شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ کنگره بین المللی  قرآن و علوم انسانی

حوزه/ در آیین اختتامیه کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی، دبیران کمیسیون‌های تخصصی «مدیریت و سیاست»، «فقه و حقوق»، «روانشناسی تربیتی، اخلاق و تربیت»، «مستشرقان و علوم حدیث» و «مباحث نظری»، مباحث مطرح شده در این کمیسیون‌ها را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی، عصر امروز با حضور جمعی از طلاب، استادان و قرآن‌پژوهانی از ملیّت های مختلف جهان در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در آیین اختتامیه این مراسم، دبیران کمیسیون‌های تخصصی «مدیریت و سیاست»، «فقه و حقوق»، «روانشناسی تربیتی، اخلاق و تربیت»، «مستشرقان و علوم حدیث» و «مباحث نظری»، مباحث مطرح شده در این کمیسیون‌ها را مطرح کردند.

کمیسیون تخصصی «مدیریت و سیاست»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهروزلک، دبیر کمیسیون تخصصی «مدیریت و سیاست» کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی، با اشاره به گستره رشد و توسعه علمی تفسیر قرآن کریم، اظهار کرد: نخستین مقاله ارائه شده در این نشست تخصصی، «مرجعیت علمی قرآن در مطالعه سیاسی» بود.

وی با بیان اینکه مقاله «مهم‌ترین شاخصه‌های مدیریت از منظر قرآن کریم» یکی دیگر از مقالاتی است که توسط علی آقاصفری ارائه شد، ابراز داشت: مقاله «ارتباطات میان فردی از منظر قرآن کریم» نیز، چگونگی ارتباطات افراد از منظر قرآن را در شش موضوع بررسی کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهروزلک «قلمرو قرآن در ابعاد زندگی سازمانی» را آخرین مقاله ارائه شده در کمیسیون تخصصی مدیریت و سیاست عنوان کرد و اذعان داشت: نویسنده در این نوشتار تفسیر موضوعی استخراجی را با الگویی نظام‌مند مورد توجه قرار داده است.

کمیسیون تخصصی «فقه و حقوق»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاکرمیبدی دبیر علمی کمیسیون تخصصی «فقه و حقوق»، با بیان اینکه چهار مقاله در این کمیسیون ارائه شد، اظهار کرد: هدف قرآنی نظام حقوقی معاهدات، از جمله نوشتارهایی بود که «معاهده وین» را با آموزه‌های قرآنی مقایسه و تطبیق داده است؛ نگارنده در این مقاله به این نتیجه رسیده که در نظام اثبات‌گرایی فقط نظم منظور هدف است در حالی که در آموزه‌های قرآنی، نظم عادلانه مورد توجه قرار می‌گیرد.

دبیر علمی کمیسیون تخصصی «فقه و حقوق»، با بیان اینکه در مقاله مرجعیت قرآن برای فقه، ضمن دغدغه مندی نسبت به مسائل فقه و قرآن کریم، بر این موضوع که نسبت به قرآن در حوزه فقه کم توجهی شده، تأکید می شود، اظهار کرد: در این نوشتار راهکارهایی برای برون‌رفت قرآن از مهجوریت پیشنهاد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاکر میبدی بررسی غایت تاریخ در اندیشه «هگل» با آموزه های قرآنی را آخرین مقاله ارائه شده در کمیسیون فقه و حقوق عنوان کرد و ابراز داشت: در این نوشتار ضمن توجه به تمایزات دو دیدگاه، بر این موضوع تأکید شده که انسان در اندیشه هگل «مجبور» تعریف می‌شود، در حالی که در اندیشه قرآنی، انسان مختار و خودرقم‌زننده تاریخ است.

کمیسیون «روانشناسی تربیتی، اخلاق و تربیت»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاویانی، دبیر کمیسیون «روانشناسی تربیتی، اخلاق و تربیت» با بیان اینکه در این جلسه 5 مقاله ارائه شد، ابراز داشت: «تحلیل روان شناختی رشد و تکامل اجتماعی از نگاه قرآن»، «تصویر سازی اعجاز آمیز قرآن در بیان فضایل و رذایل اخلاقی»، «بررسی نظریه رشد و شناختی پیراژه و دلالت‌های تربیتی آن از منظر قرآن و حدیث»، «چیستی تجربه عرفانی از منظر قرآن کریم »و نیز «شناسایی شبکه معنایی زیبایی در قرآن کریم» مقالات ارائه شده در این کمیسیون بود.

وی با بیان اینکه آیات متکثری در این مقالات استفاده شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این گروه، اکثر مقالات آن‌گونه که باید به‌صورت عملیاتی و کاربردی ناظر به جامعه سازی اسلامی نگاشته نشده و محقق عمق چندانی به تحقیقات خود نداده است، این موضوع نیازمند جهت‌دهی صحیح عرصه‌های مختلف پژوهشی است.

دبیر کمیسیون «روانشناسی تربیتی، اخلاق و تربیت» با تأکید بر اینکه در مقاله «شبکه معنایی زیبایی در قرآن» زیبایی معنوی و مادی مورد توجه قرار گرفته و رابطه تعاملی و تقابلی زیبایی‌ها مطرح شده است، اظهار کرد: در این نوشتار، ضمن ارائه تقسیم‌بندی‌های مختلف، امور مادی و معنوی مؤثر در این حوزه برشمرده شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاویانی با بیان اینکه مقاله «تصویر سازی قرآن در بیان فضایل و رذایل اخلاقی» برخی از رفتارهای انسانی را مورد توجه قرار داده است، تصریح کرد: این مقاله راه نجات انسان لنگر انداخته در مادیات را رشد یافتگی معنوی معرفی می‌کند.

وی افزود: مقاله «بررسی نظریه رشد و شناختی پیراژه و دلالت‌های تربیتی آن از منظر قرآن و حدیث» رشد اجتماعی از دیدگاه قرآن و مسیرهای رشد را مورد توجه قرار داده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاویانی در پایان تأکید کرد: در مقاله «چیستی تجربه عرفانی از منظر قرآن کریم» ضمن ارائه ماهیتی از تجربه دینی، مباحث قابل‌توجهی در حوزه عرفان‌های نو ظهور ارائه شده است.

کمیسیون «مستشرقان و علوم حدیث»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندرلو، دبیر کمیسیون «مستشرقان و علوم حدیث» با بیان اینکه مقاله «مبانی علوم انسانی از دیدگاه مقام معظم رهبری» به زبان انگلیسی نخستین نوشتار ارائه شده در این کمیسیون بود، خاطرنشان کرد: در این مقاله امتیازات و کاستی‌های جوامع، به‌ویژه جامعه اسلامی مورد توجه قرار گرفت. همچنین دیدگاه مقام معظم رهبری در حوزه علوم انسانی و توجه به مبانی هستی شناسانه معظم‌له مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر کمیسیون «مستشرقان و علوم حدیث» افزود: نگارنده مقاله «مهمترین اهداف سلامت نیایش محوری ترویج دعا و ادبیات معنوی» بسته تحقیقات میان رشته‌ی را استخراج کرده است.

وی مقاله «اقبال و اعتراف شماری از مستشرقان در خصوص اعجاز علمی قرآن» را یکی دیگر از مقالات این کمیسیون برشمرد و اذعان داشت: در این نوشتار دیدگاه‌هایی مختلف ناظر به ابعاد گوناگون دوران نبی مکرم اسلام(ص) بحث و بررسی شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندرلو افزود: در مقاله‌ای دیگر به زبان عربی، بُعد سیاسی از منظر قرآن مورد توجه قرار گرفت و ضمن توجه به تقسیم استخلاف به عام و خاص و ارائه نظریه شهید صدر در حوزه حکومت اسلامی، مراحل آن بررسی شد.

کمیسیون «مباحث نظری»

حجت‌الاسلام مسترحمی دبیر علمی کمیسیون «مباحث نظری» کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی نیز ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این کمیسیون، اظهار کرد: در این کمیسیون تخصصی، مباحث نظری مطالعات بین رشته‌ای قرآن و علوم انسانی و منویات رهبر معظم انقلاب در این راستا مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون مباحث نظری 4 مقاله ارائه شد، اظهار کرد: در مقاله «بازشناسی فلسفه تفسیر در علوم قرآن و مبانی علوم انسانی»، کار جدیدی صورت گرفته و تولید دانش در حوزه مطالعات بین رشته‌ای مورد توجه نگارنده بوده است.

حجت‌الاسلام مسترحمی افزود: مقاله «رابطه مرجعیت علمی قرآن با جهانی، جاودانگی و جامعیت قرآن کریم»، پس از ارائه مستندات درون دینی و برون دینی جامعیت و جهانی بودن و جاودانگی قرآن کریم، رابطه آن با مرجعیت علمی قرآن را بحث و بررسی کرده است.

دبیر علمی کمیسیون «مباحث نظری»، یادآور شد: در سومین مقاله این کمیسیون، نگارنده با ترکیب روش اجتهادی حوزوی و روش تحلیلی دانشگاهی، روشی را برای فهم بهتر مؤلفه‌های علمی قرآن کریم، اهداف، مبانی و روش های علوم انسانی ارائه کرده و معتقد است این راهکار توجه ویژه‌ای به روش‌شناسی دانشی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم دارد.

حجت‌الاسلام مسترحمی در پایان، خاطرنشان کرد: مقاله «بررسی و تحلیل روابط قانون‌مند انسان با نظام آفرینش» به عنوان آخرین مقاله ارائه شده و در آن، واکنش اعمال انسان در دنیا از دیگاه علمای جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است، تقدیر از برگزیدگان مقالات برتر کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی بخش پایانی این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha