پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید حسن نصرالله

حوزه/ دبیرکل حزب الله لبنان، تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا، در قرار دادن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اهانت به احساسات صدها میلیون مسلمان و مسیحی دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اهانت به احساسات صدها میلیون مسلمان و مسیحی دانست و تأکید کرد: نباید در برابر این تصمیم سکوت کرد بلکه باید با اعتراض گسترده، «تهدید» را به «فرصت» تبدیل کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، (چهارشنبه 15 آذر-6 دسامبر) علاوه بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، دستور داد تا سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل شود.

نصرالله، پنجشنبه شب در سخنرانی خود، خواستار توجه همه به خطرهای تصمیم اخیر آمریکا و مسئولیت پذیری و اقدام علیه آن شد.

وی گفت: اسرائیل و رهبران آن به هیچ کدام از قوانین و توافق ها و جامعه بین المللی احترام نمی گذارند.

نصرالله، پیش بینی کرد: در چند روز آینده، صداهایی از میان کشورهای عربی بلند خواهد شد که به تقلیل خطرهای تصمیم ترامپ درباره قدس خواهند پرداخت.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه به تشریح خطرهای تصمیم ترامپ اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته، موضع آمریکا مانعی در برابر سیطره کامل اسرائیل بر بیت المقدس بود و اینجاست که خطر تصمیم ترامپ را می فهمیم، زیرا با تصمیم ترامپ مانع آمریکا در برابر تسلط کامل اسرائیل بر قدس از بین رفت و بعد از این اقدام، شاهد شهرک سازی گسترده و سریع و بدون محدودیت اسرائیل در بیت المقدس خواهیم بود.

نصرالله، افزود: بر اساس موضع آمریکا، حاکمیت بر مکان های مقدس اسلامی و مسیحی در بیت المقدس در اختیار اسرائیل قرار می گیرد. سرنوشت مکان های مقدس اسلامی و مسیحی در قدس از جمله مسجد الاقصی نیز با خطر شدید و بزرگی روبه‌رو شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان، با بیان اینکه بیت المقدس قلب و محور مسأله فلسطین است، گفت: تصمیم ترامپ درباره بیت المقدس به معنای پایان مسأله فلسطین از نظر آمریکاست. این برای کسانی که به گفت‌وگوهای(به اصطلاح صلح) باور داشتند، قابل توجه است.

وی افزود: با تجاوزی که به بیت المقدس شد، این پرسش مطرح است که سرنوشت جولان اشغالی و مزارع شبعای اشغالی و کرانه باختری چه خواهد شد؟

دبیرکل حزب الله، هشدار داد: سکوت در برابر تصمیم ترامپ، خطرهای بزرگی خواهد داشت که مهم‌ترین آن، مصادره همه چیز در جهان عرب از سوی آمریکاست.

وی با اشاره به مخالفت کشورهای جهان با تصمیم ترامپ، گفت: ترامپ به هیچ‌کس و نیز به خواست بین المللی احترام نمی گذارد و ما دیروز شاهد بی احترامی آمریکا به همه جهان بخاطر اسرائیل بودیم.

سید حسن نصرالله افزود: ما در برابر دولتی در آمریکا قرار داریم که به قوانین و توافق های بین المللی احترام نمی گذارد. گویا دنیا، محکوم به پذیرش قانون جنگل و هوس های کسی شده که در کاخ سفید می نشیند. واقعاً از نظر آمریکا، ارزش کشورهای عرب و مسلمان هم‌پیمان آمریکا چیست؟ هیچ چیز. آنچه برای آمریکا در منطقه اولویت دارد، اسرائیل و منافع آن است.

وی هشدار داد: ما در مقابل تجاوز آمریکا به قدس، ساکنان و مقدسات و هویت تمدنی آن هستیم. ما در برابر استکبار و ظلم تاریخی بزرگ علیه مقدسات و امت‌مان هستیم. ما در برابر تجاوز به مقدسات‌مان باید مسئولیت‌پذیر باشیم.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه خواستار اعتراض و مخالفت و محکومیت این تصمیم شد و گفت: باید با فلسطین و قدس اعلام همبستگی صورت گیرد. باید دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی، صدای محکومیت ها و مخالفت ها در جهان عرب و اسلام را بشنوند. بهتر است همه فعالان عرب و مسلمان در محکومیت تصمیم ترامپ درباره قدس بیانیه صادر کنند. من همه را به تجمع و راهپیمایی در حمایت از بیت المقدس و در مخالفت با تصمیم ترامپ دعوت می کنم.

وی تأکید کرد که ملت فلسطین در خط مقدم دفاع از بیت المقدس و مسأله فلسطین قرار دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان، از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا سفرای آمریکا را فرا بخوانند و اعتراض رسمی را به آنها ابلاغ کنند. وی افزود: باید به سفرای آمریکا ابلاغ شود که تصمیم ترامپ، منطقه را در برابر وضعیت خطرناک و نامعلومی قرار می دهد.

وی افزود: ما خواستار توقف همه تماس های پنهان و آشکار با اسرائیل هستیم. ما خواستار قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل و متوقف کردن اقدامات در راستای عادی سازی روابط با این رژیم هستیم. هر گامی در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل، بزرگ‌ترین خیانت به بیت المقدس است. باید قوانین مربوط به تحریم اسرائیل در همه سطوح فعال شود.

نصرالله، گفت: باید فلسطین در اطلاعیه ای اعلام کند که ترامپ روند صلح را پایان داد و آن را از بین برد. باید مخالفت با بازگشت به مذاکرات، پیش از صرف‌نظر کردن ترامپ از تصمیم اخیرش به او اعلام شود.

وی افزود: باید قطعنامه الزام آوری برای کشورهای عربی و اسلامی تصویب شود که در آن قدس، پایتخت ابدی فلسطین و غیرقابل مذاکره خوانده شود. باید خواستار انتفاضه جدید در فلسطین و گسترش اقدامات مقاومت شد. باید جهان عرب و اسلام از ملت فلسطین در تمامی سطوح (تسلیحاتی، مالی و سیاسی) حمایت کند. وحدت بر سر مقاومت و حمایت از آن باید انجام شود به‌طوری که دولت آمریکا، آن را ببیند و مجبور به توقف تصمیم اخیرش شود.

نصرالله، بر ضرورت توقف جنگ های داخلی در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: باید به دنبال راهکار سیاسی برای خروج از بحران های عربی و اسلامی رفت؛ چرا که مقدسات ما در خطر است.

وی از همه در لبنان خواست تا روز دوشنبه آینده در تظاهرات بزرگی در حومه جنوبی بیروت و در محکومیت تصمیم ترامپ شرکت کنند.

نصرالله، تأکید کرد: باید به جهاد ملت فلسطین و شجاعت آن درود بفرستیم و همیشه در کنار آن بایستیم. ما امتی هستیم که می توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و صحنه را تغییر دهیم تا پیروزی را رقم بزنیم. این مسأله نیاز به اراده دارد.

وی در پایان، گفت: اقدام ترامپ تهدید بزرگی است که به همراه همه شرافت‌مندان جهان، می توان آن را به بزرگ‌ترین فرصت برای تحقق منافع ملت و امت ما تبدیل کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha