چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سفر آقا به سرپل ذهاب

حوزه/ تقریبا پایان نشست آیت الله اعرافی با ائمه جمعه شیعیان و اهل سنت سرپل ذهاب بود که یک خبر بزرگ در شهر پیچید. خبر این بود: «حضرت آقا به دیدار مردم سرپل ذهاب آمدند»؛ خبری بسیار مسرت بخش ...

خبرگزاری حوزه/ صدای زنگ موبایل به گوش رسید؛ گوشی را برداشتم؛ دبیر محترم سرویس حوزه علمیه قم بود؛ پیشنهاد سفر به کرمانشاه و مناطق زلزله زده غرب کشور را داد؛ مردّد بودم که بروم یا نروم؛ اما ناخودآگاه پاسخ مثبت خودم را اعلام کردم. صبح روز بعد برنامه کنسل شد؛ اما انگار خواست خدا بر رفتن ما بود و مجدد به ما اطلاع دادند که باید برویم.

* به مهاجران خوش آمدید

همراه با تصویربردار و عکاس عازم کرمانشاه شدیم. اواسط راه تابلوی بزرگ «به مهاجران خوش آمدید» توجه مرا به خود جلب کرد؛ به یاد درگذشتگان زلزله غرب کشور افتادم که مهاجر دنیای دیگر شده و امروز زیر خروارها خاک آرمیده اند؛ همان هایی که شاید لحظه ای هم به فکرشان خطور نمی کرد که دقائقی بعد شاهد زلزله ویران کننده ای باشند و قرار است زیر دیوارها و آوارها مدفون شوند.

از همان شب ورود به کرمانشاه، ارسال اخبار برای خبرگزاری حوزه آغاز شد؛ چون اعضای «ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه» در بدو ورود به این استان و بدون فوت وقت، جلسه خود را شروع و تا پاسی از شب مشغول گفت و گو درباره نحوه خدمت رسانی به زلزله زدگان بودند و ما هم بنابر تکلیف، انعکاس اخبار را در دستور کار داشتیم.

صبح فردا همراه با برخی از اعضای ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه عازم منطقه ثلاث باباجانی، یکی از مناطق آسیب دیده غرب کشور شده و از نزدیک شاهد خرابی ها و چادرنشینی های اهالی منطقه بودیم.

فعالیت طلاب در مناطق زلزله زده

* فعالیت چشمگیر 320 طلبه جهادی اعزامی از قم در منطقه ثلاث باباجانی

همراهی و خدمت رسانی 320 طلبه جهادی اعزامی از حوزه علمیه قم به برادران اهل سنت از نکات برجسته منطقه ثلاث باباجانی بود؛ به نحوی این گروه در ساختمان بسیج شهر تازه آباد مستقر شده؛ مدیریت بحران شهر را در دست گرفته و در کنار کمک رسانی به اهالی شهر، به شناسایی و خدمت رسانی 160 روستای اطراف نیز پرداخته بودند که کار بزرگی بود.

نحوه استقبال اهل سنت از زبان طلاب شیعه

* نحوه استقبال اهل سنت از زبان طلاب شیعه

با چند طلبه ملبس به لباس مقدس روحانیت هم کلام شدیم؛ یکی از طلاب وضعیت منطقه را پس از زلزله اینگونه تشریح کرد: «از سه شنبه شب وارد استان شده تا هرکاری از دستمان بر می آمد، انجام دهیم؛ اما ضرورت فوریتی آن بود که مدیریت توزیع اقلام به هموطنان زلزله زده را در دست گرفته که در این راستا همراه با طلاب دیگر این فعالیت را در دستور کار قرار داده و در سیستم مدیریتی  صحیح توزیع کمک های مردم سهیم باشیم.

خوشبختانه امنیت منطقه به دلیل حضور نیروهای انتظامی بالا و ترس و نگرانی اولیه مردم نسبت به زلزله کم شده بود؛ اما شاهد توزیع نادرست اقلام دریافتی بودیم که خوشبختانه با ورود 320 طلبه به منطقه، این مشکل نیز تا حد بالایی مرتفع شد.

استقبال مردم از نیروهای مردمی از جمله طلاب و روحانیون که در منطقه حضور پیدا کرده بودند، بسیار بالا بود؛ اما کمی از نیروهای دولتی شکایت داشته و فعالیت آنان را کافی نمی دانستند».

حجت الاسلام رضوانی، طلبه جهادی اعزامی از قم دیگر روحانی بود که توانستیم گزارش مختصری از او دریافت کنیم. وی درباره استقبال مردم منطقه از طلاب و روحانیون گفت: «پس از وقوع زلزله در کمترین زمان در این شهر حضور پیدا کرده وتوانستیم  به مردم خدمت کنیم. استقبال مردم از طلاب و روحانیون بسیار خوب بوده و با مهربانی و مهمان نوازی با ما برخورد می کردند و خوشبختانه این حضور سبب شد بسیاری از شبهاتی که ضد انقلاب در ذهن این مردم جای انداخته بود، برطرف شود و امیدواریم به زودی شاهد آبادانی این منطقه باشیم.

حجت الاسلام علی محمدی دیگر طلبه ای بود که با او هم کلام شدیم.

وی گفت: «از روزهای اولی که وارد منطقه شدیم، وظیفه اصلی ما دریافت و ذخیره سازی کمک های مردمی و توزیع مناسب آن در میان مردم بود که در این راستا، گروه های پنج نفره ای تشکیل و وظیفه خدمت رسانی به مردم شهر و روستاهای اطراف به عهده آنان قرار داده شد.

استقبال مردم از طلاب و روحانیون اعزامی مناسب بود و خوشبختانه بسیاری از شبهات با این حضور برطرف شده است».

پس از حضور در منطقه ثلاث باباجانی، دیدار با ائمه  جمعه اهل سنت شهرهای تازه آباد، جوانرود و روانسر، راهی کرمانشاه شدیم تا در نشست آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه با آیت الله علما، نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه شرکت کنیم.

حدود ساعت 10 شب وارد دفتر نماینده ولی فقیه استان شده و جلسه آغاز شد؛ آیات علما، ممدوحی، اعرافی و حجج اسلام والمسلمین محمدی عراقی، زمانی، ایرانی، قبادی، کرمی و ... از شرکت کنندگان در این نشست بودند.

سخنان، نظرات، پیشنهادات و مطالب بسیاری در این نشست رد و بدل شد و شرکت کنندگان از حضور پررنگ طلاب و روحانیون در مناطق زلزله زده رضایت داشتند.

حضور آیت الله اعرافی در مناطق زلزله زده

* حضور در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب

صبح فردا همراه با مدیر حوزه های علمیه عازم شهر سرپل ذهاب شدیم؛ بازدید از مدرسه علمیه تخریب شده امام باقر(ع) این شهر، نخستین برنامه آیت الله اعرافی بود.

حجت الاسلام فاطمی نسب، امام جمعه سرپل ذهاب به تشریح وضعیت این شهر در زمان زلزله پرداخت و به نکات ناراحت کننده ای اشاره کرد.

تخریب مدرسه علمیه امام باقر(ع) و قطع شدن پای یکی از طلاب هم از دیگر مشاهدات تأسف بار این حادثه بود که متأسفانه اتفاق افتاده بود.

حضور رهبر معظم انقلاب در سرپل ذهاب

* پیچیدن خبری بزرگ در شهر

تقریباً پایان نشست آیت الله اعرافی با ائمه جمعه شیعیان و اهل سنت سرپل ذهاب بود که یک خبر بزرگ در شهر پیچید. خبر این بود: «حضرت آقا به دیدار مردم سرپل ذهاب آمدند»؛ خبری بسیار مسرت بخش و خوشحال کننده هم برای اهالی این شهر؛ هم برای افرادی که با نیات گوناگون در این شهر حضور داشتند.

لحظه ای درنگ نکردیم و به همراه مدیر حوزه های علمیه، عازم محل حضور ولی امر مسلمین، آیت الله العظمی خامنه ای شدیم.

وارد محوطه شده و منتظر دیدن جمال زیبای رهبر عزیزمان بودیم که به یک باره «خورشید طلوع کرد»؛ حضرت آقا از پله های جایگاه بالا آمدند و مردم با صدای بلند، شعارهای خوش آمد خودشان را نثار مقام معظم رهبری می کردند. واقعا صحنه وصف ناشدنی بود؛ مردمی که تا دقایقی قبل، ناراحت از وضعیت به وجود آمده در حال گذراندن سختی ها و مشکلات بودند، با دیدن سیمای نورانی رهبرشان، جان تازه ای گرفته و سر از پا نمی شناختند.

جمعیت ساکت شد و نفس ها در سینه حبس شده بود تا ببینند امام امت چه می گوید؛ حضرت آقا لب به سخن گشود و فرمود: «بسیار مایل بودم که در زمان شادی دل ها و خرمی زندگی به شهر شما مردم مهربان و باوفا بیایم؛ نه در شرایطی که دچار غم و بلا و چنین مصیبت شدیدی هستید. با غم شما، دلهای ما پر از غم و افکار ما نیز گرفتار شد. من با یکایک دل های داغدار شما همدردم. مسئولان تلاش‌های خود را مضاعف کنند؛ به این حد قانع نیستم».

این جملات، بخشی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب بود که در جمع مردم مهمان نواز سرپل ذهاب بیان شده بود.

مردم خونگرم سرپل ذهاب در پایان سخنان مقام معظم رهبری نیز ایشان را بدرقه کرده و جلسه با خاطره ای خوش برای همه به اتمام رسید.

* چفیه رو از خود حضرت آقا گرفتم

از محوطه آن دیدار بیرون آمدیم. هنوز جمله یکی از روحانیون حاضر در آن دیدار از خاطرم نمی رود که با حرارت خاصی به من گفت: «چفیه رو از خود حضرت آقا گرفتم»؛ این روحانی عزیز پس از اتمام سخنان مقام معظم رهبری درخواست چفیه از ایشان کردند که امام خوبان نیز این درخواست را بی پاسخ نگذاشته و با اشاره به محافظ خود، چفیه را در اختیار این روحانی گذاشتند.

* رهبری که خود عامل آتش به اختیار شد

دیدار حضرت آقا به اتمام رسید و ما با لبی خندان و قلبی خوشحال، با مدیر حوزه های علمیه همراه شده تا بتوانیم از مناطق دیگر هم بازدیدی داشته باشیم؛ اما این نکته همچنان در ذهن من ماندگار شد که رهبر من خود عامل آتش به اختیار بوده و مطابق با پیامشان که بیان کرده بودند: «از همه‌ی کسانی‌که می توانند به نحوی در سبک کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند، درخواست می کنم که به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند»، در این منطقه حضور پیدا کردند تا بتوانند کمی از مصیبت خسارت دیدگان را بکاهند.

مقصد بعدی، سوله هلال احمر سرپل ذهاب بود که بخشی از مدیریت آن در دست فعالان جهادی قمی بوده و آیت الله اعرافی با حضور در این مکان، از نزدیک با فعالیت ها و خدمت رسانی های آنان آشنا شد.

دیدار با حاج حسین یکتا، رئیس قرارگاه امام رضائی ها در قصر شیرین

دیدار با حاج حسین یکتا، رئیس قرارگاه امام رضائی ها در قصر شیرین، برنامه دیگر مدیر حوزه های علمیه بود که واقعا باید به این فرد مخلص و بسیجی تبریک گفت؛ چون از نزدیک زحمات و تلاش های او و تیم همراهش که متشکل از طلاب و روحانیون جهادی بود را مشاهده کرده و بر خوشحالی درونی ما افزوده شد.

بازگشت به کرمانشاه و شرکت در نشست مدیران مدارس علمیه این استان آخرین برنامه ای بود که در آن حضور داشتم و ساعت هشت شب دوشنبه، 29 آبان بود که این استان را به مقصد قم، شهر کریمه اهل بیت(ع) ترک کردیم.

محمدرسول صفری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha