شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام ربانی بیرجندی

حوزه/ استاد و مدرس دوره تقرير نويسي حوزه علمیه خراسان گفت: شناخت مكاتب فقهي كمك قابل ملاحظه اي به فهم دقيق وتبيين مساله يابي در فقه مي كند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين رباني بيرجندي در كارگاه تقرير نويسي که به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مدرسه عالي نواب مشهد برگزار شد، با بيان اينكه شناخت مكاتب فقهي كمك قابل ملاحظه اي به فهم دقيق و تبيين مساله يابي در فقه مي كند، از اين رو شناخت مكاتب فقهي يكي از ضروريات فقه و فقيه شدن مي باشد.

وی در ادامه به معرفي مكاتب فقهي پرداخت و با بيان اينكه به طور كلي يازده مكتب فقهي در فقه شيعه وجود دارد، ابراز کرد: مكاتب فقهي شيخ مفيد، حله، جبل العامل، محقق حلي، وحيد بهبهاني، صاحب جواهر، شيخ انصاري، امام خميني(ره) وآيت الله خوئي(ره) را از مهمترين اين مكاتب نام برد.

حجت الاسلام و المسلمین رباني بیرجندی به بيان ويژگي هر يك از مكاتب پرداخت و مكتب فقهي شيخ مفيد را دارای قوت بخشيدن به مباحث اصولي، سرآمدي در مباحث كلامي، اهميت به فقه مقارن، نقد روايات و نگارش متون فقهي استوار دانست.

اين مدرس و پژوهشگر حوزوی، بحث ولايت فقيه، توجه به فقه مستحدثه و نقش مسائل سياسي و حكومتي در فقه را مهمترين ويژگي هاي مكتب فقهي امام خميني(ره) دانست كه در طول تاريخ سابقه نداشته است.

اين محقق برتر در ادامه به انواع سبك فقه اشاره كرد و گفت: فقه جواهري، ‌فقه گويا و فقه پويا از انواع سبك های  فقه است و در عین حال، فقه جواهري جايگاهي عظيمی در شيعه دارد.

مولف كتاب مكاتب فقهي براز کرد: فقه جواهري يكي از سبك هاي فقهي است و ويژگي هاي منحصر به فردي شامل جامعيت، منهج اصولي، توجه به فتاواي فقهاي اهل سنت و توجه به شهرت فتوايي را داراست.

حجت الاسلام والمسلمين رباني بیرجندی با ذكر بحث ولايت فقيه به عنوان يكي از ابتكارات مكتب فقهي امام خميني(ره)، اظهار کرد: امام خميني (ره) توجه خاصي به مسائل مستحدثه داشتند و نقش زمان و مكان و تغيير و تحول موضوع را در فقه دخيل مي دانستند.

وی با بیان اینکه مرحوم امام خمینی(ره) چندين فتواي نادر داشته اند كه اين نشان دهنده پويايي و نبوغ سبك فقي ايشان بوده است، گفت: حيله هاي ربوي، بلاد كبيره، نماز صبح در شب مهتابي و شرطيت ايمان در ذابح در منا از آن جمله مي باشد.

این استاد حوزه علمیه خراسان، افزود: همه سبك ها و مكاتب فقهي در طول تاريخ پشتوانه عظيمي براي طلاب مي باشد كه مي توانند با شناخت هر يك از اين مكاتب كمك شاياني به رشد و پويايي خود در سطح خارج کنند.

گفتنی است، معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در طول سال چند کارگاه تقریرنویسی درس خارج را برگزار می کند که طلاب محصل در سال نخست این مقطع می بایست در آن دوره شرکت کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha