پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه های علمیه در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

حوزه/ اکنون نظام جامع رشته ای، کارویژه ای روحانیت، ساماندهی وضع موجود و نظام جامع مهارتی در حال راه انداز است و با تصویب و راه اندازی، شاهد تحول اساسی در آینده نظام حوزه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی ظهر امروز در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  که در دفتر مدیر حوزهای علمیه در قم برگزار شد به ارائه گزارشی از فعالیت جامعه المصطفی پرداخت و گفت: نگاه مجلس و دولت باید این باشد که جامعه المصطفی می خواهد منافع ملی، امنیتی، دینی و فرهنگی را گسترش دهد.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد:جامعه المصطفی برای 120کشور دنیا نیروی ارزشی تربیت می کند و درحال زیر ساخت علمی و ترویجی در بُعد کمی و کیفی است. این نهاد آموزشی علمی، دارای شبکه علمی گسترده  و در حال خدمت رسانی برای ترویج مبانی دینی و عقیدتی است و اهداف جامعه المصطفی برای جهانی سازی برنامه ریزی شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: مجلس و دولت باید بدانند حرکت جامعه المصطفی برای تربیت نیروی دینی و علمی و تبلیغ در دنیا است و این تصویری است که ما برای جامعه المصطفی داریم. 

وی عنوان کرد: چندین هزار نفر در بحث ادبیات فارسی آموزش داده شده و می تواند این برنامه ها افزایش پیدا کند و جامعه المصطفی در راستای  تربیت نیروی دینی و علمی  برنامه مدون 5 ساله دارد و دارای سند بالا دستی و طرح های کلان از کشورهای مختلف است؛ الان در قم، مشهد و اصفهان 300 انجمن و ده ها عضو و ده ها کانال به وسیله طلاب جامعه المصطفی راه اندازی شده و در حال فعالیت می باشند.

آیت الله اعرافی گفت: در حوزه علمیه قم نیز طراحی برای نظامات جدید شکل گرفته و به زودی شاهد تحولات خوبی در حوزه خواهیم بود. حوزه در بحث بودجه ای دچار مشکلات زیادی است این مشکلات در پرداخت ها به اساتید و  در بحث نظام معیشت حوزه خیلی  چشم گیر است.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: محورهایی که در حوزه دنبال می کنیم،‌نگاه راهبردی و ایجاد اسناد کلان است؛ اکنون قریب 500 طرح از اسناد جامع و کلان در حوزه داریم؛ کمبود بودجه باعث شده در وضع برنامه ای درحوزه مشکلات زیاد شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه  حوزه در قبال فرهنگ خود را پاسخگو و مسئول می داند، افزود: حوزه دارای کارکرد اجتماعی و فرهنگی است  و نگاه مسئولین کشور باید این گونه باشد و همه تلاش مسئولین این است که درخدمت جامعه باشند.

 وی با بیان اینکه مدیریت حوزه دارای دو بُعد عام و خاص است و در این راستا نهادهایی هستند که از لحاظ ساختاری با حوزه متفاوت می باشند افزود:  برای از بین بردن این مشکل شورای هماهنگی عالی نهادهای حوزوی راه انداز شده و تلاش است در مسائل مختلف کشور نهادهای حوزوی به  صورت جبهه ای وارد عمل  شوند و نمونه همین در زلزلزله اخیر که10 نهاد حوزوی استانی به صورت جبهه ای فعالیت می کرده اند.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: از دیگر اتفاقات که در حوزه ایجاد شده راه اندازی  شورای عالی علوم و تحقیقات اسلامی است ودر حال تصویب آن هستیم و قطعا با راه اندازی، شاهد اتفاقات خوبی در کشور خواهیم بود. همچنین نظام جامع رشته ای، کارویژه ای روحانیت، ساماندهی وضع موجود و نظام جامع مهارتی در حال راه اندازی است.

وی عنوان کرد: از دیگر کارهای  انجام شده، راه اندازی نظام معیشتی حوزه در قالب  کمک هزینه تحصیلی، محقق، مبلغ و مهاجر و استاد است و قطعا این طرح جلوی خیلی از اتفاقات را خواهد گرفت.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه آماده است دربحث فرهنگی مانند مساجد ودیگر مسائل با مجلس همکاری کند.

40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha