جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ همایش اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)

حوزه/ قائم‌مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی را احیاگر حوزه روایات به خصوص روایات تفسیری در عصر حاضر دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود رجبی شامگاه پنجشنبه در همایش اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، گفت: یکی از احیاگران حدیث شیعه به خصوص عرصه روایات تفسیری، شخص علامه طباطبایی است.

وی افزود: نقش ایشان در «تفهیم و ایجاد موافقت میان روایات و قرآن»، «نشان دادن شیوه‌های ایجاد هماهنگی» و «تبیین روایات مشکل تفسیری» یگانه است.

قائم‌مقام مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: مرحوم علامه در برخی از کتب روایت تفسیری دارای مقدمه هستند، یعنی به این بحث احاطه کامل دارند؛ ایشان کتب بزرگ تفسیری از جمله «بحار» را به‌طور کامل خوانده بودند و با این احادیث را در پژوهش‌های خود به کار می‌بردند و حتی بیان شده است که نسخه ایشان از «وسائل‌الشیعه»، از بهترین نسخ است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجبی، اظهار کرد: مرحوم علامه دو کتاب حدیثی را به یادگار گذاشته‌اند ولی نگاه بسیار عمیقی به بحث روایت تفسیری داشته‌اند؛ تفسیر شش جلدی علامه دارای مباحث روایی ارزشمند است.

وی گفت: در تفسیر شش جلدی البیان، در هر صفحه به دو روایت اشاره کرده است ولی استنادات مرحوم علامه به بیش از دو روایت است؛ در تفسیر البیان، در برخی از مطالب حتی به بیان یک روایت بسنده کرده‌اند و دیگر بحث را ادامه ندادند.

وی افزود: ایجاد موافقت بیان آیات و روایات و تبیین این مسأله که اگر فهم درستی از آیات و روایات داشته باشیم، این دو در کنار هم هستند و با هم هماهنگ هستند از تلاش‌های برجسته علامه طباطبایی است.

قائم‌مقام مؤسسه امام خمینی(ره)، بیان کرد: زمانی که به المیزان رجوع کنیم، مشخص می‌شود که اهتمام علامه به روایات، بسیار زیاد بوده است؛ میانگین بحث‌های روایی علامه در هر جلد المیزان به 25 صفحه باز می‌گردد؛ ایشان 650 روایت از تفسیر عیاشی و... نقل کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجبی، اظهار کرد: بیش از 700 روایت از «کافی» مرحوم کلینی در المیزان وجود دارد و بیش از 1000 روایت از کتاب «الدرّ المنثور» در المیزان وجود دارد؛ ایشان این دامنه وسیع از پژوهش را در سخت‌ترین وضعیت اقتصادی انجام دادند.

وی گفت: بسیاری از روایات است که اگر تلاش وسیع علامه نبود، این روایات به‌دلایل متعدد از محور پژوهش و کاربرد خارج می شد، زیرا ایشان باعث شدند که این روایات حمل بر جعل و اسرائیلیاتی بودن نشوند.

وی افزود: تبیین‌هایی که ایشان در زمینه مشکل‌الحدیث انجام داده‌اند، کم‌نظیر است و متأسفانه هنوز این تلاش‌ها به‌خوبی در جامعه مطرح نشده است؛ ایشان به خود حدیث غیر از روایات تفسیری خدمت کرده‌اند؛ یکی از خدمات بزرگ ایشان تبیین راه‌های فهم درست حدیث و موافقت بیان آیات و روایات است.

قائم‌مقام مؤسسه امام خمینی(ره)، بیان کرد: 100 عنوان حدیث پژوهشی در عرصه ماندگار علامه وجود دارد که باید کاوش‌های علمی بیشتری در این زمینه انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha