جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ عبدالوحید پالاویچینی

حوزه/ شیخ عبدالوحید پالاویچینی، رئیس انجمن CO.RE.IS (انجمن بین المللی اسلامی) و شخصیت تلاش‌گر در عرصه گفت‌وگوی بین ادیانی در ایتالیا، از دنیا رفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ عبدالوحید پالاویچینی، رئیس انجمن CO.RE.IS  (انجمن بین المللی اسلامی) و شخصیت تلاش‌گر در عرصه گفت‌وگوی بین ادیانی در ایتالیا، از دنیا رفت.

عبدالوحید پالاویچینی روز یکشنبه 12 نوامبر در میلان در سن 91 سالگی درگذشت و طبق اعلام برخی از خویشاوندانش امروز جمعه همزمان با اقامه نماز جمعه در17 نوامبر در مسجد الوحید در میلان، محل انجمن جامعه مذهبی اسلامی coreis که شیخ 24 سال پیش آن را تاسیس کرد، بر پیکر او نماز اقامه خواهد شد.

عبدالوحید با نام فلیس پالاویچینی، در سال 1926 میلادی، در میلان ایتالیا، در یک خانواده قدیمی و نجیب مسیحی متولد و پرورش یافت.

در آن زمان، حضور مسلمانان در ایتالیا بسیار کمرنگ بود. جستجوی معنویت، او را به سفر به کشورهای با اکثریت مسلمان، به ویژه در مراکش، جایی که او اسلام را برگزید، رهنمون می کرد.

از شخصیت های تاثیر گذار بر شیخ عبدالوحید را می توان، تیتوس ابراهیم بورکارت، یک آلمانی سوئیسی نام برد. بورکارت متولد فلورانس در سال 1908 است که زندگی خود را به مطالعه هنرهای سنتی و مقدس پس از تشرف به اسلام در دهه 1930 اختصاص داده بود و در سال 1984 درگذشت و رنه گنون نیز دومین مردی است که عبدالوحید پالاویچینی وی را "راهنمای معنوی" خود را در نظر گرفت.

در سال 1986، عبدالوحید پالاویچیینی، توسط مدیران مسجد رم به عنوان نماینده رسمی انها در شورای رؤسای مذهبی جهت مباحث بین ادیانی منصوب شد. همان سال بود که او در نشست تاریخی مذاهب برای صلح در آسسی در سال 1986، که توسط پاپ جان پل دوم آغاز شده بود، شرکت کرد.

تشرف او به اسلام به دست تیتوس ابراهیم بورکارتت در تاریخ 7 ژانویه 1951 صورت گرفت، و این در حالی بود که رنه گنون، محقق علوم ماورائی در قاهره در گذشت.

عبدالوحید پالاویچینی در سال 1994 پایه های مؤسسه مطالعات پیشرفته اسلامی I HEI که امروزه توسط فرزندش یحیی اداره می شود را بنا نهاد.

وی بیشتر زمان خود را در سفر بین رم و میلان صرف می کرد. در حقیقت می توان او را یک بنیانگذار خستگی ناپذیرگفتمان‌های بین مذهبی دانست که در صدها کنفرانس و جلسه در سراسر جهان با مقامات ارشد ادیان ابراهیمی شرکت کرد.

او به عنوان یک شاگرد واقعی رنه گنون و تحت تاثیر مکتب عرفانی وی ، در سال 1990 مرکز مطالعات متافیزیکی در میلان ایجاد کرد که مسیحیان و مسلمانان را به «همیاری به بازگرداندن معنای اصلی ارزش های سنتی» فرا می‌خواند.

در سال 2007، عبد الوحید پالاویچینی در میلان آکادمی مطالعات بین مذهبی ISA را تاسیس کردکه یک مؤسسه آموزشی برای عموم مردم به جهت تقویت دانش خود در باره سه دین بزرگ توحیدی است.

عبدالوحید پالاویچی، در سال 1993 انجمن اطلاعات اسلامی را تاسیس نمود که در سال 1997 تبدبل به جامعه مذهبی اسلامی ایتالیایی coreis شد.

 این مؤسسه از همان ابتدا کار دعوت ایتالیایی ها به اسلام را آغاز نمود و پایه های یک اسلام ایتالیایی و حتی اروپایی را تشکیل داد.

شیخ عبدالوحید صاحب تالیفاتی چون اسلام و ایتالیا: پیرامون روابط با ایتالیا، اسلام فطری: پیرامون معنویات اسلامی و به سوی سرزمین مقدس : پیرامون روابط با دیگر مذاهب است.

اسلام هنوز یکی از ادیان رسمی شناخته شده در ایتالیا نیست، اما موسسه COREIS با توجه به اهمیت آن به یک همکار ضروری و غیر قابل اغماض برای دولت و نهادهای آن در رابطه با دین اسلام شده است.

میراث معنوی او اکنون در دست فرزندش که در سن 52 سالگی، امام مسجد الوحید می باشد و مشتاقانه مسیری را که پدرش در گفت‌وگوی بین ادیانی در پیش گرفته بود را دنبال می کند، می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha