جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین گواهی با اشاره به فعالیت های پایگاه های بسیج طلاب در حوزه های علمیه، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۴۰۰ پایگاه بسیج در حوزه‌های علمیه سراسر کشور فعال می‌باشد و حدود ۱۵۰ هزار نفر در بسیج طلاب، اساتید و روحانیون عضویت دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، در پاسخ به این سوال که چه حادثه‌ای پیش آمد تا امام خمینی(ره) دستور تاسیس سازمان بسیج مستضعفین را دادند، اظهار داشت: قبل از پاسخ به این سوال لازم است در ابتدا مطلبی را متذکر شوم و آن این که برخی فکر می‌کنند بسیج صرفاً برای دفاع مقدس تأسیس شد تا از نیروهای مردمی برای حضور در جنگ استفاده شود گرچه حضور بسیج در دفاع مقدس آثار و برکات بی نظیری را در پی داشت ولی واقعیت قضیه این است که بسیج یکی از الهامات خداوند به امام خمینی بود و حضرت امام با این اقدام هوشمندانه، میراث ارزشمندی را برای کشور ذخیره کردند.

بسیج؛ الگوی جوانان مقاومت در کشورهای اسلامی

وی افزود: بسیج امروز الگوی جوانان مقاومت در کشورهای اسلامی شده است مثلاً در عراق الگوی جوانان حشدالشعبی و در لبنان الگوی جوانان مقاومت حزب الله قرار گرفته است. از این رو سازماندهی نیروهای مردمی در کشورهایی مثل عراق، لبنان و سوریه این امکان را به دولت‌ها می‌دهد تا چنانچه تهدیدی متوجه کشورشان شد با کمک همین جوانان بتوانند از سرزمین خود دفاع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین گواهی با بیان این که کارکردهای بسیج مردمی با توجه به شرایط جامعه ممکن است متفاوت باشد، گفت: در دوره‌ای بسیج مردمی ممکن بود در عرصه دفاعی فعال باشد همچون سال‌های دفاع مقدس که مردم و نیروهای بسیج حضور فعال و اثرگذاری داشتند، و در دوره‌ای نیز ممکن است بسیج مردمی در عرصه‌های فرهنگی، علمی، جنگ نرم و نظایر اینها فعالیت کند چنان‌که در دوران پس از جنگ، بسیج با ورود به عرصه‌های فرهنگی و علمی به مقابله با جنگ نرم دشمنان پرداخته است.

حضور نیروهای بسیج مردمی در عرصه‌های مختلف علمی

وی با اشاره به حضور نیروهای بسیج مردمی در عرصه‌های مختلف علمی، تصریح کرد: پیشرفت‌های موشکی، فضایی و پزشکی کشور حاکی از تلاش‌های علمی و پروژه‌های تحقیقاتی اندیشمندان بسیجی می‌باشد که با این خدمات کشور را در تولید داخلی خودکفا نمود و از واردات خارجی بی‌نیاز ساختند.

رئیس سازمان بسیج اساتید و طلاب کشور افزود: خودکفایی کشور در برابر زیاده‌خواهان خارجی یک دستاورد ارزشمند است، زیرا همین زیاده‌خواهان مستکبر در زمان جنگ حتی یک سیم خاردار هم در اختیار ما قرار نمی‌دادند. هم اکنون نیز دشمنان می‌خواهند با اعمال تحریم‌های اقتصادی ملت ایران را منزوی کنند ولی همت جوانان بسیجی در دستیابی به پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های جدید آسیب‌های احتمالی را به حداقل رسانده و آنها را از رسیدن به مقاصد شوم خود ناکام گذاشته است.

بسیج  منحصر در یک قشر یا حزب خاص سیاسی نیست

وی با بیان اینکه بسیج و تفکر بسیجی منحصر در یک قشر یا حزب خاص سیاسی نیست، اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری هر کسی که مملکت خود را دوست دارد و به آرمان‌های بلند کشورش می‌اندیشد او یک بسیجی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین گواهی با اشاره به نقش هدایتگری بسیج طلاب و روحانیون برای سایر اقشار، گفت: نقش مهمی که بسیج طلاب، اساتید و روحانیون در سازمان بسیج مستضعفین ایفا می‌کند این است که این قشر علاوه بر تأمین نیازهای فکری طلاب جوان باید هدایت فکری سایر اقشار بسیج مردمی را نیز بر عهده گرفته و بصیرت‌افزایی کنند.

حضور ۵۰۰ طلبه بسیجی در مناطق زلزله زده

رئیس سازمان بسیج اساتید و طلاب کشور عنوان داشت: هم‌اکنون بسیج طلاب، اساتید و روحانیون در همه حوزه‌های علمیه برادران و خواهران فعال بوده و در عرصه های مختلف مشغول ارائه خدمات به مردم هستند. مثلاً در همین زلزله اخیر کرمانشاه تعداد 500 نفر از طلاب بسیجی از تیپ امام صادق(ع) با حضور به موقع در میان مصیبت زدگان به یاری آنها شتافته و مشغول ارائه خدمت به آنها شدند.

وی خطاب به روحانیان و طلاب بسیجی گفت: مهم‌ترین وظیفه بسیج طلاب، اساتید و روحانیان این است که اعتماد مردم را نسبت به این قشر حفظ کنند زیرا بزرگ‌ترین سرمایه ما اعتماد مردمی است بنابراین باید متواضعانه در خدمت مردم، در کنار مردم و همراه مردم باشیم.

تولیت آستان مقدس امام زاده صالح(ع) با بیان اینکه بسیج باید خود را خادم ملت بداند، ابراز کرد: بسیج باید امانت‌دار مردم باشد و از هر گونه خدمتی که می‌تواند برای مردم انجام دهد مضایقه نکند زیرا بقا و حفظ نیروی مردمی بسیج در گرو اتکاء به همین مردم است.

 فعالیت ۱۴۰۰ پایگاه بسیج در حوزه های علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین گواهی با اشاره به فعالیت های پایگاه های بسیج طلاب در حوزه های علمیه، گفت: هم‌اکنون حدود 1400 پایگاه بسیج طلاب و روحانیون در حوزه‌های علمیه سراسر کشور فعال می‌باشد، و حدود ۱۵۰ هزار نفر در بسیج طلاب، اساتید و روحانیون عضویت دارند.

وی در پایان افزود: همان‌طور که اشاره شد طلاب و روحانیون بسیجی نسبت به سایر اقشار رسالت سنگینی بر عهده دارند، زیرا علاوه بر اینکه خودشان مجهز به تقوا و علم بوده و از مسائل روز جامعه آگاه باشند باید سایر اقشار جامعه را تغذیه فکری نموده و هدایت فکری و معنوی آن ها را برعهده داشته باشند و در عرصه های مختلف بصیرت افزایی کنند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha