پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کودک و فضای مجازی

حوزه/ با تداوم تابوشکنی‌های فرهنگی در فضای مجازی و بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان، شاهد تزلزل بیش از پیش در زمینه حیا و غیرت جامعه ایرانی خواهیم بود و این زنگ خطری برای هویت فرهنگی و دینی ماست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متأسفانه برخی از مسئولان فرهنگی کشور، آن‌طور که انتظار می رود، هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره خطر نفوذ فرهنگی دشمن را چندان جدی نگرفته اند، آنجا که معظم له به طور خاص فرمودند: «از همه طُرُق دارند استفاده می‌كنند كه ايمان اسلامی ما را متزلزل كنند».

نمونه بارز این کم توجهی و در بسیاری از مواقع بی توجهی را می توان به عدم نظارت مناسب بر فضای مجازی دانست، خاصه در خصوص برخی سایت های اینترنتی و نیز اپليكيشن‌هاق تلفن همراه، که متأسفانه شاهد تابوشكنی‌هايی در عرصه فرهنگی و حیا و عفت جامعه ایرانی هستیم.

چندی پیش کلیپی در بخش اشتراک‌گذاری ویدئویی بر روی یکی از معروف ترین سایت های اینترنتی قرار گرفت که موضوع محوری آن چگونگی برقراری رابطه با جنس مخالف و تشویق ضمنی مخاطبان به انجام این کار بود.

ظاهر کار این است که این گونه سایت ها از سوی بخش خصوصی حمایت و گردانده می شوند اما آیا اگر این‌طور هم باشد، بخش عمومی و دولتی نباید نظارتی به محتوای آنها که بعضاً در مقیاس میلیونی در فضای مجازی بازنشر پیدا می کنند، داشته باشد؟!

در کنار این قبیل مسائل نمی توان از شیوع بیش از حد تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی لباس های دخترانه و زنانه غافل شد که منافات جدی با فرهنگ عفت و پوشیدگی زنان دارد و این در حالی است که گویا برخی مسئولان به خیال خود با رویکرد روشنفکرانه می کوشند که این مسائل را در وضعیت فعلی جامعه، عادی و بلکه گاه لازم نشان دهند، آن هم با این توجیه غلط که چندان نباید مردم را زیر فشار قرار داد و شادی و نشاط آنان را محدود کرد.

از سوی دیگر در بسیاری از این کلیپ ها و یا تصاویری که در فضای مجازی دست‌به‌دست می چرخد، به وضوح می توان ترویج فرهنگ اشرافی گری و مصرف زدگی را نظاره گر بود و این در حالی است که وضعیت امروز جامعه ما می طلبد که رسانه های جمعی از جمله در فضای مجازی، به فرهنگ قناعت و درست مصرف کردن و پرهیز جدی از نمایش بیش از حد تشریفات و تجمل گرایی اهتمام داشته باشند.

در این میان، جای این سؤال به طور جدی وجود دارد که به هر حال رصد و پالایش فضای مجازی به عهده کیست و اینکه آیا متولیان امر نباید اندکی غيرت دينی به خرج داده و فسادهای روزافزون فضای مجازی را با كنترل صحيح و به موقع، لجام بزنند؟

اگر به راستی این کنترل و نظارت برای آنها سخت و یا هزینه‌بر است، در چنین حالتی بهتر نیست که اینان ترک مقام و مسئولیت کرده و فرصت مدیریت را به جوانان انقلابی و متعهدی بدهند که از رویش های نظام هستند و همه‌جانبه آماده اجرای اوامر و فرمایشات مقام معظم رهبری هستند؛ رهبر حکیمی و دوراندیشی که بارها دلسوزانه و پدرانه هشدار داده که امروز فضای مجازی به قتلگاه جوانان تبدیل شده و باید برای رهایی از چنین وضعی، فکری جدی کرد و نه صرفاً بسنده نمودن به حرف و شعار.

سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha