ اگر کسی در لاک خود فرو رود و از خدمت به دیگران غافل بماند از انسانیت و درون خود فاصله گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: هرچه نگاه انسان به دیگران نگاه همدلانه و خدمت محورانه باشد قله های بزرگتری را فتح کرده؛ انسان باید دیگران را در حوزه خود تعریف کند تا در خدمت به آنها دریغ نورزد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: انسان کامل در قله ای قرار گرفته که همه را در شعاع خود می داند؛ این حس همدردی هرچه از خود بیرون آمده و به دیگران تسری کند، نشانه کمال انسان است و از این رو است که ارایه خدمت به دیگران یک ارزش الهی و انسانی است.

آیت الله اعرافی گفت: این خدمت رسانی در منطق اسلام تابع یک سری ضوابط و آداب و اخلاق است؛ ارایه خدمت باید در این چارچوب قرار گیرد و مراتب ارزش را نیز طی می کند؛ همین خدمت رسانی اگر با رعایت ضوابط نباشد به ضد خود مبدل می شود.

وی یادآورشد: مهمترین اصل در نگاه اسلامی، اخلاص و نیت الهی است؛ نیت و انگیزه درونی، اساس رفتارهای انسان است؛ مهمترین عامل تعیین کننده ارزش عمل، به نگاه و انگیزه درونی انسان باز می گردد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: این انگیزه است که باعث تغییر یک کار از صفر تا صد است؛ مثلا انفاقی که با نیت الهی نیست می تواند سرنوشت معکوس رقم بزند ولی انفاق با نیت خالص عمل انسان را ارتقاء می بخشد و ده ها و صدها برکات بیشتر به انسان برسد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: دومین اصل آن است که ارایه خدمت نباید با منت باشد؛ شائبه منت نباید در یک خدمت اجتماعی وجود داشته باشد؛ منت همیشه با زبان نیست و گاهی با رفتار انسان نیز منعکس می‏ شود.

آیت الله اعرافی گفت: خداوند این زندگی طبیعی را آفریده است تا با پیراستن نفس در همین رفتارهای معمولی روح خود را پرورش دهیم.

وی یادآورشد: اصل سوم در خدمت رسانی آزاررسانی است که در کنار منت گذشتن در قرآن کریم بیان شده است؛ یعنی بیان شده است که منت گذاشتن و اذیت کردن از مواردی است که باعث از بین رفتن صدقات است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در ابطال صدقه دو عنصر شامل منت و آزار دیگر باعث می شود که کار خوب را از بین می برد و دیگر با گناهان مقایسه نمی شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: فروریزی ارزش عمل با یک ارزش غیر اصولی و اخلاقی و غیر دینی از جمله اعتقادات اسلامی است و باید در این زمینه مراقب بود.

آیت الله اعرافی گفت: عنصر چهارم، حفظ کرامت دیگران در رقتار و ارایه خدمات در کارکردن است؛ کرامت به معنی عدم تحقیر است؛ نباید به نوعی کار کرد که اشخاص دچار حس تحقیر شود.

وی یادآورشد: خدمت رسانی به شخصی که با یک اختلال کوچک به بیماری دچار شده است لطف خداست زیرا به راحتی می شد که جای انسان سالم با بیمار عوض شود، زیرا در نارسایی ها برخی اوقات، حتی یک لحظه قبل از آن مشکل، باور نمی کردند که تا آخر عمر نتوانند حرکت کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: انسان باید در ارایه خدمت کار خود را کوچک بداند، زیرا اگر کسی خدا را عظیم بداند، کار خود را نیز کوچک می بیند و اگر کسی انسان ها را بزرگ بداند، کار خود را نیز کوچک می بیند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: یک وسوسه بزرگ انسانی آن است که همیشه بدی های دیگران را بزرگ و خوبی های آنها را کم می شمارد؛ در کارهای نیک نباید کار خود را بزرگ و دیگران را کوچک فرض کرد.

آیت الله اعرافی گفت: اصل دیگر آن است که تا حد امکان کار خوب خود را مخفی کند، ولی گاهی برای الگوبخشی، الهام بخشی و فرهنگ سازی باید کار نیک را اشاعه و آشکار انجام داد.

وی یادآورشد: اگر انسان در زندگی بتواند یک سلسله کارهای خوبی را مهر و موم کند که با خود به قبر و قیامت ببرد، یک گنج بسیار ارزشمند است؛ زیرا کارهای نیک سربسته بین خود و خدا از گنج های بسیار بزرگ اخروی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: اصل دیگر، تعجیل در معروف برای دیگران و عمل خیر از اصول مهم است؛ تسریع در امداد رسانی به زلزله زدگان ارزشمند است و باید این کارهای خیر با سرعت انجام شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: اصول دیگری که در انجام خیر در سوره هل اتی وجود دارد، به معنی عدم توقع انسان در مقابل عمل خیر است؛ در عصر امام زمان(عج) خدمات اجتماعی از حوزه مزد خارج می شود، ولی این حالت باید در عرصه کنونی نیز حفظ و ارتقاء یابد؛ ارزش انسان به آن است که کارمند در اداره کار خود را الهی می داند و مزد محور کار نمی کند؛ انسان متعالی کار را آنقدر ارزشمند می داند که اگر راهی داشت که مزدی نگیرد، به این سمت حرکت می کرد.

آیت الله اعرافی گفت: عدم انتظار تشکر  از دیگر اصول انجام خیر در اسلام است که این کار بسیار سخت است که انسان به هیچ عنوان توقع تشکر دیگران را نداشته باشد؛ غنای امام بود که در زمان حضور در کشور فرمودند که هیچ احساس خاصی ندارم، چون ایشان در اوج فضایل الهی و انسانی بودند.

وی یادآورشد: ادامه و استمرار از دیگر اصول کار خیر است؛ کار خیر باید ممتد و مستمر باشد تا به نتیجه برسد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: در نظام خدمت رسانی، یک نظام اولویت نیز وجود دارد؛ خدمت رسانی با شرایط مذکور دارای آثار اخروی و دنیوی است؛ برد عمل افراد در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و اخروی است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در همین اعمال خیر نیز سلسله مراتب و موقعیت هایی وجود دارد که ارزش انسان را بیشتر می کند؛ یکی از موقعیت ها آن است که چه افرادی از شما خدمت می گیرد؛ گاهی اوقات خدمت به کافر نیز خوب است، ولی عمل خیر به مومن متفاوت است.

وی گفت: بنیاد شهید با فرمان معمار کبیر انقلاب، شکل گرفته و جامعه هدف این بنیاد مبارک کسانی است که حیات و تمام سرمایه های ملت به آن گره خورده؛ فعالان این بنیاد فرصت دارند با رعایت آن ضوابط به مراتب عالی کمال برسند و اگر این اصول رعایت شود، آثار عمل انسان بی نهایت خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha