سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست معرفی «کلان طرح اندیشمندان متکلمان امامیه»

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه گفت: بر آنیم برخی از شبهات کلامی را پیگیری کنیم این مباحث می بینیم ریشه در تاریخ دارد و می توان به این شبهات پاسخ تاریخی داد و ریشه های آن را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام رضوی در نشست علمی معرفی و بررسی کلان طرح اندیشه نامه متکلمان امامیه در قم اظهارداشت: متاسفانه بیشتر پاسخ هایی که به شهات داده شد سیاسی و امنیتی بود در حالی که می توان پاسخی تاریخی داد، همچنین یکی از آسیب ها این است که دیگران تاریخ ما را نوشته اند و آن را ضد دین ترسیم می کنند اگر خودمان تاریخ می نوشتیم امروز دچار بحران ها نمی شدیم.

محقق و پژوهشگر علم کلام حوزه علمیه بیان داشت: آن ها به طور نظام مند برای ما تاریخ باستان نوشته اند و آثار باستانی ساخته اند که خود منشاء خیزش این بحران ها شده است.

حجت الاسلام رضوی اظهار داشت: عدم تاریخ نگار موجب این بحران ها می شود اگر تاریخ کلام را مستشرقین بنویسند بحران های دینی به وجود خواهد آمد این حرکت جدید البته به ما نوید می دهد که به هنگام حرکتی را شروع کرده ایم شدروع شده و فقصه تکرار نمی شود که دیگران برای ما تاریخ بنویسند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام جبرئیلی نیز در خصوص علت پرداختن کلام عنوان کرد:این کار ارزشمند است البته در تاریخ تفکر شیعی سابقه چنین فعالیت هایی وجود داشته است این کار بین بزرگان عقبه و سبقه دارد .

این محقق خاطرنشان کرد:این کاری فاخر است که محققان توانمند چاپ آن را بر عهده دارند البته ابهاماتی نیز در اثر وجود دارد به نظر می آید عدم یکنواختی در چیدمان مباحث و طرح مباحث و فقدان نتیجه گیری در این 8 جلد و سکوت در مباحث مطرح نشده از جمله آسیب ها می باشد.

همچنین در این نشست دکتر جاوید اظهار داشت:در این اثر ترتیب تاریخی و شخصیت ها در آن حفظ شده است در بین چند قسم از تاریخ نگاری اندیشه چند مورد مد نظر قرار گرفته است البته این طرح در آغاز راه است.

این پژوهشگر تصریح کرد: بازشناسی جریان های اندیشه ای در کلام و جریان های شیعه و امامی را همواره می سازد از ویژگی هایش در نخستین بخش آغازین زمینه فهم دقیق روایات را در اختیار ما قرار می دهد امکان پاسخ به شبهات در امامیه را فراهم می سازد مسامحت شیعه را در علم و تمدن اسلام و اندیشه کلامی به خوبی نشان می دهد تولید این گونه آثارپاسخی عملی به شمار می رود.

انتهای پیام   313 /17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha