جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: یکی از مظلومیت های روحانیت، تبلیغاتی است که علیه روحانیت است؛ برخی شایعه می کنند که طلاب در راحتی زندگی کرده و راحتی آنچنانی دارند؛ اما همگان بدانند ۸۰ درصد طلاب شغل نداشته و زیرخط فقر زندگی می کنند؛ در حالی که تبلیغات چیز دیگری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل صبح امروز در ابتدای درس خارج اصول که در مدرسه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر عظیم الشأن اسلام گفت: برای معرفی شخصیت پیامبر(ص) تلاش هایی انجام شده است؛ اما به نحو مقبول، صورت نپذیرفته و باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: تعابیر «اشرف مخلوقات» یا «عقل اول عالم» که خداوند متعال برای نبی مکرم اسلام(ص) استفاده نموده، نشان دهنده آن است که ایشان چه شخصیت بزرگی بوده و هیچ موجود و نبی مرسلی همانند رسول اعظم(ص) در پیشگاه حضرت حق منزلت ندارد؛ بنابراین حوزویان باید شخصیت ایشان را بررسی کرده و دانش نامه ها و دائر المعارفی درباره این شخصیت بزرگ، تدوین شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: دنیای امروز از پیامبر(ص) اطلاعاتی ندارد و گاهی افراد مغرض جنگ های صدر اسلام را مطرح نموده و به آن اشکال می کنند؛ در حالی که این جنگ ها از افتخارات اسلام بوده و هرکدام دارای پیامی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اما متأسفانه افرادی دور هم جمع شده و منشوراتی را درباره جنگ می نویسند؛ در حالی که قویترین مباحث درباره مردان، زنان و حتی اسرای جنگ در کلام نبی مکرم اسلام(ص) وجود دارد.

آیت الله فاضل ابراز داشت: از دستورات نبی مکرم اسلام(ص) در جنگ ها آن بوده که در غذای دشمنان سم ریخته نشود و یا از راه های غیرمتعارف استفاده نمی کردند؛ اما مغرضین این اشکالات را بیان می کنند که چرا این همه جنگ در زمان ایشان انجام شده و رسول الله(ص) در آن حضور داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: نبی مکرم اسلام 13 سال در مکه حضور داشته و کفار بدترین اذیت ها را نسبت به مسلمانان روا داشتند و هرچه از رسول الله(ص) درخواست مقابله داشتند، ایشان اجازه نمی دادند و تنها در دو سال آخر حضور پیامبر(ص) در مکه، آیه نازل شد که برخورد کنید؛ به هر حال سخنان پیامبر(ص) باید در منشورات اخلاقی دنیا مورد توجه قرار گیرد تا بی جهت و از روی غرض، علیه ایشان موضع گیری نشود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: یکی از شئونات پیامبر(ص) که احدی مانند ایشان نبوده است، مقام محمود است که فقط مختص به ایشان می باشد؛ به این معنا که هیچ شخصی در مرتبه شفیع شدن نبوده و تمام افراد در این مقام وابسته به رسول اعظم(ص) هستند.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: از نکاتی که باید مورد توجه تمام اهل علم قرار بگیرد، مسئله زهد و ساده زیستی پیامبر اکرم(ص) می باشد؛ امام علی(ع) می فرماید: پیامبر(ص) مانند دیگران روی زمین غذا می خورند و به منزله عبد بودند؛ اینها در مورد کسی است که در پیشگاه خدا دارای مقام و جایگاه خاصی است.

وی ابراز داشت: امیرمؤمنان علی (ع) می فرماید: «یکی از زنان پیامبر(ص) پرده ای را آویزان کرده بود که منقش به نقوش دنیا بود؛ وقتی حضرت آن را دیدند، فرمودند: آن را بردارید که انسان را به یاد دنیا می اندازد».

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: امام راحل نیز از جمله شخصیت های بزرگ دنیای اسلام است که بسیار ساده زیست و اهل زهد بوده اند؛ همچنین مرحوم والد ما نیز همینطور زندگی می کردند؛ ایشان باعث زندگی دار شدن بسیاری از افراد شدند؛ اما خود زندگی نداشتند؛ هیچ وقت خانه و زمینی برای خود تهیه نکرد؛ تنها چیزی که بعد از فوت ایشان باقی ماند، چند دست لباس و کتاب بود.

وی ادامه داد: خانه های زیادی به نام ایشان بود؛ اما برای او نبود و این مسئله در شرایطی است که در دوران مرجعیت، قریب به یک و نیم میلیارد تومان شهریه می دادند که نشان از تأسی علمای ربانی به سیره پیامبر(ص) است.

عضو جامعه مدرسین در توصیه به مسئولین گفت: در روایتی حضرت علی (ع) فرمود: «بر امرا و پیشوایان لازم است با ضعیف ترین افراد جامعه همسان و قرین باشند تا با اینگونه زندگی کردن، تنها به فکر خدمت باشند و به فکر جمع کردن اموال و وابستگی به پست وصندلی نباشند تا اگر صندلی و پست را از او گرفته اند غصه دار نشود».

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: زمانی که والد ما مسئولیت مرجعیت را عهده دار شدند، با وجود عبای گران قیمت که برای ایشان می آوردند و در اختیار داشتند، از آن استفاده نکرده و اعتقاد داشتند که وضع معیشتی طلاب نامناسب است و من نباید به نحوی رفتار کنم که سبب ناراحتی دیگران شود.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: یکی از مظلومیت های روحانیت، تبلیغاتی است که علیه روحانیت است؛ برخی شایعه می کنند که طلاب در راحتی زندگی کرده و راحتی آنچنانی دارند؛ اما همگان بدانند 80 درصد طلاب شغل نداشته و زیرخط فقر زندگی می کنند؛ در حالی که تبلیغات چیز دیگری است.

وی بیان داشت: امروز اساتیدی در حوزه هستند که با نماز استیجاری زندگی کرده و خانواده آنان خبر ندارند؛ آن دسته از روحانیونی که به دلیل مسئولیت، زندگی آنان از حالت طبیعی خارج شده است نیز باید برگشته و مانند سایر طلبه ها زندگی کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: لازم است سیره پیامبر(ص) از لحاظ زهد به معنای اینکه زندگی خود را با متوسط مردم تنظیم کند، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

آیت الله فاضل در پایان گفت: باید مراقب باشیم در زندگی تعلقی به مسائل دنیوی در موضوعات مختلف پیدا نکنیم؛ اگر منصبی مانند کرسی تدریس و امام جماعتی از ما گرفته شد، غصه دار نشویم؛ بزرگان دین این گونه بوده اند.

40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha