جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رجبی

حوزه/ آمار طلاق در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. من دلیل این اتفاق را در یک امر مهم جستجو می کنم، آن‌هم دور شدن سبک زندگی ما از الگوهای ایرانی – اسلامی است.

مهران رجبی، بازیگر فیلم سینمایی «انزوا» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه درباره این فیلم سینمایی و پیامی که در آن نهفته است چنین اظهار نظر کرد: متاسفانه امروزه مشکلات خانوادگی در جامعه ایرانی به ویژه نسل جوان زیاد شده است. این مشکلات نیز عمدتاً به نحویست که منجر به جدایی می‌شود، برای همین هم آمار طلاق در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. من دلیل این اتفاق را در یک امر مهم جستجو می کنم، آن‌هم دور شدن سبک زندگی ما از الگوهای ایرانی – اسلامی است.

وی افزود: در فیلم سینمایی «انزوا» نیز به نوعی به این مسئله توجه می‌شود، البته در ظاهر با کاری اجتماعی رو به رو هستیم. در این فیلم داستان مردی روایت می‌شود که از زندان برای چند روز آزاد می‌شود تا به کارهای کفن و دفن همسرش برسد. در همین ایام نیز اطرفیانش به وی از همسر مرحومش بدگویی می‌کنند و باعث می‌شوند وی درباره همسرش به ناحق قضاوت کند.

این بازیگر ادامه داد: به واسطه خلاصه داستانی که تعریف کردم مشخص می‌شود که در این کار به چند نکته اشاره شده که به عنوان توصیه در آموزه‌های دینی به آن پرداخته می‌‌شود. مهمترین آیتم در این فیلم، بحث قضاوت کردن است، زیرا بارها در توصیه‌های اسلامی این توصیه تکرار شده که آدم‌ها را قضاوت نکنیم، چون تنها خداوند است که از حقیقت همه چیز مطلع بوده و می‌داند حقیقت چیست. موضوع دیگر رفتارهایی است که زن‌ها و شوهرها نسبت به یکدیگر در این فیلم دارند و به هیچ وجه در آموزه‌های اسلامی چنین رفتارهایی توصیه نشده است.

رجبی با تاکید بر این‌که در این فیلم نشانه‌های بد رفتاری در زندگی در عمل نشان داده می‌شود نه در حرف، اظهار کرد: در این فیلم سینمایی شاهدیم که  خانواده‌ها به واسطه رفتارهایی که دارند زندگیشان دچار افت و خیز می‌شود. در حقیقت در «انزوا» آینه‌ای پیش روی ما قرار می‌گیرد تا پیرامون رفتارهایی که داریم دقیق شویم و ببینیم هر عملی ممکن است تا چه حد تاثیرگذاری در آینده زندگی خانوادگی هر کدام از ما دارد.

این بازیگر ادامه داد: توصیه‌های رفتاری و دینی در این فیلم تنها به روابط بین زن و شوهر تصویر نمی‌شود، بلکه رفتار میان پدر و فرزند هم در این کار مد نظر قرار می‌گیرد، حتی در بخشی از فیلم پدر با حساسیتی که به روی پوشش فرزند خود دارد به مخاطب این نکته را گوشزد می‌کند که از کودکی می‌بایست پوشش اسلامی را به کودکان آموخت. رویکردی که عموماً ما نسبت به آن بی‌توجه هستیم، درصورتیکه رفتار کودک از همان سنین کم است که شکل می‌گیرد و به نوعی آینده وی را رقم می‌زند.

رجبی در پاسخ به این سوال که در فیلم‌های سینمایی چگونه می‌توان توصیه‌های دینی و قرآنی داشت، اظهار کرد:  این تصور که فیلم قرآنی اثری است که تنها در آن آیه‌های قرآن قرائت می‌شود، اشتباه محض است، چون همین نگاه باعث شده اینگونه آثار به شدت در سینمای ما مهجور باشند و به نوعی به حاشیه رانده شوند، درصورتیکه سینمای دینی کاریست که در خود تاثیرگذاری اخلاقی نیز همراه داشته باشد. با این توضیح من فیلم‌هایی نظیر «انزوا» را کارهای دینی می‌دانم، چون در آنها اخلاقیاتی مد نظر قرار گرفته که جامعه امروز ما به شدت نیازمند است.

ارزش های دینی در  فیلم های امروزی جایی ندارد

این بازیگر درباره نحوه اکران فیلم‌هایی نظیر «انزوا» نیز چنین گفت: متاسفانه امروزه سینمای کشور در اختیار فیلم هایست که در آن ارزش‌های دینی و اسلامی جایگاهی ویژه ندارد و بیشتر فیلم‌های گیشه هستند که یکه تازی می‌کنند، در چنین شرایطی فضا برای دیده شدن فیلم‌های انسانی آنگونه که باید مهیا نیست، به همین دلیل هم فیلم‌هایی نظیر «انزوا» در بدترین شرایط ممکن اکران شده و عموماً هم در گیشه موفق نیستند. این عدم موفقیت نیز ربطی به کیفیت کارها ندارد، بلکه در نحوه نمایش‌های فیلم‌های دینی نمود پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: سینمای ایران اگر می‌خواهد هم در گیشه و هم در مباحث مفهومی موفق باشد، باید رجعت مجددی به سمت موضوعات دینی و قرآنی داشته باشد، چون عمده مردم ما دلبسته چنین مفاهیمی هستند، برای همین هم معتقدم چنین کارهایی با استقبال مردم مواجه خواهد شد، البته همانگونه که گفتم به شرطی این امر محقق می‌شود که نحوه پرداختن به مفاهیم مورد نظر شکلی دقیق و سینمایی داشته باشد.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: پیشنهاد دیگر من این است که تلویزیون نیز در امر حمایت از فیلم‌های دینی و قرآنی ورود داشته باشد. این اتفاق نیز زمانی رخ خواهد داد که سیما با خرید و پخش کارهای مورد نظر فیلمسازان را تشویق کند در این حوزه قدم بردارند.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: مطلب پایانی این‌که سینماگران ایرانی عمدتاً دلبسته مفاهیم والا و ارزشمند دینی و اسلامی هستند، به شرطی‌که به آنها اجازه دهند به شکلی غیر تکراری و غیر کلیشه‌ای به موضوعات مورد نظر ورود داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha