جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست خبری آیت الله اراکی-دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی زمان برگزاری سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی را ۱۴ تا ۱۶ آذرماه اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۲۰ میهمان خارجی از شخصیت های برجسته جهان و حدود ۳۰۰ میهمان داخلی در کنفرانس امسال شرکت می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محسن اراکی، امروز در نشست خبری سی و یکمین کنفرانس وحدت با موضوع «وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی»، در تهران، با  تبریک به ایام میلاد رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) و همچنین تسلیت جان باختی تعدادی از هموطنان در زلزله استان کرمانشاه، پیروزی های بزرگ جبهه مقاومت در عراق و سوریه علیه گروه تروریستی داعش را تبریک گفت و اظهار داشت:پس از شکست نظامی داعش ما اکنون وارد مرحله جدیدی از تلاش رهبران جهان اسلام برای ایجاد وحدت و همگرایی بین بخشهای مختلف جامعه اسلامی شده ایم.

وی ادامه داد: بزرگترین توطئه دشمنان جهان اسلام به خصوص مثلث شوم صهیونیسم، وهابیسم و امپریالیسم استکباری آمریکا برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام و شکستن عزم و اراده ملتهای آزادی خواه  و صلح جو، شکل گیری دولت خود خوانده داعش بود که با شکست روبرو شد و پس از این وعده شکل گیری امت واحده اسلامی حتمی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: ما با عزم استوار و با همکاری نهادهای دلسوز و همراهی مقام معظم رهبری مسیر وحدت و شکل گیری  امت واحده اسلامی را ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به این که در یک سال گذشته فعالیت های گسترده ای در این مسیر مسیر وحدت و شکل گیری  امت واحده اسلامی در داخل و خارج کشور داشته ایم، ادامه داد:در داخل کشور برگزاری کنفرانس هایی نظیر کنفرانس اتحادیه های تقریب نهاد و نشست های علمی گوناگون به مناسبت های مختلف در سراسر کشور و همچنین  اردوهای آموزشی و فرهنگی و برنامه های گسترده هنری به وسیله بخش های مختلف مجمع تقریب و دانشگاه مذاهب را داشتیم که زمینه خوبی برای تحکیم هرچه بیشتر وحدت بین مذاهب را فراهم کرد.

برگزاری 20 کنفرانس بین المللی در یک سال گذشته

آیت الله اراکی اضافه کرد: در خارج از کشور، در طول یک سال گذشته بیش از 20 کنفرانس بین المللی با همکاری شخصیت ها و نهادهای تقریبی کشورهای مختلف جهان از جمله اندونزی، مالزی، تونس، عراق، ترکیه، برزیل و ... برگزار ش.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که  در این کنفرانس ها مباحث مهمی مطرح شد و بیانیه های خوبی برای در رابطه با همگرایی جهان اسلام و وحدت هر چه بیشتر مذاهب در سراسر جهان ارائه شد، افزود: کنفرانس اتحادیه علمای مقاومت با حضور 1500 نفر از شخصیت های مهم دنیا در لبنان برگزار شد و همه یکصدا و با عزم واحد انجار و تنفر خود را از حرکت های تکفیری صهیونیستی، اعلام و برنامه های خوبی برای تحکیم هرچه بیشتر وحدت در جهان پیشنهاد دادند.

آیت الله اراکی افزود: مجمع تقریب در سال گذشته حرکتی را در سراسر جهان آغاز کرد که تأسیس، پشتیبانی و ترویج جنبش های وحدت گرا در جهان اسلام بود، بیش از 16 اتحادیه جهانی را پی ریزی کرد که اساسنامه آنها تدوین و هیئت مؤسس این اتحادیه ها نیز تعیین شده اند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی هم جهش خوبی داشته است و ما می توانیم با همکاری ریاست این دانشگاه مرحله جدیدی را رقم بزنیم.

رشد بیش از 200 درصدی دانشجو در دانشگاه مذاهب

آیت الله اراکی اظهار کرد: رشد بیش از 200 درصدی دانشجو در دانشگاه مذاهب نشانه تحول خوب آن است و می توان گفت، برنامه های مشترک مجمع تقریب و دانشگاه مذاهب در مسیر وحدت ستودنی است.

 وی با بیان اینکه امروز در سراسر جهان شاهد پیشرفت جریان وحدت گرا و اقول جریان تفرقه گرا هستیم، ابراز امیدواری کرد: سی و یکمیمن کنفرانس وحدت با موضوع «وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی»، بتواند مرحله جدیدی از همگرایی در جهان اسلام را رقم بزند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، زمان برگزاری سی و یکمیمن کنفرانس وحدت اسلامی را روزهای 14 تا 16 آذرماه در تهران اعلام و خاطرنشان کرد: در کنفرانس وحدت امسال شاهد حضور بیش از 220 میهمان خارجی از شخصیت های برجسته جهان و حدود 300 میهمان داخلی هستیم و بسیاری از میهمانان برای اولین بار در این کنفرانس شرکت می کنند.

دعوت از شیخ الازهر

دبیر کل مجمع تقریب در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص دعوت از شیخ الازهر برای حضور در کنفرانس وحدت، گفت: ما الازهر شریف را اصولا یکی از پایگاه های مهم تقریب و وحدت می دانیم و تلاش های شیخ احمد الطیب در راستای وحدت را ارج می نهیم؛ موضع گیری های ایشان در مسیر وحدت اثرگذار بوده است و جای تقدیر و سپاس دارد.

وی افزود: سال گذشته از شیخ الازهر برای حضور در کنفرانس دعوت کردیم که ایشان ضمن تشکر، عذرخواهی کردند که نمی توانند بیایند، امسال هم از ایشان دعوت کرده ایم که امیدواریم حضور به هم رسانند، چرا که شرکت الازهر می تواند کمک بسیار خوبی در ایجاد وحدت و همگرایی جهان اسلام کند؛ الازهر بخش مهمی از جریان وحدت گرای جهان اسلام است.

جزئیات کنفرانس وحدت

آیت االله اراکی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگر در خصوص جزئیات کنفرانس وحدت امسال، گفت: هر ساله روز 15 ربیع الاول افتتاحیه کنفرانس وحدت برگزار می شد، اما امسال به دلیل این که ریاست محترم جمهوری در این روز برنامه ویژه ای داشتند و نمی توانستند در مراسم افتتاحیه شرکت کنند، کنفرانس را  با یک روز تأخیر شروع می کنیم و ریاست جمهوری در مراسم سخنرانی خواهند کرد، همچنین تعداد زیادی از علما و بزرگان در مراسم افتتاحیه، سخنرانی می کنند.

وی ادامه داد: در دومین روز کنفرانس، میهمانان به حضور مقام معظم رهبری خواهند رسید و از بیانات ایشان بهره مند می شوند، همچنین میهمانان عصر روز دوشنبه (یک روز قبل از برگزاری کنفرانس) در مرقد امام خمینی حضور به هم می رسانند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: عصر روز دوم کنفرانس، 9 کمیسیون شامل 5 کمیسیون اصلی و 4 کمیسیون جانبی  برگزار می شود، کمیسیونهای جانبی شامل "اتحادیه علمای مقاومت؛ اتحادیه جهانی بانوان؛ اتحادیه سادات و  اتحادیه مساعی حمیده هستند و از جمله کمیسیون های اصلی، کمیسیون "ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن از تمدن غرب"، کمیسیون "طرح های احیاگران جهان اسلامی در جهت تمدن سازی نوین اسلامی"، کمیسیون "تمدن نوین اسلامی به مثابه راهبرد وحدت"، کمیسیون "نقش خودباوری مسلمانان و اتحادیه های تقریب نهاد در تقریب مذاهب و... هستند.

آیت الله اراکی خاطر نشان کرد: در کنار برگزاری کنفرانس وحدت امسال، نمایشگاه هایی نیز برگزار می شود؛ شب شعری در قم خواهیم داشت؛ جشن میلاد رسول اکرم(ص) به مناسبت هفته وحدت در بسیاری از شهرهای کشور برگزار می شود؛ همچنین کنفرانس های حاشیه ای در تعدادی از استان های کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha