جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اولین کمیته تخصصی ادیان در مرکز مدیریت حوزه های علمیه

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با بیان این که امروز بسیاری از مراکز علمی در جهان اسلام درخواست همکاری علمی با حوزه علمیه دارند، گفت: مباحث ادیانی همیشه یکی از دغدغه های اساسی بوده ، رویکرد جدیدی در حوزه در این زمینه ایجاد شده که علاوه بر نگاه بین المللی، توجه ویژه ای به بحث ادیان و مذاهب دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، اولین کمیته تخصصی هم اندیشی  ادیان با عنوان«هم اندیشی،خردجمعی، اقدام و عمل» به همت مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه درسالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری  مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه برگزار گردید و گزارشی از فعالیت های ادیانی حوزه ارائه شد و همچنین  راهکارهای توسعه تعاملات ادیانی نیز بررسی گردید.

حجت الاسلام  والمسلمین حسینی کوهساری در این نشست، با اشاره به اصل تشکیل کمیته ادیان و ضرورت آن تاکید کرد: مباحث ادیانی همیشه در حوزه یکی از دغدغه های اساسی بود و البته در دوره های مختلف شدت و ضعف داشته است. وی افزود: امروزه مراکز ادیانی داریم که درحوزه فعالیت دارند. رویکرد جدیدی در حوزه با حضور آیت الله اعرافی ایجاد شده که علاوه بر نگاه بین المللی، توجه ویژه ای به بحث ادیان و مذاهب دارد.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه با بیان این که امروزه بسیاری از مراکز علمی در جهان اسلام درخواست همکاری علمی با حوزه علمیه را دارند، بیان داشت: امروزه مراکز متولی حوزه ادیان با یکدیگر جلسه ای نمی گذارند و با مراکز حوزوی و دانشگاهی هم فکری نمی کنند و این هم فکری و هم اندیشی بسیار می تواند به رفع موانع کمک کند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت:  این مرکز، مرکز تهیه،  تصویب و ابلاغ مسائل حوزه ادیان به سایر معاونت های حوزه نیز هست و رویکرد ما رویکرد منطقه ای نیست و رویکرد های منطقه در جای دیگر بحث می‌شود.

اولین کمیته تخصصی ادیان در مرکز مدیریت حوزه های علمیه

در خواست مراجع برای ورود به بخش ادیان

در ادامه این نشست، حجت الاسلام دریاباری مسئول بخش ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه نیز به اصل تشکیل بخش ادیان و مذاهب مرکز اشاره کرد و گفت: این بخش به عنوان بخشی مستقل ایجاد شدو  امروزه بزرگان حوزه  و مراجع بر مسئله ادیان و گفتگو‌های ادیانی تاکید دارند و قبلا اگر از مراجع و علما مطالبه می شد که در بخش ادیان ورود کنند امروز عکس این قضیه است و بزرگان و علما از حوزه مطالبه می‌کنند که در این حوزه وارد شوند و فعالیت کنند.

حوزه علمیه موسسه‌های فعال را تغذیه فکری کند

حجت الاسلام محمدمهدی تسخیری  رییس مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز به نقش محوری حوزه علمیه اشاره و در ادامه بیان کرد: برای هموار شدن مسیر گفتگوی ادیانی با سایر کشور‌ها و مراکز بین المللی نیاز است مسائلی مانند حقوق بشر، مساله اقلیت‌های دینی، آزادی و مطالعات زنان و غیره در حوزه بررسی شوند و حوزه به عنوان نهاد مرجع، سایر مراکز و موسسه‌های فعال در این حوزه را تغذیه فکری کند و به آنها منبع بدهد تا موسسات بتوانند از آنها استفاده کنند.

گفتگوی بین الادیانی رواج پیدا کند

محمد جواد صاحبی رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه  نیز در سخنانی گفت: سال‌هاست که در حوزه، کار ادیانی می‌شود و برخی مراکز هم در این حوزه فعالیت دارند. یکی از فعالیت‌های که می‌تواند به بحث گفتگوی بین الادیانی کمک کند آشنایی و تخصص نیرو‌های حوزوی در این زمینه است. دیگر اینکه فرهنگ و روش گفتگوی بین الادیانی که دارای یک روش و متد خاص است در میان حوزویان و مخصوصا بزرگان حوزه رواج پیدا کند.

به مشترکات ادیانی پرداخته شود

حجت الاسلام محمد کاشانی مدیر مرکز تخصصی فرق و ادیان هم در قالب سه پیشنهاد بیان داشت: حوزه به عنوان یک نهاد تصمیم گیر باید به گفته قرآن با سایر ادیان درباره نقطه مشترک سخن بگوید.

وی افزود: این نقطه مشترک هم لزوما مباحث کلامی نیست بلکه بیشتر حوزه اخلاق و عرفان است که در این بین ما می‌توانیم با دیگر ادیان به گفتگو بپردازیم.  نکته دیگر این است که تعامل با سایر ادیان فقط گفتگو و شرکت در همایش نیست.

حجت الاسلام کاشانی خاطرنشان کرد: حوزه‌های فیلم نیز می‌تواند به ما کمک کند مانند حوزه فیلم ادیانی که واتیکان دارد که می‌توان در این عرصه شرکت کرد و آن را فعال کنیم یا استفاده از فضاهای مدارس تابستانی که در این دوره‌ها طلاب می توانند با کلیسا‌های مسیحی مختلف آشنا شوند و این فضای مسیحی را لمس کنند.

مدیر مرکز تخصصی فرق و ادیان  گفت: ایجاد پژوهش‌های مشترکی در حوزه اخلاق با سایر ادیان صورت بگیرد مثلا در حوزه‌های مختلف مانند حقوق بشر، والدین، صلح و غیره، متن مشترکی ارائه شود که گاهی فایده‌اش از برخی همایش‌ها بیشتر است.

اولین کمیته تخصصی ادیان در مرکز مدیریت حوزه های علمیه

خاطرات سفرهای علمی بزرگان حوزه ادیان  جمع آوری شود

حجت الاسلام رسول زاده پژوهشگر در حوزه ادیان نیز گفت: یکی از فعالیت‌هایی که می تواند به حوزه ادیان کمک کند جمع‌آوری خاطرات سفرهای علمی بزرگان حوزه ادیان است که اگر بخواهیم این تجربیات را دوباره به دست بیاوریم باید سرمایه‌های مالی زیادی گذاشته شود تا این تجربیات بدست بیاید و برنامه‌ها و راهکارهای بعدی را می‌توان از این طریق به دست آورد.

با گفت و گوهای علمی نگاه غربی ها را تغییر دهیم

محمدتقی انصاری پور عضو هیئت علمی ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان هم گفت: رفت و آمد میان گروه های علمی و حتی مردم عادی از ادیان و مذاهب مختلف داخلی و خارجی می‌تواند نگاه آنها به جمهوری اسلامی را تغییر دهد. ما در حیات پیامبر اکرم (ص) سنة الوفود را داشتیم که مسیحیان و بت پرستان آمدند و پیامبر (ص) آنها را پذیرفت. گفتگوها برای کسانی که ضمیر پاکی دارند و زمینه پذیرش دارند، بسیار مفید است.

توجه به مخاطب شناسی

حجت الاسلام محمد صادق امین‌دین؛ کارشناس مسئول اداره ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل نیز  در سخنانی اظهارداشت: یکی از مباحث ریشه ای و اساسی در بحث ادیان، لزوم بحث مخاطب شناسی در خارج به عنوان مقدمه ای برای فعالیت های ادیانی است. مثلاً  گروهی از مسیحیان سنتی داریم و گروهی دیگر از ایرانیانی که مسیحی شدند که برای هر کدام باید محتوای مناسبِ خودش ارائه شود.

فقدان تشکیلات از مشکلات اساسی

محمدمهدی علیمردی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی ما فقدان تشکیلات است. تشکیلات از موازی کاری جلوگیری می‌کند و بسیاری از این بودجه ها در جاهای مختلف هزینه می‌شود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه باید درباره ادیان ضرورت شناسی کنیم که ضرورت چیست و کجا باید ورود کرد. مساله دیگر آشنایی با ادیان است  که از جمله آنها، آشنایی اجمالی، تفصیلی و آشنایی پدیدارشناسانه است که باید طبقه بندی شود. علیمردی بیان داشت: بسیاری از این نقدها ضعیف است چون ناقد اطلاعات کافی ندارد. در حوزه تقریب ادیان به گونه ای مماشات ایجاد شده است عقب نشینی از مواضعمان شده است. از نکات مهم دیگر این است که ما از نیروهایی خارجی استفاده کنیم کسانی که از کشورهای دیگر برای تحصیل به قم می‌آیند از اینها برای پروژه و طرحی به همان زبان مادری که دارند استفاده کنیم.

تربیت نیرو مورد توجه قرار گیرد

دکتر احمدرضا مفتاح  مسئول دانشکده ادیان ‌دانشگاه ادیان و مذاهب نیز بیان کرد: در حوزه فعالیت های ادیانی تقسیم کار بسیار مهم است با این عنوان که هر شخصی در حوزه‌ ای که تخصص دارد وارد شود نه اینکه خود را وارد در هر حوزه بداند و بخواهد اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: مثلا کسانی را که برای گفتگو می‌فرستیم با کسانی که در بحث های دیگر شرکت می کنند باید فرق کنند. نکته دیگر اینکه  باید تربیت نیرو مورد توجه قرار گیرد و نیروها باید بر اساس توانایی‌ها و قابلیت‌ها انتخاب شوند نه بر اساس اینکه چه کسی معرفی کرده است.

ضعف اطلاعات در کشور گاهی تاثیر در خارج هم دارد

دکتر علیرضا شجاعی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان نیز گفت: ضعف اطلاعات در کشور گاهی تاثیر در خارج هم دارد. کمیته تخصصی ادیان باید یک سایت داشته باشد که اخبار ادیان در این حوزه مخابره شود. حوزه باید تلاش کند که ستاد فرماندهی خود حوزه را بدست بگیرد و مراکز متعدد حوزوی فعال در حوزه ادیان رصد و معرفی شوند و اطلاعات کافی داده شود تا بر اساس داده صحیح تصمیم گیری شود.

دبیرخانه ادیان داشته باشیم

حجت الاسلام عارف زاده مدیر گروه ادیان ابراهیمی هم بیان داشت: مشکل این است که دیگران درباره ما اطلاعات کمی دارند و ما هم دیگر ادیان را کم و یا اشتباه می‌شناسیم. ما بهتر است دبیرخانه ادیان داشته باشیم و از طریق این دبیر هماهنگی ها انجام شود. از طرفی بودجه ها در این حوزه باید تجمیع شود هر مرکزی برای خود بودجه جداگانه دارد و مستقل هستند که اینها بهتر است در یک جا جمع شوند.

به سمت اندیشکده برویم

حجت الاسلام طاهری اکردی رئیس دانشگاه مجازی فرهنگ و معارف اسلامی نیز گفت: ما با کلیساها می‌توانیم جلسه بحث و گفتگو بگذاریم خصوصا با مسیحیت شرق برای نمونه روسیه که درخواست برگزاری کرسی های اسلام شناسی و شیعه شناسی را داشتند.

وی افزود:حوزه باید نقش ستادی داشته باشد و وارد صف نشود. از طرفی در حوزه بخش های مختلف تبیینی، بخش‌های آکادمیک و پژوهشی باید در بخش ادیان فعال باشند. باید به سمت اندیشکده برویم. باید سیاست‌های راهبردی را در مرکز تعیین کنیم و به بقیه بخش های مختلف دیگر ابلاغ شود. فعالیت دیگر حوزه حمایت از مراکز ادیانی دیگر است و کارها در خارج از کشور به صورت علمی باشد.

در گفتمان سازی در عرصه بین الملل ضعف جدی داریم

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا برته سرپرست مدیریت رسانه و اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه نیز در سخنانی گفت:ما در گفتمان سازی در عرصه بین الملل ضعف جدی داریم. رسانه های مختلف حوزه می توانند فعالیت ها و دستاوردهای مختلف مراکز مرتبط با حوزه را منعکس کنند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha