شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی از ضرورت مدیریت راهبردی در شرایط امروز جامعه گفت و آن را لازمه فعالیت ها دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در اجلاس مدیران مدارس علمیه استان های خراسان با اشاره به مدیریت های میدانی، عملیاتی و اجرائی، ابراز کرد: اگر یک مدیر اینگونه باشد خوب است ولی باید مدیریت راهبردی داشته باشد تا ایده آل شود.
وی شخصیت شناسی، آینده پژوهی و تحلیل را از ویژگی های یک مدیر دانست که تهدیدها و فرصت ها را می شناسد و در این زمینه گفت: تحول خواهی از ارکان مدیریت راهبردی است تا از وضع موجود به مطلوب برسد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی و در نتیجه آثار آن برای حوزه علمیه اشاره و تاکید کرد: این امر از طرفی، فرصتی برای بسیج امکانات در مسیر دین بوده و از طرفی تهدید محسوب می شود؛ زیرا اگر نظام ناکارآمد شود و حوزه های علمیه نقش خود را در تولید دانش مورد نیاز و اندیشه جامعه ایفا نکنند و نیازهای جامعه رفع نشود، پژواک منفی آن برای حوزه، روحانیت و دین و دینداری خواهد بود.
وی به انقلاب رسانه ای در حوزه ارتباطات اشاره و خاطرنشان کرد: امروز در دنیایی که بیش از 7 میلیارد انسان وجود دارد 5 میلیارد نفر از موبایل استفاده می کنند و در یک روز 8 میلیارد ایمیل زده می شود که در واقع با این حجم فعالیت، انقلابی در ارتباطات ایجاد شده است.
حجت الاسلام و المسلمین واعظی افزود: عناصر تاثیرگذار در فرهنگ عمومی در گذشته تنها عالمان، شاعران و نویسندگان بوده اند در حالی که امروز همه افراد با استفاده از فضای مجازی می توانند در فرهنگ تاثیرگذار باشند.
وی با اشاره به اینکه این دو انقلاب یادشده کار ویژه ها و انتظارات جدیدی را برای روحانیت رقم می زنند، اظهار کرد: به طور مثال، قبل از انقلاب در کشور چند نماز جمعه در فضایی محدود اقامه می شد؛ در حالی که امروز در همه کشور امامان جمعه حضور دارند و دانشگاه ها و آموزش و پرورش و سایر مکان ها برای حضور روحانیت مهیاست.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، از لوازم مدیریت راهبردی را تامین انتظارات دانست و تاکید کرد: مدیری که کار روزمره دارد، به تامین انتظار و پاسخگویی کارویژه ها نمی پردازد.
وی برنامه محور بودن را یکی از ویژگی های مدیریت راهبردی دانست و ابراز کرد: این امر سه رکن هدف گذاری، تعیین راهبردها و اقدامات را دارا می باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین راهبردها و سیاست برنامه مدنظر را دومین رکن دانست که بر اساس آن اقدام ها نیز تغییر می یابد و به همین علت سیاست و راهبرد بسیار مهم است.
وی درباره هوشمندی محیطی در مدیریت راهبردی اظهار کرد: برخی وقت ها اتفاقاتی رخ می دهد که بر همان اساس باید انعطاف داشت و یک مدیر در این حالت می بایست هوشمندانه عمل کند.
حجت الاسلام و المسلمین واعظی مولفه دیگر در مدیریت راهبردی را اهمیت دادن به ارتباطات فرابخشی عنوان و خاطر نشان کرد: یک مدیریت با تعاملی که دارد می تواند از ظرفیت های محیطی برای ارتقای اهداف و برنامه مجموعه خود بهره ببرد.
وی با اشاره به تعامل خوب مدیر حوزه علمیه خراسان و ابراز رضایت از اقدام های انجام شده نسبت به گذشته، ابرازامیدواری کرد که وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha