جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ امروز فقه ما نیازمند تدوین ۲۰ باب جدید است تا بتوانیم در مسائل مستحدثه نیز ورود جدی پیدا کرده و پاسخگوی نیازها باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در اولین اجلاسیه فقه مسائل مستحدثه که در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج و پیروزی های جبهه مقاومت، اظهار داشت: توسعه مرزهای علوم اسلامی و دانش های اسلامی از مهمترین وظایف حوزه های علمیه است؛ حوزه ها آنگاه می توانند در گذر زمان به وظایف خود قیام کرده و پاسخگوی نیازها باشند که بر حسب نیاز و پیشرفتی که علوم و ابزارهای علمی پیدا می کند، مرزهای دانش های اسلامی را گسترش و توسعه دهند.

وی ابراز داشت: ما همانطور که باید از میراث پیشین صیانت کرده و بر دقت های خودمان در همان ابواب و مسائل بیافزاییم، قطعا در کنار آن باید به عرصه های نو نیز پردخته و با تکیه بر مناهج اجتهادی در همه قلمروها، دانش های اسلامی و علوم حوزوی را بسط دهیم؛ تکیه بر یکی از این دو و غفلت از دیگری قطعا راه صوابی نیست.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: در علوم اسلامی و حوزوی، فقه به معنای عام و خاص، دارای جایگاه رفیعی است و پرداختن به عرصه های نو در تمام سطوح مذکور از وظایف ماست؛ اگر حوزه ما امروز در برابر این همه مسائل نوپدید و سؤالات جدید پاسخگو نباشد، حتما از زمانه عقب خواهد افتاد و به وظایف خود عمل نکرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: از وظایف ماست که بر اساس شیوه های آزموده شده، به توسعه مرزهای فقه پرداخته و برای ورود به این مسائل باید اقتضائاتی را مورد توجه قرار دهیم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: امروز فقه ما نیازمند 20 باب جدید در خود است تا بتوانیم در مسائل مستحدثه نیز ورود جدی پیدا کرده و پاسخگوی نیازها باشیم.

وی اظهار داشت: حکومت و ولایت، پزشکی، تعلیم و تربیت، مدیریت و سازمان، محیط زیست، هنر و ... از جمله باب هایی است که می تواند در فقه ما کتابی مستقل داشته و بر روی آن بحث شود.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: گسترش دامنه فقه و مرزهای آن با مجموعه ای از اقتضائات و الزامات از جمله تعمق بیشتر در موضوع شناسی، شناخت از فقه مقارن، آشنایی با برخی از حقوق ها در دنیا و ... مواجه است که باید به آن دقت بیشتری شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: وظیفه ما در مدیریت حوزه های علمیه آن است که باید اصالت منهج اجتهادی حفظ شده و پرداختن به موضوعات جدید با شکل سطحی و غیرروشمند انجام نشود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز اقدامات متعددی در حاشیه حوزه انجام شده که بسیار هم خوب است؛ اما متن حوزه همچون دروس خارج اصیل باید به این امور و دامنه وسیع بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha