جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جعفری

حوزه/مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان جنوبی با تاکید بر اهمیت استفاده از حوزویان در دانشگاه و ارتباط موثر این دو نهاد با یکدیگر گفت: وحدت حوزه و دانشگاه زمینه ساز تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند/ سالروز شهادت دکتر مفتح، روحانی انقلابی و استاد حوزه و دانشگاه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به روز «وحدت حوزه و دانشگاه» ثبت است، در این روز در کشور معمولا جلسات مشترکی بین حوزویان و دانشگاهیان برگزار می شود.

امروزه با وجود دشمنی های استکبار جهانی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه ریزی ویژه آنها برای حوزه و دانشگاه و فاصله گرفتن این دو نهاد موثر از یکدیگر، به نظر می رسد که تعامل هر چه بیشتر و عملی حوزویان با دانشگاهیان در راستای پاسخ گویی به شبهات و تهاجمات فکری و فرهنگی و گاها مذهبی دشمنان ضروری است.

در این راستا خبرگزاری حوزه در بیرجند گفتگویی با حجت الاسلام محمدعلی جعفری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان جنوبی انجام داده و در آن به بررسی وضعیت تعامل بین حوزه و دانشگاه پرداخته که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*چرا روز شهادت آیت الله مفتح به نام «وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شد و این نامگذاری چه اهمیتی داشت؟

نظر به این که شهید مفتح فردی روشن ضمیر، جوان گرا و با منطقی روان و جذاب در پاسخ به سؤالات جوانان در مسائل دینی ظاهرشده بود، معمولاً نسل جوان توجه ویژه به ایشان داشتند و از طرفی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه تلاش های فراوانی قبل و حین انقلاب کرد از جمله ابتکارات شهید مفتح برگزاری سیمنار وحدت حوزه و دانشگاه و اقامت 24 ساعته جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در حجرات طلاب در قم و سفر طلاب به دانشگاه تهران بود. لذا باید گفت آیت الله دکتر مفتح در عصر خود در حقیقت حلقه وصل حوزه و دانشگاه محسوب می شد.

آنقدر موضوع وحدت برای شهید مفتح مهم بود که حتی پیش از انقلاب در سال 1340 مقاله ای را به عنوان وحدت مسجد و دانشگاه نوشت، لذا با شهادت این استاد عزیز این روز به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد.

اما دلیل اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه را باید در نقش و کارکرد حوزه و دانشگاه در تربیت و هدایت جامعه ملاحظه کرد، چراکه رشد و سعادت جامعه در دست این دو مرکز است؛ چنانچه اما خمینی(ره) می‌فرمایند: این حوزه و دانشگاه است که می تواند جامعه را به سعادت برساند و یا رهبر معظم انقلاب می فرمایند: وحدت حوزه ودانشگاه، یعنی حرکت پایاپای علم و دین، و یا در بیان دیگر می فرمایند: مقصود از وحدت، وحدت در هدف و آرمان ها است.

بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه از اهمیت ویژه برخوردار است و لازم است این دو نهاد بیشترین بهره را از این مناسبت در جهت نیل به سعادت و کمال جامعه ببرند و در واقع باید گفت وحدت حوزه و دانشگاه زمینه ساز تمدن اسلامی است و این مهم زمانی محقق خواهد شد که وحدت به معنای واقعی بین این دو پایگاه علمی و دینی رقم بخورد.

*در شرایط امروز جامعه، وحدت حوزه و دانشگاه چه کمکی به مباحث فرهنگی در دانشگاه و در نتیجه جامعه می کند؟

وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه امروزی نسبتاً کمک های خوبی را به مباحث فرهنگی در دانشگاه ها دارد. در عین‌حال میزان کمک در مقابله با تهاجمات دشمن به فرهنگ اصیل جامعه و نسل جوان ما کافی نیست، وقتی کمک های موردی و فعالیت های فردی و مستقل اثرگذار واقع خواهد شد که همه در یک جهت برای حفظ ارزشها و ارتقاء فرهنگ این ملت بسیج شوند و گرنه امروز استادان حوزه و دانشگاه برای انجام رسالت فردی خود مشغول فعالیت هستند.

*مقام معظم رهبری می فرمایند: «در نظام اسلامی حرکت دین و علم باید هماهنگ باشد» در کشور این مورد چگونه است و چقدر طلاب و دانشجویان با یکدیگر جلسات فکری مشترک می گذارند؟

گرچه به صورت موردی بعضاً نشست های محدودی بین حوزویان و دانشگاهیان برگزار می شود و به صورت سالانه نیز جلسات نمادینی بین حوزه و دانشگاه برگزار می گردد، اما این میزان نه تنها کافی نیست، بلکه میدان کار و فعالیت در این خصوص بسیار بیشتر از این میزان است که امید است با برنامه های پیش رو، این حرکت توسعه پیدا کند، لذا می توانیم از فعالیت حوزه علوم اسلامی که در میان دانشگاهیان است و تدریس مشترک اساتید حوزه و دانشگاه و حضور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور و گروه های معارف اسلامی را در این راستا نام برد.

*ارتباط گیری اساتید حوزه با دانشگاهیان چگونه است؟ این ارتباط بین اساتید با طلاب چگونه است؟

گرچه در مجموع ارتباطات کاری مناسبی بین این دو قشر وجود دارد، ولی آنچه موجب بارش فکری می شود ارتباط علمی و روحی است که باید تقویت شود.

*طلاب برای پاسخ دادن به شبهات دشمنان در فضای مجازی چه وظیفه ای دارند؟ و تاکنون در دانشگاه های ما و حوزه ها چه کارهای مشترکی صورت گرفته است؟

همه کسانی که توانایی لازم را در پاسخ به شبهات دارند، ضرورت دارد به این مهم بپردازند، چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی، فعال و اثرگذار وارد عرصه شوند و نگذارند شبهه در ذهن افراد ماندگار شود کما اینکه افرادی از طلاب و دانشجویان به این موضوع پرداخته اند. اما اینکه کار مشترکی در این خصوص انجام شده است یا خیر متأسفانه بی اطلاع هستم.

*طلاب و دانشجویان برای معرفی اسلام به جوانان اروپایی و غربی در قالب فضای مجازی چه باید بکنند؟

به نظر لازم است طلاب و دانشجویان نامه پربرکت رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (مدظله) را نصب العین خود قرار داده و به تشریح زوایا و ابعاد مختلف آن بپردازند، زیرا این نامه بسیار عالی جای خود را در میان جوانان اروپا باز کرده و توجه افراد را به خود جلب نموده است. راه های ترویج آن مختلف است از جمله برقراری ارتباط با دوستان دوران تحصیل که در خارج به سر می برند و یا قلم زدن در فضای مجازی و تشکیل گروه های مشترک جوانان ایران و اروپا و انتقال پیام از این طریق.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha