چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
رو نمایی از ۵ کتاب آستان قدس رضوی

حوزه/ مراسم رونمایی از پنج کتاب منتشر شدۀ آستان قدس رضوی در حوزۀ تاریخ مشهد و حرم مطهر رضوی، در نمایشگاه بین المللی ناشران جهان اسلام، در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مراسم رونمایی از پنج کتاب منتشر شدۀ آستان قدس رضوی در حوزۀ تاریخ مشهد و حرم مطهر رضوی شامل «نشانی از مشهد قدیم در گذر اسناد تاریخی» تألیف زهرا طلایی و شکوه‌السادات سمیعی؛ «موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی»، تألیف حشمت کفیلی، مریم حبیبی قاینی و محمدرضا شاهرودی‌زاده؛ «گزیده اسناد مسجد گوهرشاد (از صفویه تا قاجار)»، اثر زهرا طلایی و الهه محبوب فریمانی؛ «تاریخ تحلیلی روزنامه‌ها، مجله‌ها و سالنامه‌های خراسان: جلد اول، دورۀ قاجار»، تألیف ابراهیم حافظی و زینب‌ اسماعیلی بایگی و «گزیده اسناد معماری و تعمیرات حرم و اماکن متبرکه رضوی (از صفویه تا قاجاریه)» اثر اعظم نظرکرده، در نمایشگاه بین المللی ناشران جهان اسلام، در مشهد برگزار شد.

این کتب پژوهشی به همت جمعی از پژوهشگران سازمان کتابخانه‌ها،موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی و با تکیه بر اسناد و مطبوعات موجود در این مرکز با پیشنۀ چند صد ساله تألیف شده اند.

محمدهادی زاهدی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی در این مراسم، مشهد را شهری اثرگذار در تاریخ خواند و حرم مطهر رضوی را با پیشنیه‌ای چند هزار ساله، و تاریخی پر فراز و نشیب، آینۀ تمام‌نمای هنر و معماری دانست.

وی، مسجد گوهرشاد را نگین معماری ایران لقب داد و گفت: همکاران ما با تکیه بر اسناد موثق در بخش‌هایی مانند تاریخ موزه، مسجد گوهرشاد، معماری حرم مطهر، تاریخ مشهد، و مطبوعات به پژوهش‌های دقیق پرداختند که امروز از آثار به چاپ رسیده در این حوزه رونمایی می‌شود.

زاهدی، خراسان را یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های مطبوعاتی کشور دانست و خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاران خراسان نقش بزرگی در تحولات تاریخی کشور داشتند. وی با بیان اینکه مشهد میراث‌دار طوس بزرگ است اظهار داشت: امیدواریم پژوهشگران بتوانند ابعاد ناگفته‌ای از این مرکز فکر و اندیشه را در نگاه مخاطبان خود قرار دهند.

ابوالفضل حسن‌آبادی؛ مدیر بخش اسناد و مطبوعات آستان‌قدس‌رضوی نیز در این مراسم، این کتب را در راستای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواند و افزود: ما در مرکز اسناد و مطبوعات آستان‌قدس رضوی بیش از 16 هزار و 500 مصاحبه  دربارۀ مشهد داریم که تاریخ شفاهی قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

وی همچنین به انتخاب مشهد به عنوان مرکز سنگ‌های قیمتی در دنیا اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های بسیار خوبی نیز دربارۀ مستندسازی سنگ‌های قیمتی انجام شده است. حسن‌آبادی افزود: حرم مطهر رضوی به عنوان مرکز پیوستۀ معماری مطرح است و مسجد گوهرشاد هویت مشترک فرهنگی ایران و آسیای مرکزی  است و در حوزۀ مطبوعات نیز خراسان یکی از قطب‌های روزنامه‌نگاری در کشور بوده است.

مدیر بخش اسناد و مطبوعات آستان‌قدس‌رضوی خاطرنشان کرد: در این پژوهش‌ها سعی شده مرکزیت مشهد در هویت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مد نظر باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha