جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ثقفی مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ثقفی، گفت: نارضایتی امروز مردم به خاطر سختی راه نیست، بلکه به خاطر سوءاستفاده‌های برخی از افراد در گوشه و کنار انقلاب از جایگاه خود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین ثقفی، در اولین گردهمایی نقشه راه انقلاب اسلامی که در سالن جلسات مدرسه علمیه معصومیه(س) در قم برگزار شد، گفت: 12آذر سالگرد بیانات مهم، پر رمز و راز و پرفرازونشیب مقام معظم رهبری در جمع مسئولان نظام در سال 79 است که نقشه راه مهمی برای انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به وضعیت ویژه انقلاب اسلامی، گفت: امروز مخاطراتی درباره انقلاب وجود دارد و دراین‌باره نیز تمام دغدغه‌مندان درگیر بوده و با آن، همراه هستند،اما باوجود تمام مشکلات، روند انقلاب اسلامی روبه‌رشد و پیشرفت است.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، تصریح کرد: امروز در کنار اینکه رویش‌های مبارک و فراوانی وجود دارد اما ریزش‌ها نیز کم نیست؛ سنت خداوند متعال همواره بر غلبه رویش‌ها بر ریزش‌ها در ادوار مختلف تاریخ بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ثقفی، تأکید کرد: در بیانات رهبری در 12 آذر سال 79، حقایق عمیقی نهفته است که باید با توجه به مسائل روز، تحلیل و تبیین شود، همچنین باید بررسی و تبیین شود که چرا ایشان سال 79 آن را ایراد کرده و نتایج آن در دهه هشتاد باید موردتوجه قرار گیرد، همچنین با توجه به این سخنرانی باید نقشه راه انقلاب را بازیابی و دنبال کنیم.

وی عنوان کرد: اگر در اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری به‌درستی عمیق بودیم، شاهد مشکلاتی نبودیم که امروز با آنها در مواجهه هستیم؛ دلیل اصلی تمام مشکلات و معضلات کنونی نیز، نبود فهم عمیق از اندیشه امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت نزدیک به 4 دهه از انقلاب اسلامی، این سؤال مطرح است که آیا متوقف‌شده‌ایم، پیشرفت کرده‌ایم یا عقب‌گرد داشته‌ایم که قطعاً جواب این است که انقلاب نه انحراف داشته و نه توقف یا عقب‌گرد کرده بلکه باوجود تمام مشکلات انقلاب به‌پیش رفته است اما حرکت انقلاب نسبت به سرمایه‌هایی که دارد، کند است ولی نسبت به سایر انقلاب‌های موجود، پرشتاب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ثقفی، اضافه کرد: با توجه به سرمایه‌هایی که وجود دارد، انتظار می‌رفت که از دولت اسلامی عبور کرده و وارد جهان‌بینی بزرگ اسلامی شویم و غم و حزن یاران انقلاب نیز از همین کندی حرکت انقلاب با توجه به سرمایه‌های بزرگ انقلاب است و وعده رهبری درباره برپایی تمدن اسلامی نیز دقیقاً ناشی از مشاهده عمق و باطن اتفاقات جهان است.

وی ادامه داد: نسل جوان و انقلابی کشور تمام مشکلات را از پیش رو بر خواهد داشت و اگر نگاه مؤمنانه و آگاهانه رهبر معظم انقلاب در تمام جامعه، نمود و رسوخ داشته باشد، قطعاً دستیابی به تمدن نوین اسلامی امری بوده که به‌زودی مهیا خواهد شد.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: نباید اسیر هیجانات کاذب و موقتی شد، بلکه باید با نگاهی عمق‌بینانه و ژرف‌نگر به حوادث جهان معاصر توجه کرد و نکته مهم نیز در این‌ میان، حرکت روبه‌جلو و توقف نکردن در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ رهبر انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد: مأموریت انقلاب اسلامی، همان مأموریت پیامبر گرامی(ص) است که مبشر پیام نو و نظم نوین در دوران معاصر و پایان یافتن نظم کهنه ظالمانه موجود غرب است، همچنین انقلاب اسلامی هشدار می‌دهد که نمی‌توان در برابر حوادث و اتفاقات بی‌تفاوت بود و قطعاً از مردم نیز درباره نعمت انقلاب اسلامی سؤال خواهد شد و برخلاف تمام تلاش‌های دشمنان، نور انقلاب اسلامی در جهان در حال گسترش و نفوذ است.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، ابراز کرد: در انقلاب اسلامی اراده ملت مورد هدف قرارگرفته و نباید به هجمه‌های دشمنان توجه کرد، بلکه تکلیف شرعی امروز انقلاب، توکل به خدا و اعتقاد به وکیل بودن خداوند متعال است، چرا که حجم تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارد فراوان است.

وی با توجه به سخنان تاریخی رهبر معظم انقلاب در 12 آذر سال 79، تأکید کرد: از جمله مهم‌ترین مسائلی که رهبری از همان روزگار درباره آن صحه گذاشته و تأکید می‌کنند، مسئله اقتصاد است. همچنین انقلاب اسلامی در نگاه رهبر معظم انقلاب، دستیابی به قدرت الهی است که منظور از آن نیز دولت اسلامی است که به‌وسیله آن می‌تواند نظام استکبار را در هم کوبید که شرط آن نیز داشتن قدرتی همه جانبه بوده و به‌صرف قدرت نظامی محدود نیست.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: دادن درس اسلام‌شناسی منطبق با تراز انقلاب اسلامی به مسئولان حکومت اسلامی نمونه‌ای از ترسیم نقشه راه انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب است که لازم است تا یک مسئول و کارگزار اسلامی، ترازی از سطح اعتقاد و باور عمیق اسلامی را دارا باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ثقفی، تصریح کرد: توحید نخستین مبنای فکری و فردی در نظام اسلامی بوده است،‌ همچنین تکریم انسان و انسان‌محوری نیز نکته مهم مبانی فکری نظام اسلامی است که اگر این مسئله به‌درستی در بین مسئولان جا افتاد، دیگر مسئولی در برابر بروز اتفاقات بی‌تفاوت نبوده و در برابر کوچک‌ترین مشکل برای جامعه بی‌تاب شده و آرام قرار نمی‌گیرد، برای رفتن در بین مردم  حادثه‌دیده نیز خاضعانه حضور پیدا می‌کند  و نیازی به همراه ساختن انواع محافظ و ... ندارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ثقفی، گفت: تداوم زندگی بعد از مرگ، استعداد بی‌پایان انسان و محور حاکمیت حق سه بُعد مهم دیگر در مبانی فکری نظام اسلامی است و باید این نکته را در نظر داشت که شکوفایی انسان در شکوفایی عالم ماده است، بنابراین توجه به حجت‌های علم برای پیشرفت یک ضرورت پایه است که البته باید در نحوه استفاده و کاربرد آن‌ها توجهات دیگر شود.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، عنوان کرد: جریان نقد مدرنیسم در جهان غرب، امروز به منطق و مطالبه تبدیل‌شده که منتقد به صنعت و فنّاوری است و ارزش نگاه اسلامی نیز از آن‌جهت است که رابطه بین اسلام و طبیعت را در شکوفایی متقابل می‌داند در حالی‌ که نقد صنعت در دانشگاه‌های کشور ما از جمله خطوط قرمز محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: باید تولید علم در داخل حوزه‌های علمیه در عرصه‌های عملی جامعه وارد شده تا بتواند در برابر آسیب‌ها و مخاطراتی که وجود دارد، اثرگذار باشد که شرط مهم و اصلی آن نیز در پیوند خوردن با ولایت است در غیر این صورت، در حکم برکه‌های کوچکی خواهد بود که اثرگذاری خاصی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ثقفی، افزود: تا رسیدن به دوران ظهور و بزرگ‌راه اصلی تعالی بشر، مسیر طولانی در پیش روست و چون این مقیاس، بزرگ و عظیم بوده، افقی نیز که در ذهن انسان ایجاد می‌کند، انگیزه‌ای در انسان به وجود می‌آورد که خستگی در آن راه پیدا نمی‌کند. همچنین در این مسیر نیز وظایفی بر عهده همگان است که در دوره نظام اسلامی بسیار کاربردی‌تر و ارزشمند‌تر است.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، ادامه داد: راه اصلی و کلان مبانی فکری نظام اسلامی توحید و راه خداست و اگر این راه نخستین، به‌درستی ترسیم و تبیین شود، مبانی دیگر را نیز می‌توان در داخل این مسیر کلان ادامه داد.

وی ابراز کرد: نارضایتی امروز مردم به خاطر سختی راه نیست، بلکه به خاطر سوءاستفاده‌های برخی از افراد در گوشه‌وکنار انقلاب از جایگاه خود است. همچنین منظور از تکریم انسان نیز در مبانی فکری نظام اسلامی، تعالی علمی، فکری، روحی، فرهنگی و اقتصادی و ... است که شامل تعالی همه‌جانبه می شود و این مسأله، در مقابل توسعه پایدار و همه‌جانبه است.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رفت، تعالی همه‌جانبه را به‌درستی، تبیین و تحلیل می‌کردند، اما باگذشت نزدیک به 20 سال از مطرح‌شدن این مسئله، هنوز این کلیدواژه حتی در حوزه‌ علمیه نیز مغفول است و وقتی این کلیدواژه به‌درستی دریافت نمی‌شود، مقام معظم رهبری، از پیشرفت اسلامی استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد مطالبات بزرگ رهبری ارزیابی و ردگیری نمی‌شود و وضع موجود نیز، دقیقاً اثر وضعی نبود توجه به منویات مختلف رهبری در عرصه‌های مختلف است.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: متأسفانه در بین برخی از مسئولان، دروغ به ابزاری برای رسیدن و حفظ قدرت تبدیل‌شده و دلیل آن‌ هم، نبود اعتقاد درست به آخرت و ترجیح سود اخروی بر سود دنیوی است، همچنین مسئله تنبلی نیز در بدنه مسئولان زیاد مشاهده می‌شود.

وی گفت: دروس موجود در دانشگاه در مورد انقلاب نیز عمیق نیست و نمی‌تواند به سؤالات اساسی دانشجویان پاسخ دهد. همچنین جذاب نبودن در ارائه دروس نیز، ویژگی دیگر مباحث مطرح‌شده در جامعه در مورد انقلاب است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha