پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهردار لندن نخستین بایگانی «مساجد در انگلستان» را افتتاح کرد

حوزه/ صادق خان شهردار مسلمان لندن، با شرکت در مراسمی در مسجد شرق لندن، نخستین بایگانی «مساجد در انگلستان» را با بیش از ۲۵۰ هزار سند مربوط به مسلمانان بریتانیا، در این مرکز اسلامی افتتاح کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از mysalaam، صادق خان شهردار مسلمان لندن، نخستین بایگانی «مساجد در انگلستان» را ایجاد کرد. شهردار لندن این بایگانی را در مسجد شرق لندن افتتاح کرد.

وی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه گفت: آشنایی با تاریخ ما را از روایات نادرست و داستان پردازی‌ها آزاد می‌کند و تاریخچه و میراث مسلمانان بریتانیا ثابت می‌کند که مسلمان بودن به اندازه انگلیسی بودن اهمیت دارد.

شهردار مسلمان لندن طی مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: برای 110 سال مسلمانان در شرق لندن سکونت داشته‌اند و این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در عین حال که مسلمان هستیم، شهروندان انگلستان نیز باقی بمانیم. به راحتی می‌توان یک غربی بود و به باورهای اسلامی نیز اعتقاد داشت.

وی سپس افزود: اگر به خاطر جان فشانی های مسلمانان نبود، انگلستان اکنون یک ملت آزاد نبود. یکی از دلایلی که جنگ جهانی اول و دوم با پیروزی متفقین به پایان رسید کمک‌های مسلمانان در سرتاسر دنیا برای مبارزه با نازیسم بود.

خان که به عنوان سخنران افتخاری در مراسم افتتاحیه در مسجد شرق لندن دعوت شده بود، اظهار امیدواری کرد مسجد جدید منبع الهامی برای دیگر مساجد باشد تا سیستم‌های ابتکاری مشابهی طراحی کنند.

این بایگانی در مجموع 250 هزار سند و مدارک مرتبط با میراث مسلمانان در بریتانیا مربوط به سال‌های بسیار گذشته با قدمتی نزدیک به سال 1911 جمع آوری و طبقه بندی کرده است. این مدارک شامل جزئیات فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در مراکز اسلامی و مساجد لندن از طریق عکس‌ها، گزارش‌های سالانه و غیره است. پرونده‌های ازدواج، مسلمان شدن، گزارش‌ها و پروژه‌های معماری مساجد نیز در میان این اسناد وجود دارند.

مجموعه نامه‌های یک مسیحی مسلمان شده

بعضی از اسناد بسیار جالب در این بایگانی، مجموعه‌ای از نامه‌های نوشته شده توسط محمد مارمادوک پیکتال، یکی از نخستین مترجمان قرآن به زبان انگلیسی و اسلام شناس مسلمان شده از یک خانواده مسیحی است. اسناد دیگر مربوط به «صندوق خزانه‌داری مسلمانان» می‌باشد که برای ارائه کمک مالی و حمایت از مسلمانان فقیر انگلیسی برای مراسم کفن و دفن عزیزان‌شان ایجاد شده است.

تیم راه اندازی اظهار امیدواری کرد که این بایگانی به یک منبع ارزشمند برای محققان و دانشگاهیان و کمک به عادی سازی روایت زندگی مسلمانان در جامعه گسترده بریتانیا تبدیل شود.

دکتر جمیل شریف رئیس کمیته اجرایی این پروژه در مسجد شرق لندن گفت: بایگانی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اجازه می‌دهد که تجربه زندگی مسلمانان در تاریخ جامعه بریتانیا ثبت شود. بدون این بایگانی به ثبت رسیده، مسلمانان همیشه به عنوان یک گروه خارجی و بیگانه در نظر گرفته می‌شدند و مشارکت‌های آن‌ها هرگز مورد قدردانی قرار نمی‌گرفت.

لازم به ذکر است ایجاد این بایگانی 5 سال به طول انجامیده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha