پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عرفان

حوزه/ نشست تربیتی با عنوان «آثار تربیتی آشنایی با احوالات علمای ربانی» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عرفان، امروز در ساختمان شماره دو مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عرفان، عصر امروز در نشست «آثار تربیتی آشنایی با احوالات علمای ربانی» که در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، با اشاره به انواع مکتب های تربیتی، ابراز داشت: در میان مکاتب تربیتی، برخی مکتب ها بر اساس اسوه سالاری و با مطرح کردن الگوها، مردم را تربیت می کنند.

وی، یکی از شاخص های تربیتی قرآن کریم و مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) را معرفی نمونه و اسوه برشمرد و یادآورشد: همان‌گونه که هیچ خانه ای را نمی توان بدون نقشه ساخت، انسان ها نیز برای ساخته شدن نیازمند نمونه و الگو هستند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه، افزود: اسوه ها، نظریات و تئوری های تربیتی را عینی و مجسم می کنند و فاصله انسان های تربیت نشده را از جایگاه واقعی خود نشان می دهند. پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: تو میزان این امت هستی و کمبود افراد در قیاس با تو مشخص می شود.

وی، علمای مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) را بهترین اسوه های بشری در عصر حاضر دانست و خاطرنشان کرد: اگر تحقیق دقیقی در   میان روحانیون مذاهب الهی و غیرالهی شود، بدون شک متوجه می شویم روحانیت شیعه، پاک ترین، متقی ترین، مورد اعتمادترین و پارساترین صنف از علما در نزد مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان، ادامه داد: سیدمحمدعلی جمالزاده، از مشاهیر ادبی ایران در عصر مشروطه، که ده ها سال از زندگی خود را در اروپا گذراند، در اواخر عمر خود وقتی یک روحانی را دید، شروع به اشک ریختن کرد و درباره دلیل آن گفت: من با اقشار مختلف مردم در ارتباط بودم و پاک تر از قشر روحانیت ندیدم.

وی، یکی از مهم ترین شاخص های سیره روحانیت شیعه زا زهد و ساده زیستی و بی توجهی آنان به مادیات خواند و در ادامه به بیان بخشی از سیره ساده زیستی علمای شیعه از جمله ملاهادی سبزواری،سید هاشم حطاب، شیخ انصاری، سید حسن مدرس، مدرس افغانی و ... پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان، یکی از شاخص های مهم زندگی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را ساده زیستی دانست و تصریح کرد: تجمل گرایی و اشرافی گری یکی از دلایل اصلی دور شدن مردم از روحانیت می شود که ضمن از بین بردن جایگاه روحانیت در میان مردم، موجب کاهش برکات زندگی آنها خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha