پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
برگزاري کنفرانس «فرهنگ همزیستی دینی» در ترکیه

حوزه/ کنفرانس وحدت و اجتناب از خشونت و افراط گرایی با عنوان «فرهنگ همزیستی دینی» در دانشگاه ارزروم تركيه برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کنفرانس وحدت و اجتناب از خشونت و افراطی‌گری با عنوان «فرهنگ همزیستی دینی» در دانشگاه ارزروم تركيه برگزار شد. این کنفرانس با مشارکت دانشکده الهیات دانشگاه آتاتورک ارزروم و با حضور سرکنسول كشورمان، ريیس دانشکده الهیات دانشگاه تبريز و جمع کثیری از اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف اين دانشگاه در سالن اجتماعات اين دانشکده برگزار شد.

علیزاده، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تبریز سخنان خود در اين كنفرانس را با عنوان بنیان‌های فلسفی و کلامی همزیستی دینی و مقابله با افراط‌گرایی آغاز کرد و در اين باره گفت: بر اساس اصول اسلامی، جمهوری اسلامی ایران امروزه با دانشمندان سایر ادیان الهی گفت‌وگو می‌كند و معتقد است كه با گفت‌وگو می‌توان بسیاری از اختلافات را حل‌وفصل کرد.

وي افزود: اهل سنت برادران دینی ما هستند؛ بنابراين گفت‌وگو با برادران دینی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار برادران دینی خود بوده است.

عليزاده تأكيد كرد: افرادی که امروز به نام دین اسلام سر می‌برند، ساخته و پرداخته کشورهای غربی هستند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تبریز ادامه داد: انتظار می‌رود علما و روحانیون با تدابیر اندیشمندانه خود، راه نفوذ افراطی را بسته و راه حق و حقیت را به جوانان مسلمان تبین كنند.

پس از آن نجدت چاغیل، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه ارزروم در سخنراني خود با عنوان «همزیستی دینی در پرتو نور قرآن» بيان كرد: بر اساس بسیاری از آیات قرآن، مسلمان و مؤمنین برادران دینی هستند؛ بنابراين می‌توان با گفت‌وگو اختلافات را حل و فصل كنند.

وي افزود: معتقدم تنها راه همدلی و برادری، رفت‌وآمدها و گفت‌وگوی بین علمای اسلامی است.

مصطفی ماجت، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه ارزروم هم سخنراني خود را با عنوان «اتحاد در جامعه اسلامی از تئوری تا عمل» ارايه داد.

وي در اين سخنراني با اشاره به اختلافات و زمینه‌های آن در جامعه اسلامی و سوءاستفاده و دامن زدن کشورهای غربی و آمریکا به اختلافات بین مسلمان، گفت: ایجاد گردهمایی‌های مشترک، شناخت بیشتر جوامع اسلامی از سوی یکدیگر، دسترسی به منابع مذاهب مختلف، رعایت اعتدال و ادب در هم‌اندیشی‌ها و انتقاد سازنده از جمله راهکارهای لازم برای برون‌رفت از بحران تفرقه در امت اسلامی است.

در پایان اين كنفرانس رئيس دانشکده الهیات دانشگاه ارزروم ضمن قدرداني از وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ایران برای فراهم آوردن امكان برگزاري اين كنفرانس، با اهدای لوح سپاس از استاد ایرانی شرکت‌کننده در این نشست تقدیر كرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha