جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مسعودی

حوزه/ رئیس انجمن علمی حدیث حوزه با بیان اینکه حدیث‌پژوهی، در حوزه مظلوم مانده است، گفت: پژوهشِ حقیقی، تحقیقی است که از پایه، اندیشه فرد را به صحنه بیاورد تا بتواند پژوهشگر، پاسخ‌گوی نیازها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به هفته پژوهش و گرامیداشت این ایام گفت: منظور از پژوهش این است که نیازی از جامعه را برطرف کند و پرسش‌هایی را پاسخ  دهد که پاسخ آن، به صورت آماده وجود ندارد.

رئیس انجمن علمی حدیث حوزه افزود: پژوهش به مفهوم عمق‌بخشی و تلاش بشری برای پیدا کردن راه حل مسئله و مشکلات نوپدید است. باید پژوهش ها نشان دهد چگونه می توان راهی را که دیگران نرفته اند، پژوهشگر برود و از این طریق مشکلی را برطرف کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: پژوهشگری موفق است که بتواند به سؤالاتی پاسخ دهد که دیگران پاسخ نداده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با بیان اینکه حدیث‌پژوهی یکی از نیازهای جامعه است اما متأسفانه در این رابطه استقبال چندانی صورت نگرفته است، اظهار داشت: واقعاً این درد بزرگی است. چرا بسیاری از حوزویان، در زمینه پژوهشِ حدیثی، احساس نیاز نکرده اند در حالی که حدیث‌پژوهی، رکن دوم پژوهش و اسلام است.

رئیس انجمن علمی حدیث حوزه گفت: برای موفقیت در عرصه حدیث پژوهشی، نیازمند بانک حدیثی قوی، حافظه حدیثی، ذهن پرسشگر، نیازسنجی و در مرحله بعد حمایت مسئولان از پژوهشگر هستیم.  

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: اگر طلبه ای نیازسنجی نکند و با سؤالات مختلف آشنا نباشد، چگونه می خواهد ذهن پرسشگر داشته باشد و بعد به سمت تحقیق برود تا بتواند پاسخی برای سؤال پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی گفت: آثار پژوهشگر باید در معرض نگاه جامعه باشد و پژوهشگر بداند تحقیقی که در مورد فلان موضوع کرده است، مورد استفاده اهل علم قرار گرفته است.

رئیس انجمن علمی حدیث حوزه اظهار داشت: طلبه امروزی برای موفقیت در امر پژوهش، نیازمند مهارت افزایی است و این امر را مسئولان حوزه ایجاد کنند که طلبه از ابتدای ورود به حوزه، پژوهش را به درستی بیاموزد تا بتواند بعد از چند سال پژوهش‌های موفقی ارائه دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه امروز جامعه نیازمند پاسخ‌گویی طلاب در عرصه های مختلف فلسفی، اجتماعی، اقتصادی، کلامی و ... است،‌ گفت: طلبه باید این موضوعات را با قرآن و حدیث پیوند بزند. امروز برای پاسخ‌گویی به شبهات جوانان،‌ نیاز به شناخت دانش های جدید مانند جامعه شناسی و روان شناسی وجود دارد.‌ اگر طلبه در علوم روز پژوهش نکند، چگونه می خواهد پاسخ‌گو باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با بیان اینکه امروز نیاز بسیاری به پژوهش‌های میان رشته‌ای، مدرسه و کلاسیک و سنتی و اصیل هستیم، افزود: باید در همه موضوعات، پژوهش به معنای حقیقی صورت گیرد، نه اینکه حرف‌های معاصران گذشته و فعلی را بازتولید و تکرار کنیم.

رئیس انجمن علمی حدیث حوزه افزود: پژوهش حقیقی، تحقیقی است که از پایه، اندیشه فرد را به صحنه بیاورد تا بتواند پژوهشگر، پاسخ‌گوی نیازها باشد.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha