پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مومنی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مومنی گفت: امروز باید همه مباحث دینی باهم مطرح شود، برخی اوقات تولی گفته می شود، ولی تبری بیان نمی شود، برخی اوقات تبری هم گفته شده، ولی تقیه توضیح داده نمی شود، بحث تقیه هم متناسب با این ایام است و باید شیعیان در مجالس عمومی رعایت ادب را نسبت به اهل تسنن بکنند.است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی، ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت آغاز امامت و ولایت حضرت ولی عصر(عج) در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) در سامرا به شدت از سوی خلفای عباسی تحت نظر بودند، به نحوی که حتی امام به شیعیان خود پیغام داده بودند که برای حفظ جانشان هرگز در کوچه و بازار عرض ادب و احترامی کلامی و رفتاری نداشته باشند.

وی با بیان اینکه شدت تحت نظر امام حسن عسکری(ع) از سوی خلفا به حدی بود  که امام باید در هفته دو روز خود را به کاخ خلفای عباسی معرفی می کردند،  گفت: ولی با همه این اوصاف آنچه  که خداوند مقرر کرده بود، رقم خورد و حضرت ولی عصر(ع) متولد و به امامت رسیدند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که مطرح است، قاعده تسامح درادله  سنن بوده ، سنن شامل قصص انبیا وامامان، تاریخ، عزاداری، روایات، مستحبات و مکروهات است.

وی افزود: در یک برهه هایی شاید تسامح در ادله سنن برای شیعیان هزینه نداشت، ولی امروزه تشیع تبدیل به یک حکومت شده و زیر ذره بین نگاه های منتقدان و مخالفان حرکت می کند و مسلما چنین برخوردی با روایات مناسب و صحیح نیست.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: روایات باید در زمان و متناسب با شرایط خودش بررسی شود،  بیان نقد و فهم عالمانه از دین  و اظهار نظر این فهم عالمانه به صورت شفاف و صریح برای مردم  از مهمترین رسالت های روحانیت است.

وی تاکید کرد: امروز باید همه مباحث دینی باهم مطرح شود، برخی اوقات تولی گفته می شود، ولی تبری بیان نمی شود، برخی اوقات تبری هم گفته شده، ولی تقیه توضیح داده نمی شود، بحث تقیه هم متناسب با این ایام است و باید شیعیان در مجالس عمومی رعایت ادب را نسبت به اهل تسنن بکنند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه مبلغین دین و روحانیت انتقال فهم عالمانه از دین به جامعه  است که مصداق  آن موضوعات متناسب با ظهور حضرت حجت(عج) و علائم ظهرو است.

معاون تهذیب و  تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در پایان عنوان کرد: مبلغ در فهم  و برداشت از روایات ، قصص، تاریخ، عزاداری ها در کل سنن باید بسیار دقیق  و متقن  رفتار بشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha