جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی

حوزه/ پژوهشگر قرآنی حوزه، قرآن را کتابی الهی و علمی دانست که باید برای کشف اسرار آن به تدبر در کلام وحی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت ‏الاسلام والمسلمین بی‌آزار شیرازی، پیش از ظهر امروز در مراسم سالگرد ارتحال آیت‏ الله قاضی خرم آبادی که امروز در دانشگاه قم برگزار شد، این فقیه فقید را شخصیتی بسیار مخلص دانست و گفت: ایشان همیشه از استادان بزرگ خود به نیکی یاد می کرد و از خود هیچ نمی گفت؛ مسأله ای که باید برای همه دانشمندان علوم دینی و غیر دینی، درسی بزرگ باشد.

وی افزود: مرحوم آیت الله قاضی خرم آبادی در کمترین هیاهو، کارهای بسیار بزرگی برای حوزه و دانشگاه انجام داد و بنا به وعده الهی هر کسی که برای خدا کار کند، قطعاً به عزت خواهد رسید؛ نامههای مکرر امام راحل به آیتالله قاضی خرم آبادی، پیام مقام معظم رهبری و مراجع عظام در هنگام ارتحال ایشان، بیانگر شخصیت والا و ارزشمند این عالم فقید است.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌آزار شیرازی با بیان این مطلب که مرحوم قاضی خرم آبادی، دغدغه بسیاری در خصوص تعلیم و آموزش عالی بانوان داشت، گفت: ایشان اهمیت و ارزش و جایگاه بسیاری را برای بانوان قائل بود زیرا افراد در دامن‌پاک مادران پرورش پیدا می کنند و به همین سبب، تعلیم و تربیت بانوان زمینه ساز رشد جامعه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با ذکر این مطلب که مرحوم قاضی خرم آبادی، اهتمام بسیاری به قرآن کریم داشت، بیان کرد: ایشان روزانه دو نوبت به قرائت قرآن می پرداخت و این تداوم تلاوت قرآن، اهمیت بسیاری در فهم قرآن دارد و ایشان نیز در این راستا تلاش میکرد.

وی گفت: قرآن کریم با ما سخن می گوید و ظرفیت استثنایی برای ارتقای انسانها دارد؛ فهم عمیق قرآن در صورتی حاصل می شود که انسان به شکل مکرر به قرائت قرآن مبادرت بورزد؛ تدبر در قرآن کریم از جمله خصوصیات برجسته آیت الله قاضی خرم آبادی بود.

استاد حوزه تصریح کرد: ایشان در دانشگاه قم، گروه قرآن و حدیث را تشکیل داد و تا دوره دکتری نیز در این دانشگاه تدریس می شود؛ ایشان در زمینه تدبر و ارتباط آیات و سوره ها با یکدیگر اهتمام داشتند و با دعوت از استادان متعدد، سعی می کرد که این زمینه علمی را در میان دانشجویان رواج دهد.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌آزار شیرازی در ادامه به یک بحث علمی قرآنی اشاره کرد و گفت: در ابتدای سوره بقره، ویژگی اصلی کتاب الهی بیان شده است؛ در آیات ابتدایی به بحث «لاریب فیه» اشاره می کند و در ادامه بیان میدارد که اگر کسی مدعی است، می تواند مثلِ قرآن را بیاورد و در این زمینه، به تحدی می‌پردازد.

وی گفت: کفرپیشگان بیان می کردند قرآنی که سوره ای در خصوص عنکبوت و زنبور دارد و درباره موجوداتی چون مگس صحبت می کند، نمی تواند سخن خدا باشد ولی خداوند در پاسخ به آنها بیان میکند که آنان،‌ افراد سطحی نگری هستند زیرا قرار نیست که هرچه در ظاهر کوچک است، حتماً اهمیت و ارزش کمی نیز داشته باشد.

استاد حوزه تصریح کرد: کفرپیشگان بیان میکنند که خداوند چرا پشه و مگس و عنکبوت را آفریده است ولی خداوند در قرآن کریم به نکات بسیار مهمی اشاره کرده است؛ خداوند در آیه‌ای که به پشه ماده مثال زده است به «مافوقهم» اشاره می کند که محل سؤال بسیاری از محققان است؛ پشه در بالای سر خود صدها چشم دارد و میکروسکوپ ها، عظمت خلقت پشه را نشان می دهند؛ همچنین کشف شده است که حشرات بسیار ریزی در بالای سر پشه ها وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌آزار شیرازی عنوان کرد: یکی از دستگاههای عجیبی که در سرپشه است، سیستم ارزیاب نوع خود در بدن انسان است؛ نکته دیگر آن است که پشه به شکلی خون افراد را می‌مکد که در هنگامی که روی بدن انسان قرار می گیرد، انسان وجود او را متوجه نمیشود؛ در ژاپن، سوزن پشه‌ای تولید شده است که بدون درد وارد بدن می شود.

وی گفت: حشرات ریزی بالای سر پشه وجود دارد و به احتمال فراوان معنی «مافوقها» در قرآن که در خصوص پشه بیان شده است، ناظر به همین مسأله است؛ چشمان بالای سرپشه که از صدها عدسی تشکیل شده است نیز از مصادیق همین «مافوقها» است؛ پشه‌ها دارای 47 دندان هستند و حساسیت او به حدی است که کوچک‌ترین حرکات انسان را رصد می کند و حسگرهای پشه ماده که در قرآن بیان شده است، در هیچ هواپیمای فوق مدرنی وجود ندارد.

استاد حوزه تصریح کرد: در تفاسیر، پشه به انسانهای پرخور تشبیه شده است؛ پشه دارای 3 قلب است که دو قلب به عنوان موتور حرکت، بالای آن فعالیت میکند؛ دانشمندان بیان می کنند که قدرت موتور حرکت دهنده پشه به حدی است که اگر انسان چنین موتوری تولید کند، قطعا دستگاه را میسوزاند و در این زمینه مشخص است که پشه دارای دستگاه خنک کننده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌آزار شیرازی عنوان کرد: خداوند همچنین در آیات قرآن بیان میکند که عده‌ای نمی خواهند به آیات قرآن دل بدهند و سخن قرآن کریم را درک کنند؛ خداوند کسانی را که به دنبال هوای نفس می روند، گمشده از مسیر هدایت معرفی می کند.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که برخی از مطالب قرآن در ظاهر ممکن است ساده و پیش پاافتاده باشد، گفت: اگر در این آیات تدبر کنیم به معارف عمیقی می رسیم.

وی تصریح کرد: غربی ها در خصوص همین مسائل، کاوش کردند و این همه استفاده‌ها از این آیات برده‌اند ولی امروز برخی هنوز به این باور نرسیده اند که آیات قرآن کتاب علمی است؛ خداوند در قرآن نیز بیان می کند که قرآن، کتابی علمی است زیرا از علم خداوند برآمده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha