جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: بی تردید عدم توجه به پژوهش، مقوله آموزش را ناقص می کند، یعنی آموزش به طور کامل رخ نداده و فرایند یادگیری و انتقال دانش مختل می شود و یک نظام آموزشی یک طرفه و منفعل و به دور از خلاقیت و نوآوری و نشاط علمی اتفاق می افتد.

جعفر علیزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در ارومیه، با اشاره به جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه، اظهار داشت: بی شک پژوهش در هر نظام علمی به عنوان محصول و خروجی محسوب می شود.

وی با اشاره به این که معنی پژوهش در نظام آموزشی که با پایه های پایین سروکار دارد، به معنای عمق دادن به مطالب درسی و مهارت آموزی است، افزود: در واقع در این راستا مهارت های مطالعه و تحقیق و مواجهه با سوال و روش گردآوری اطلاعات به طلبه انتقال می یابد.

معاون پژوهش حوزه علمیه آذربایجان غربی با تشریح آسیب های عدم توجه به مقوله پژوهش در مدارس علمیه، بیان داشت: بی تردید عدم توجه به پژوهش، مقوله آموزش را ناقص می کند، یعنی آموزش به طور کامل رخ نداده و فرایند یادگیری و انتقال دانش مختل می شود و یک نظام آموزشی یک طرفه و منفعل و به دور از خلاقیت و نوآوری و نشاط علمی اتفاق می افتد.

علیزاده با اشاره به نقش پژوهش در عمق بخشی به محتوای کتب درسی، ابراز داشت: با توجه به اینکه پژوهش براساس سؤال شکل گرفته و در معنای واقعی به معنای موضوع محور نیست، بلکه به معنای مرحله محور است، هر دانش آموز و دانشجو و طلبه ای با سؤال رو به رو می شود و برای همین باید بتواند منابع مختلف را با یکدیگر مقایسه و نظرات را بررسی و پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در بخش پژوهش چه اقدامی در حوزه علمیه استان انجام شده است، اظهار داشت: در این رابطه کتابخانه های مدارس استان تجهیز شده و علاوه بر آن، بسته کامل نرم افزار نور که هر کدام از آنها یک کتابخانه تخصصی در حوزه کلام، فقه، ادبیات، فلسفه و عرفان است، در اختیار مدارس قرار گرفته است.

معاون پژوهش حوزه علمیه آذربایجان غربی افزود: کارگاه های روش تحقیق در بیشتر مدارس تشکیل و در طول سال این کارگاه ها برگزار می شود و در حوزه فرهنگ سازی در مدارس نیز، دوشنبه ها برنامه ای به عنوان روز پژوهش برگزار می شود. همچنین در برخی مدارس شورای پژوهش تشکیل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha