چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی(۱)

حوزه/ در بیانیه اختتامیه سی‌ویکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، بر ضرورت رویارویی با سياست جديد آمريکا براي يهودي سازي قدس شريف و تسلط بر مقدسات مسلمانان، تأکید شد .

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از تهران، سی‌ویکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، که از روز سه شنبه 14 آذرماه، با حضور بیش از 520 شخصیت داخلی و خارجی، در تهران آغاز به‌کار کرد، پس از سه روز بحث و بررسی درباره وضعیت جهان اسلام و راهکارهای تحقق وحدت اسلامی و همچنین نقش وحدت در تمدن سازی نوین اسلامی، امشب با قرائت بیانیه پایانی پایان یافت.

متن کامل بیانیه پایانی کنفرانس سی‌ویکم در ادمه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمين والصلاة و السلام علي رسول الله و على آله الطيبين الطاهرين و صحبه المنتجبين و من اهتدى بهما إلى يوم الدين .

به حول و قوه الهي، سي‌ويکمين کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان «وحدت و الزامات تمدن نوين اسلامی» در روزهای 14 تا 16 آذرماه1396 شمسی مصادف با 16 تا 18 ربيع الأول 1439قمری با حضور علما، انديشمندان، محققان و فعالان عرصه رسانه از 63 کشور آسيايی، آفريقايی و اروپايی در تهران برگزار شد.

 مراسم افتتاحيه کنفرانس امسال با سخنرانی مهم رئيس جمهور محترم، جناب حجت الاسلام و المسلمين دکتر روحانی، آغاز شد و سپس دبير کل محترم مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، آيت الله اراکی طی سخنانی، به مهمانان محترم خوش آمد گفته و حضورشان را ارج نهاده اند. پس از آن، شاهد سخنرانی شخصيت های برجسته ای بوديم که طی 4 نشست عمومی از روز اول تا سوم کنفرانس ارائه شده است. همچنين در طول اين کنفرانس، 8 کميسيون تخصصی برگزار شده است که شرکت کنندگان در اين کميسيون ها، نظرات خود را در رابطه با عنوان کنفرانس امسال و ابعاد مختلف آن ارائه داده اند.

  در روز دوم کنفرانس، مهمانان محترم موفق به ديدار رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مد ظله العالی شده اند و از بيانات و رهنمودهاي ارزشمند ايشان در خصوص مسائل جهان اسلام بهره مند شدند. بحث و گفت‌وگو و تبادل نظراتی که ميان علمای حاضر در کنفرانس امسال، طي جلسات متعددی صورت گرفت؛ نتايج زیر را دربرداشت:

 1- شرکت کنندگان در کنفرانس با اشاره به توانايی جهان اسلام جهت احيای تمدن اسلامی متناسب با مقتضيات زمان، بر اين نکته تأکيد کردند که تمدن نوين اسلامی توانايی ارائۀ طرحی را دارد که بشريت را از درد و رنج های کنونی‌اش نجات بخشد.

 2- شرکت کنندگان در کنفرانس بر ضرورت رويارويي با سياست جديد آمريکا براي يهودی سازي قدس شريف و تسلط بر مقدسات مسلمانان تأکید کرده و ضمن محکومیت شدید این اقدام بر فراگیر شدن این رویارویی توافق کرده اند؛ بر این اساس جهان اسلام نيازمند انتفاضه فلسطينی جديدي است که همه کشورهای خواهان آزادی و حقوق بشر و نيز همه قدرت های سياسی و ... از آن پشتيبانی کنند.

 3- برپايی تمدن اسلامی به معنای احيای امت است .احیايی که فرزندان اين امت را همچون اعضای يک پيکر به يکديگر مرتبط می سازد که «چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» و اين همان معنای حقيقی وحدت اسلامی است.

4- احيای تمدن در گرو احيای فرهنگ است و مهمترين رکن احيای فرهنگ، پيوند خوردن با بالاترين ارزش ها يعنی ذات مقدس پروردگار و نيز کاشتن بذر عزت و اعتماد به نفس در امت و به ويژه نسل جوان است.

 5- احيای فرهنگ می تواند جوانان امت را از افتادن در دام گروه های تندرو و تکفيری حفظ نموده و آنها را از گرداب رذيلت و هوای نفس دور کند که دشمنان امت به ترويج آن کمر همت بسته اند.

 6- از ديدگاه علما و انديشمندان شرکت کننده در کنفرانس، اولين گام در مسير برپايی تمدن نوين اسلامی، ايمان و نشر فضایل اخلاقی و نهادينه کردن ارزش های اسلامي از جمله عدالت و برابری و امر به معروف و نهی از منکر است چرا که برپايی تمدن نوين اسلامي فقط با موعظه و نصيحت ممکن نيست بلکه نيازمند تلاش جدی و ارائۀ اسوۀ حسنه است.

 7- از جمله موانعی که در برابر خيزش تمدنی مسلمانان قرار دارد، جعل رژيم صهيونيستی و القای آن به عنوان يک واقعيت و نيرويی شکست ناپذير است که تنها راه رويارويی با اين غدۀ سرطانی، ایستادن بر قله پيروزی‌های جبهۀ مقاومت و تداوم آن با تأکيد برحتمی بودن نابودی اسرائيل است.

 8- از دیگر مشکلات، تهاجم فرهنگی توسط کشورهای سلطه‌جوست. تنها راه رويارويي با آن، ارائۀ فرهنگ اسلامي اصيل است که با سلاح حکمت و موعظۀ حسنه، نوگرايي و سنت را در هم می‌آميزد و تمامی علما و انديشمندان را به مشارکت جدی در اين طرح، فرا می خوانند.

9- يکي از سلاح هايی که کشورهای سلطه طلب غربی براي چيره شدن بر جهان اسلام به کار گرفته اند، برانگيختن طوفان شهوات، بين مسلمانان و به ويژه جوانان از طريق وسايل ارتباطی و نيز شبکه های ماهواره ای است که راه مقابله با اين مشکل ‌را بايد در نشست های علمی جست‌وجو کرد که با حضور روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، انديشمندان و هنرمندان برگزار می شود.

 10- رسانۀ دشمن همواره می کوشد تا بذر ذلت و سرخوردگی را در جوامع اسلامي پاشيده و در آنها احساس شکست روحی ايجاد کند که راه مقابله با آن همسو کردن تلاش های رسانه های حق‌جو، کمک گرفتن از روش‌های علمی و تربيتی، دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه همۀ فعالان فرهنگی با هدف بازگرداندن احساس عزت و کرامت به جوامع اسلامی است. از اين رو، از تأسيس و فعاليت اتحاديه راديو و تلويزيون جهان اسلام تقدير و تشکر می شود.

 11- تمدن نوين اسلامی می تواند آثار منفی را محو کند که تمدن مادی گرای غرب برای بشريت به ارث گذاشته است، چرا که تمدن نوين اسلامی بر پايۀ احترام به کرامت انسان استوار است در حالی که تمدن غربی، عزت ميليون‌ها انسان را برای تامين منافع خود زير پا می گذارد.

 12- زعامت جبهه «تلاش برای به ذلت کشاندن مسلمانان» در دست آمريکا و صهيونيسم است و هياهويی که امروز برای يهودی سازی قدس و تهديد مسجد الاقصی برپا شده است، همه در راستای همين تلاش‌ها قرار دارد و راه رويارويی با آن، اتحاد و يک‌صدا شدن مسلمانان جهت ايستادگی در برابر اين دسيسه جديد است.

 13- تمدن اسلامی به تمام اديان آسمانی احترام گذاشته و معتقد است که بايد رابطۀ بين اديان بر اساس آيۀ«تعالوا إلى کلمة سواء بيننا و بينکم» (بياييد به سوی سخنی که ميان ما و شما يکسان است) استوار باشد، در حالی که موضع تمدن غربی درباره اديان، منجر به ايجاد تضاد و تنش در جامعه می شود.

 14- حاضران در کنفرانس امسال بر تلاش در راستای فهم قرآن کريم، سنت پيامبر، سيرۀ اهل‌بيت(ع)، تاريخ اسلام و نيز آداب و رسوم ملت‌های مسلمان با رويکردی تمدنی تأکید کرده اند که به تحقق خيزش تمدنی کمک می کند.

 15- حاضران در کنفرانس خواهان بررسی طرح های تمدنی شخصيت‌های معاصر عرب، ايراني، کرد، ترک و هندی بوده و به مطالعۀ موفقيت‌ها و ناکامی های اين طرح‌های تمدنی توصيه می کند،‌ چرا که مطالعۀ اين طرح‌ها کمک های فراوانی به انتخاب مسير آيندۀ امت اسلام خواهد کرد.

16- حاضران در کنفرانس بر بررسی پيشرفت های جمهوری اسلامی در زمينۀ تمدن و نيز عوامل پيروزی طرح امام خميني(ره) برای احيای امت اسلامی، تأکید کرده اند.

 17- شرکت کنندگان در کنفرانس بر اهميت نقش زن و خانواده در تمدن سازی تأکيد کرده و حضور زن در جامعه را در سايه مرجعيت اصيل فقهی برای ايفای نقش سازنده خود در روند تمدن سازی، ضروری می دانند.

 18- علمای حاضر در کنفرانس معتقدند که پيروزی های جهان اسلام همواره با تقويت روحيۀ وحدت و انسجام امت مسلمان، همراه بوده است. همچنين رابطۀ ميان وحدت و احساس عزتمندی و اميد به آينده را رابطه ای مستحکم و جدايی ناپذير بر می‌شمارند.

 19- از ديدگاه حاضران در اين کنفرانس، کشتار و ويرانی که برخی از کشورهای اسلامي همچون افغانستان، عراق، سوريه و يمن از آن رنج برده يا می برند و همچنين عمليات های تروريستي که جهان اسلام شاهد آن است، همه حاکی از وجود طرح حمله ای جديد برای بد جلوه دادن از اسلام و نيز از بين بردن فرصت توسعه و تمدن سازی در جهان اسلام است.

 20- علما و انديشمندان شرکت کننده در اين کنفرانس از برخی دولت‌ها و جريان‌های موجود در جهان اسلام که در راستای تحقق اهداف استکبار و صهيونيسم، ويرانی و از بين بردن فرصت‌ها تلاش می کنند، خواستارند که از همکاری با دشمنان امت دست بکشند، قبل از آن که عذاب خدای متعال به واسطۀ ملت‌ها و آزادمردان، دامنگير آنها شود.

 21- شرکت کنندگان در سی‌ويکمين کنفرانس وحدت اسلامی، بر اين نکته تأکيد کردند که جهان اسلام از طنجه تا جاکارتا همه يک حوزۀ تمدنی واحد را تشکيل می دهند. لذا بايد همۀ فعالان جهان اسلام به اين نکته توجه داشته و در برابر چالش های موجود در امت اسلامی، مواضعی يکپارچه اتخاذ کنند.

 22- حاضران در کنفرانس، از رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آيت الله امام خامنه ای «مدظله العالی»، به جهت تأکيد مستمر ايشان بر تلازم ميان وحدت و تمدن نوين اسلامی و نيز ضرورت حرکت امت به سوی برپايی تمدن نوين اسلامي به عنوان بزرگ‌ترين هدف، نهايت تقدير و تشکر را دارند.

 23- حاضران در کنفرانس پشتيبانی کامل خود را جهت تأسيس سازمان جهانی تمدن نوين اسلامی با هدف ترغيب سازمان‌های اسلامی و بين‌المللی و دانشگاهی، جهت مطالعه و بررسی آينده تمدن اسلامی اعلام داشته و همۀ علما و انديشمندان را به مشارکت جدی در اين طرح فرا می خوانند.

 24- حاضران در کنفرانس، خواهان تشکيل کميته ای جهت پيگيري نتايج کنفرانس بوده و از هر پيشنهادی جهت اجرای نتايج به دست آمده در اين کنفرانس استقبال می کنند.

 25- در حاشيه کنفرانس، جلسه ای با حضور شخصيت های برجسته حاضر در کنفرانس برگزار شد که نتيجه آن، ضرورت تشکيل کميته ای جهت پيگيری مسائل مهم اسلام بوده و در اين خصوص بيانيۀ مستقلی نيز صادر شده است.

 26- همه شرکت کنندگان در کنفرانس، از جمهوري اسلامی ايران به ويژه مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی برای دعوت، مهمان نوازی و حُسن برگزاري کنفرانس، نهايت تقدير و تشکر را دارند و از خدای متعال خواستارند که به امت مسلمان، توفيق احيای تمدن اسلامی را عطا کند، چرا که این امر موجب وحدت و الفت بين مسلمانان خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha