جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی

حوزه/ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام گفت: ایمان موجب عزت و نفوذناپذیری انسان در برابر دشمنان می شود. اگر جایی برای نفوذ دشمنان و شیاطین در خود قرار داده ایم، برای این است که از نظر ایمانی، کوتاهی شده است؛ مؤمن هیچگاه راه نفوذ دشمن را برای خود ایجاد نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی در نشست اعضای ستاد شجره طیبه صالحین قم که سالن محراب حرم مطهر حضرت معصومه(س)برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع شرکت کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی فرمود، مقام معظم رهبری در این دیدار، شجاعت، ایمان، بصیرت و استقامت را از اصولی عنوان کرد که مردم ایران بر اساس آن توانسته اند از راه های دشوار عبور کنند.
امام جمعه قم با بیان این که این عناصر، کلید شکست دشمن و تداوم پیروزی بر دشمنان در آینده خواهد بود، عنوان کرد: ایمان، نخستین عنصر تأثیرگذار برای عبور از بحران هاست؛ ایمانی که به انسان امنیت می دهد، ترس را نیز از دل انسان خارج می کند.
وی با اشاره به آیه 62 سوره مبارکه بقره گفت: در این آیه خداوند می فرماید: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصاري‏ وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛ به یقین کسانی که ایمان آورده اند و کسانی که یهودی شده اند و نصاری و صابئین، هر یک به خدا و روز واپسین ایمان آورده و عمل شایسته انجام داده باشند ، آنها را اجری درخور حالشان در نزد پروردگارشان ثابت است و نه بیمی بر آنها می رود و نه اندوهگین می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که دو نوع ایمان وجود دارد، نخست ایمانی که در دل انسان همواره وجود دارد و دیگری، ایمانی است که تنها مدتی در دل انسان قرار دارد، گفت: در آیه 98 سوره انعام خداوند می فرماید: «وَ هُوَ الَّذي أَنْشَأَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ»، بر اساس سخن امام باقر علیه السلام درباره این آیه دو نوع ایمان وجود دارد، ایمان «مُسْتَقَرٌّ»، ایمانی که در دل استقرار پیدا کرده و هیچگاه از آن خارج نمی شود و ایمان « مُسْتَوْدَعٌ» که ایمانی است که مدتی در دل به امانت گذاشته می شود و بعد از مدتی از آنها سلب می شود.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام افزود: هر دو این ایمان ها، درست است، ولی تفاوت آنها در ماندگاری و ناپایداری است. خدا ایمان را از دل انسان نمی گیرد، بلکه خود انسان است که با کارهای خود، آن را از دلش خارج می کند.
وی با اشاره به اهمیت دعا کردن گفت: اهل بیت دو نوع دعا با خداوند داشتند، یکی دعایی که دست گیری می کنند از مؤمنان تا آنها بدانند که چگونه دعا کنند تا خداوند آنها را اجابت کنند و دیگری، دعایی است که تنها میان امام معصوم و خداوند است و جزو اسرار می باشد.  
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: امام سجاد در دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد علیه السلام از خداوند ایمانی درخواست می کند که تا لحظه لقاء الهی حفظ شود، این امام همام از خدا می خواهد من را با این ایمان زنده بدار و با این ایمان بمیران تا با این ایمان من را محشور گردانی؛ ایمانی که با دل و جان اجین شده و یکی باشد.
وی با بیان این که انسان بدون ایمان نمی تواند زندگی سالم و سعادت مندانه داشته باشد گفت: انسان بدون ایمان نمی تواند تمدن ساز اسلامی باشد؛ آنهایی که دم از تمدن  اسلامی می زنند، بدانند بدون ایمانی که همسو با جان باشد، نمی توان در این عرصه کاری پیش برد.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام درباره ویژگی های ایمان گفت: در پرتو ایمان محبتی در دل انسان ایجاد می شود که انسان به همه جهان با نگاه لطف و محبت می نگرد. ایمان موجب خوشبینی به جهان و هستی و هدفدار شدن می شود، انسان مؤمن دلی روشن دارد، ایمان انسان را امیدوار به رسیدن به نتایج خوب می کند، در دل انسان آرامش و اطمینان ایجاد می کند.
وی افزود: انسان مؤمن در عین این که امر به معروف و نهی از منکر می کند، خودش هم از ارتکاب گناه دوری می کند، از زندگی دنیا هم در کنار تلاش برای آخرت، لذت می برد؛ ایمان موجب عزت و نفوذناپذیری انسان در برابر دشمنان می شود. اگر جایی برای نفوذ دشمنان و شیاطین در خود قرار داده ایم، برای این است که از نظر ایمانی، کوتاهی شده است؛ مؤمن هیچگاه راه نفوذ دشمن را برای خود ایجاد نمی کند.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که انسان مؤمن، پدیده های دنیا را تصادفی نمی داند، بلکه نگاهی حکیمانه به آنها دارد، ادامه داد: حضرت زینب سلام الله علیها بر اساس ایمانی که داشت، در اوج حادثه بزرگ کربلا که دشمن تمامی تلاش خود را برای به ذلت کشاندن اهل بیت(ع) به کار بست، فرمودند که چیزی غیر از زیبایی ندیدم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha