جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین واعظی

حوزه/ رئیس تبلیغات اسلامی با تاکید بر این که امروز زمان نشستن در کنج حجره ها نیست، گفت: پس از آن که حوزه‌های علمیه تمدن معاصر غربی را نفی و شعار تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند، تحولی نو در مناسبات اجتماعی شکل گرفت و امروز سطح انتظارات از روحانیت افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی، امروز در آیین تودیع و معارفه مدیر دفتر نمایندگی تبلیغات اسلامی خوزستان، با تقدیر از تلاش‌های حجت‌الاسلام دبیری، عرصه کار تبلیغی در استان خوزستان را بسیار وسیع و گسترده دانست و اظهار داشت: خوشبختانه حوزه علمیه این استان به واسطه حمایت‌های محسوس آیت الله موسوی جزایری، پیشرفت‌های بسیار ملموسی در مواجهه با دشمنان و پاسخ‌گویی به نیازهای فکری مردم داشته است.

وی، حوزه علمیه خوزستان را حوزه‌ای کارآمد و به روز دانست و تصریح کرد: این مهم اولاً به واسطه عنایات ویژه خداوند به مردم خوزستان و دوم به برکت جنگ و دفاع مقدس بوده است.

*ضعف آگاهی تاریخی سبب عقب‌ماندگی اجتماعی می‌شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در ادامه، با بیان اینکه بخشی از بدنه روحانیت و حوزه‌های علمیه به طور کامل وضع تاریخی امروز را خوب درک نکرده است، اظهارداشت: متأسفانه امروز در بعضی از حوزه‌های علمیه یک ضعف آگاهی تاریخی وجود دارد و برخی از روحانیون نمی‌دانند در کجا ایستاده و چه وظایف مهم تاریخی را بر عهده دارند.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی افزود: برخی‌ خیال می‌کنند که همچنان باید در کنج حجره‌ها نشست و کاری به جامعه نداشت، در حالی که زمانه به‌شدت تغییر کرده و به علل مختلف، سطح انتظار جامعه از روحانیت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه روحانیت پیوند دهنده دین و سیاست و مبدع نظام اسلامی ایران بودند، اذعان داشت: برخی از دلایل افزایش سطح انتظارات مردم و جامعه از روحانیون، به سبب اقدامات آنها روحانیون از گذشته تا به امروز و در جریان انقلاب اسلامی بوده است، به طوری که اگر روحانیون پیشقراول نهضت عظیم ملت ایران و پایه‌گذار آن نبودند، امروز حوزه‌های علمیه چنین جایگاه رفیعی در سطح تحولات فکری-فرهنگی جامعه نداشتند.

*فصل تازه‌ای پیش روی حوزه‌های علمیه باز شده است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه امروز فصل تازه‌ای با عنوان «انتظارات برجسته و جدید مردم» پیش روی حوزه‌های علمیه باز شده است، گفت: پس از آن که حوزه‌های علمیه تمدن معاصر غربی را نفی و شعار تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند، تحولی نو در مناسبات اجتماعی شکل گرفت، از این رو پیاده کردن ارزش‌ها و اصول اسلامی در متن جامعه و رفع نیازهای واقعی مردم در عرصه‌های مختلف، در گرو مجاهدت ویژه روحانیون تا رسیدن به نقطه اصلی است.

*عرصه نوین کار تبلیغی در فضای رسانه‌ای دنیای امروز

حجت الاسلام و المسلمین واعظی، با اشاره به عرصه نوین کار تبلیغی در فضای رسانه‌ای، اظهار داشت: امروز به واسطه فنّاوری‌های اجتماعی، فضای کاری برای حوزه‌های علمیه گشوده که این مهم هم یک تهدید و هم یک فرصت استثنایی برای مبلغان به حساب می‌آید و باید دید که چگونه می‌توان از این عرصه مهم و سرنوشت‌ساز به نفع تعالی ارزش‌های دینی بهره برد.

وی در پایان، محیط شناسی و رفع نیازهای جدید مردم را دو وظیفه خطیر مبلغان در برهه کنونی دانست و گفت: توصیه‌ام به همه طلاب جوان و مبلغان این است که انتهای مراحل تبلیغی زندگی‌شان را ابتدای ورود به مرحله جدید گذاشته و هیچ‌گاه به کم راضی نباشند؛ چراکه آغاز رکود، تباهی و درجا زدن می‌باشد و همواره باید به دنبال اثربخشی جدید در بدنه جامعه بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha