جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا

حوزه/ معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی، فعالیت‌های پژوهشی این مؤسسه علمی حوزوی بانوان را تشریح کرد.

ریحانه حقانی امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه «دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی» با حضور در غرفه خبرگزاری «حوزه» در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد ماه ربیع الأول و هفته پژوهش به برنامه‌های معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و اظهار داشت: این معاونت پس از آسیب شناسی‌هایی که در حوزه پژوهش داشته و با توجه به خلأها، کاستی ها، ظرفیت‌های پژوهشی موجود در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و توان علمی بالای پژوهشگران این مجموعه، برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را در چند محور ارائه کرده است.

اجرای طرح «تربیت پژوهشگر» در جامعه‌الزهرا(س)

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه ظرفیت‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) باید جهت دهی شوند، افزود: برنامه‌ها و فعالیت‌های این معاونت با محوریت اساتید، طلاب و پژوهشگران جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و موضوعات پژوهشی مختلف اجرا می‌شود.

حقانی ادامه داد: قالب‌های برنامه‌های متناسب با محورهای اصلی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت پژوهشی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: اولین و مهم ترین برنامه معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، طرح «تربیت پژوهشگر» است که جلسات متعددی از سوی شورای سیاستگذاری در این راستا برگزار و آیین نامه ای تدوین شد و نخستین دوره «تربیت پژوهشگر» از شهریور سال جاری در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حال برگزاری است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: طلاب و اساتید جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) دارای چند ساحت هستند، برخی پژوهشگر بالفعل و برخی پژوهشگر بالقوه هستند که باید ساماندهی شوند و بر همین اساس، طرح ارتقا و ساماندهی طلاب و اساتید پژوهشگر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان داشت: هم اکنون پژوهشگران جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در انجمن‌های علمی پژوهشی «تفسیر و علوم قرآن»، «فلسفه»، «کلام»، «تعلیم و تربیت اسلامی»، «فقه و اصول» و «مطالعات زن و خانواده» فعالیت می‌کنند.

 

محوریت و رسالت حوزه باید بر مبنای تألیف باشد/پژوهشگران دینی باید فکر و اندیشه جامعه اسلامی را جهت‌دهی کنند

حقانی، همایش «کتاب سال بانوان» را یکی دیگر از طرح‌های مهم این معاونت برشمرد و گفت: شورای سیاستگذاری این طرح تشکیل و فراخوان کلی آن اعلام شده است و در سال آینده برنامه عملیاتی این طرح اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه همایش ملی «کتاب سال بانوان» یک گام بزرگ در شناسایی، تشویق و ارتقای آثار بانوان است، تصریح کرد: رساله‌های سطح چهار و دکترای دانشگاهی، آثار تألیفی بانوان و همچنین آثار تألیفی آقایان و بانوان در حوزه مطالعات زن و خانواده در این همایش پذیرفته می‌شود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: محوریت و رسالت حوزه باید بر مبنای تألیف باشد تا فکر و اندیشه جامعه اسلامی را جهت دهی کند و همایش «کتاب سال بانوان» در واقع، شناسایی و جهت دهی آثار پژوهشی طلاب از نظر تألیفی است.

وی اضافه کرد: در این همایش، گام‌های اساسی برداشته می‌شود تا بانوان بتوانند در عرصه زن و خانواده فعالیت کنند و نیازهای علمی و پژوهشی این عرصه محقق شود.

برگزاری جشنواره بانو امین(ره) در جامعه‌الزهرا(س) با رویکردی جدید

حقانی به برگزاری جشنواره بانو امین(ره) در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و افزود: امسال رویکرد جدیدی برای برگزاری این جشنواره مصوب و تدوین شد و بر اساس آن، جشنواره بانو امین(ره) به آثار و پایان نامه‌های سطح سه طلاب تعلق می‌گیرد.

وی تأکید کرد: در جشنواره بانو امین، دستاوردهای پژوهشی بانوان طلبه سنجیده می‌شود و سرمایه گذاری جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بنابر پایان‌نامه‌های سطح سه است تا آثار و پژوهشگران نمونه رصد و در قالب تألیف ارائه شوند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: امسال بیش از ۶۰ اثر پژوهشی به جشنواره بانو امین(ره) ارسال شد.

راه اندازی پژوهشکده مجازی در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)

حقانی در ادامه به راه‌اندازی و تأسیس پژوهشکده مجازی از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و اظهار داشت: طلاب بین الملل و پژوهشگرانی که در حوزه مباحث دینی در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند، از طریق پژوهشکده مجازی، پذیرش و ساماندهی می‌شوند.

وی تأکید کرد: امسال راه اندازی و جذب پژوهشگران در این پژوهشکده در دستور کار قرار گرفته است و امید است که ساماندهی بانوان بین الملل در این عرصه صورت گیرد.

 رونمایی از «اولویت‌های پژوهشی» جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به رونمایی از «اولویت‌های پژوهشی» در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و گفت: در این معاونت، اولویت‌های پژوهشی متناسب با موضوعات پژوهشی سنجیده شدند و چهار ساحت «اولویت‌های پژوهشی مورد نیاز و مطالبه ای که از سوی رهبر معظم انقلاب(مدظله) و نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد»، «اولویت‌های پژوهشی جامعه اسلامی»، «اولویت‌های پژوهشی زن و خانواده» و همچنین «اولویت‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)» در نظر گرفته شد.

حقانی بیان داشت: معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بر اساس ساحت‌های اولویت‌های پژوهشی، متونی را تدوین کرده و پژوهشگران را در این راستا ساماندهی می‌کند.

لزوم ارتقای سطح علمی مجلات و نشریات جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)

وی همچنین به مجلات و نشریات منتشر شده در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون دو نشریه علمی تخصصی شامل «فصلنامه معارف اسلامی نامه جامعه» و «دوفصلنامه زن و خانواده» در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) منتشر و چاپ می‌شود.

معاون جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، چاپ و انتشار سه نشریه داخلی را از جمله فعالیت‌های معاونت پژوهش برشمرد و تصریح کرد: نشریه داخلی انجمن علمی پژوهشی مهدویت تحت عنوان «چکامه انتظار» برای نخستین بار به چاپ رسیده است.

حقانی ادامه داد: هم اکنون نشریه داخلی انجمن علمی پژوهشی تفسیر و علوم قرآن تحت عنوان نشریه «مطالعات قرآنی» و همچنین نشریه داخلی انجمن علمی پژوهشی تعلیم و تربیت در دست انجام است.

وی تصریح کرد: نشریه‌های داخلی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) باید از نظر رشته‌های مختلف و سطح علمی و پژوهشی ارتقا پیدا کند.

رویکرد پژوهشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در آثار علمی است

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی واقع در مصلای قدس قم حضور داشته و غرفه‌ای به فعالیت‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اختصاص یافته است.

حقانی در پایان تصریح کرد: رویکرد پژوهشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در آثار علمی است و برخی از آثار و دستاوردهای پژوهشی این مؤسسه علمی حوزه ای بانوان در این نمایشگاه ارائه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha