شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)

حوزه/ حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی گفتند: ما در حفظ آبروی مردم، امین‌الله هستیم، و آبروی انسان، امانت الهی است؛ آبرو و اعتماد به کمیته امداد باید حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به همراه جمعی از مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) سراسر کشور  که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار داشتند: کمک به محرومان امری عاطفی و انسانی است و همه مردم جهان با هر عقیده و دینی این کار را انجام می دهند، اما تفاوتی جوهری بین ما و آنها در موضوع کمک به دیگران وجود دارد.

ایشان ادامه دادند: آنکه امام(ره) و انقلاب به‌وجود آورد، چیزی فراتر از کمک کردن به‌ فقیر است؛ طبق بیان حضرت امیر(ع) باید گردن فقر را زد! باید توانایی تولید و اشتغال داشته باشیم؛ این، کمیته امداد امام خمینی(ره) است و این مهم به پشتوانه بانکداری اسلامی محقق می‌شود.

معظم‌له تاکید داشتند: مزدوری در اسلام مکروه هست، باید افراد برای خود کار کرده و با عزت و کرامت، کار و خود را اداره کنند، تنها سیر کردن افراد در اسلام مسأله نیست، بلکه مسأله «اکرام» افراد در اسلام مطرح است.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم، ابراز داشتند: هرگز در قرآن از ندار به فاقد یاد نشده است! تعبیر قران کریم «فقیر» است؛ از منظر قرآن، «فقیر» کسی است که ستون فقراتش شکسته است؛ به عبارت دیگر، ملتی که اقتصاد پویا و مانا ندارد و جیب و کیفش خالی است، ستون فقراتش شکسته است. به این ترتیب ما داریم با دست خود، عضو کمیته امداد تربیت می کنیم! کشوری که دانشگاهش، تنها پشت میزنشین تربیت کند، این کشور به سمت فقر در حال حرکت است؛ خروجی دانشگاه باید وارد صنعت و کشاورزی و تولید شود، پشت میزنشینی مشکلی را از کشور حل نمی‌کند!

ایشان با اشاره به حضور پررنگ مردم در کمک به حادثه‌دیدگان زلزله اخیر در کشور، خاطرنشان کردند: ما اگر اختلاس، حقوق نجومی و ربا نداشته باشیم، مردم خوبی هستند و نشان دادند که کشور را خواهند ساخت، لذا ما باید با فقر مبارزه کنیم که کاری عقلی است و به کارهای عاطفی صرف بسنده نکنیم.

معظم‌له، اذعان داشتند: طبق فرمایش قرآن کریم، بهرۀ انفاق کننده بیش از کسی است که انفاق را دریافت می کند. آیه 265 سوره بقره، در خصوص زکات دهنده می فرماید: زکات دهنده در حقیقت ریشه خود را محکم و تثبیت می کند؛ یعنی، به‌ پای ریشه خود آب می‌ریزد؛ «وَ مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ»، ثواب بردن امر دیگری است اما مهمترین مسأله «تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است، کسی که انفاق می‌کند جایگاه خود را تثبیت می‌کند.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه دادند: این کشور، این ثابت و محکم بودن را لازم دارد، این تفاوت بین کمیته امداد اسلامی و کمیته امداد غیر اسلامی است! کمیته امداد اسلامی به دنبال «تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است که موضوعی عقلی است اما کمیته امداد غیر اسلامی، فقط به‌دنبال همان بُعد عاطفی کار است.

ایشان با تأکید بر حفظ آبروی مومن در اسلام، بیان داشتند: ما در حفظ آبروی مردم، امین‌الله هستیم، و آبروی انسان، امانت الهی است. آبرو و اعتماد به کمیته امداد باید حفظ شود و در سایه این اعتماد به مجموعه شما، قرض‌الحسنه نیز باید تقویت شود. مردم، شما را امین پول خود می‌دانند. اگر، خدای نکرده یک نفر از شما آلوده باشد، این آبرو و اعتماد لطمه خواهد خود و جبران آن دشوار خواهد بود.

انتهای‌ پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha