پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عقل - هوش - استعداد

حوزه/ مدیر سطح یک حوزه علمیه قم گفت: باید استعدادهای جدید در تدریس شناسایی شوند و افراد و استعدادهایی که به دلیل شناخته شده نبودن امکان تدریس ندارند در صورت احراز صلاحیت به مدارس مختلف معرفی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام جهاندیده نماینده کارگروه بررسی سیستم مدرسه علمیه مطلوب در پیش اجلاس اساتید سطح یک حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در این اجلاس در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گزارشی از جلسات این کارگروه ارائه کرد.

وی بیان کرد: همه ما معتقد هستیم که نوجوانی و جوانی فصل الگو گیری است و جوان در پی یافتن این گمشده است و او خود را با شخصیت‌های مورد پسندش مقایسه می‌کند و تلاش می‌کند تا همسان آنان شود.

نماینده کارگروه بررسی سیستم مدرسه علمیه مطلوب افزود: در همین راستا نزدیک‌ترین الگویی که در حوزه در دسترس طلبه جوان قرار می‌گیرد اساتید او هستند.

وی تصریح کرد: سؤال این است که حوزه چقدر توانسته است استاد را در اختیار طلبه قرار دهد و طلبه چقدر می‌تواند با استاد خویش ارتباط داشته باشد.

حجت الاسلام جهاندیده گفت: وقتی استاد مجبور است در مدارس متعدد تدریس داشته باشد آیا می‌توان از او انتظار داشت با طلبه معاشرت داشته باشد و علت افت تحصیلی و یا انگیزه‌ای او را بررسی کند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود که حوزه برخی از اساتید توانمند و متخلق خود را با ایجاد بسترها و راهکارهای مناسب در هر مدرسه به تناسب تعداد طلبه به عنوان هیئت‌علمی جذب کند و این افراد نه بر اساس ساعت کاری صبح تا ظهر که بر اساس مرام زندگی با طلبه در حوزه‌ها حضور داشته باشند و این منافاتی با سیستم فعالیت اساتید ساعتی ندارد و لذا اساتید دیگر که یا شرایط زمانی یا شرایط لازمه را دارا نیستند به همان طریق فعلی ادامه تدریس داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم به تشکیل تشکل اساتید اشاره کرد و گفت: در این تشکل باید ارزیابی عملکرد اساتید با ضوابط و قوانین مقتضی صورت بگیرد و در دوره‌های زمانی مشخص اساتید برتر زمینه‌های علمی مختلف و پایه‌های تحصیلی متفاوت شناخته‌شده و روش آن‌ها به‌عنوان الگویی برای سایر اساتید در نظر گرفته شود.

وی ابراز داشت: باید ارتباط مستمری در طول سال با اساتید وجود داشته باشد تا پیشنهادها و انتقادات آنها موردبررسی قرار گرفته و مطالبات آنها پیگیری شود.

حجت الاسلام جهاندیده گفت: پیشنهاد می‌شود شناسایی استعدادهای جدید در تدریس صورت پذیرد و افراد و استعدادهایی که به دلیل شناخته شده نبودن امکان تدریس ندارند در صورت احراز صلاحیت به مدارس مختلف معرفی شوند.

وی افزود: سیستم فعلی ارزش‌گذاری بر مدارج علمی به هیچ شکلی مشوق استاد در جهت ارتقای مدارج علمی خویش نیست.

استاد سطح یک حوزه علمیه قم گفت: لازمه اینکه حوزه‌ای پویا از لحاظ علمی و پژوهشی داشته باشیم ایجاد روحیه جهش علمی در میان اساتید علمی است که با حمایت‌های جدی و ملموس مدیران مرکز مدیریت صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هر مدرسه‌ای سه رکن دارد مدیر، استاد و طلبه و در میان این سه رکن آنچه قوام بقیه به آن بستگی دارد مدیر مدرسه است.

حجت الاسلام جهاندیده گفت: مدیری که درصدد پرورش یار برای حکومت جهانی مهدی موعود است نمی‌تواند تنها با اختصاص دادن وقت ناچیزی به مدرسه به این هدف عالی دست یابد لذا تمرکز بر مدیریت مدرسه مایه افزایش انگیزه اساتید و طلاب محترم مدرسه خواهد بود.

وی عنوان کرد: سزاوار است بعد نظارتی مرکز مدیریت بر مدارس اعم از مدیریت و کادر افزایش یابد و مدیران موفق به‌عنوان الگویی برای بقیه معرفی شود و از آنها قدردانی شود.

استاد سطح یک حوزه علمیه قم گفت: پیشنهاد می‌شود بازدیدهای آنی و غیر متفرقه، محسوس و غیر محسوس از عملکرد مدارس انجام شده و به آنها ترتیب اثر داده شود

انتهای پیام/313/30

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha