پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عالمی-مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، اندیشه و عمل جهادی را راهبرد حوزه انقلابی دانست و گفت: در حرکت تحولی و انقلابی باید به مدیریت راهبردی که ترکیبی از اندیشه و عمل است، بیاندیشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، در اختتامیه اجلاس مدیران مدارس حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد از برگزاری این اجلاس ابراز خشنودی کرد و گفت: فضای بحث ها بسیار مطلوب بود و امیدواریم تحول، گفتمان و عملکرد تحولی به صورتی فراگیر در حوزه علمیه خراسان و مدارس آن در اندیشه و نگاه همه مدیران با توجه به همگرایی، هماهنگی و همسویی تحقق یابد.

وی با اشاره به اینکه تحول از گذشته در میان مدیران، اساتید و طلاب بوده است، ولی گفتمان، نگاه و عملکرد تحولی در حوزه انقلابی به صورتی هماهنگ و یکسان تحقق می یابد، گفت: این امر از آثار و برکات اقدام مقام معظم رهبری است که همه باید آن را مغتنم شمرده و نویدبخش یک حرکت بی نظیر در تاریخ تشیع باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به سه رکن نظام سازی، برنامه ریزی زمان دار و محوری و مدیریت راهبردی در حرکت تحولی حوزه اشاره و ابراز کرد: رکن اول شامل تهذیب، فرهنگ، آموزش، پژوهش، تبلیغ و ... در حال اقدام است و با توجه به اینکه با حرکت بزرگی در تعلیم و تربیت مواجهیم، مدیریت راهبردی بسیار مهم می باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان درباره مدیریت راهبردی و لزوم آن در تحول آفرینی حوزه علمیه، اظهار کرد: در حرکت تحولی و انقلابی باید به مدیریت راهبردی که ترکیبی از اندیشه و عمل است، بیاندیشیم. همان طور که بعد از حکم مقام معظم رهبری، شعار حوزه انقلابی، اندیشه و عمل مورد توجه قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه در حوزه تعلیم و تربیت با عقل، علم و انسان سروکار داریم و امکان ندارد که بدون هر کدام از مدیریت های عملی و فکری به نتیجه برسیم، اظهار کرد: اگر این ویژگی ها نباشد نمی توان علم، مسیر بالندگی عقل و نفس انسان را مدیریت کرد زیرا هیچ فعالیتی بدون پشتوانه فکر و عمل تاثیرگذار نیست.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه بدون تفکر، راهبرد درست و تعیین هدف روشن تحول صورت نمی گیرد، خاطر نشان کرد: دو بال «تفکرمحور» و «عملگرایی» می تواند انسان را به نتیجه و تحول برساند.

وی افزود: حرکت تحولی، جهادی، اساسی، بنیادی و نرم افزاری تحت عنوان «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» در حال شکل گرفتن است که باید در استمرار آن با همه وجود شاکر حق بود و از فرصتی که نظام، امام و رهبری در اختیار روحانیت قرار داده در مسیر کلمه الله به پیش رفت.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با تاکید بر اینکه ابتکار، خلاقیت و توانمندی های خود را باید مدنظر قرار دهیم، با اشاره به اینکه انبیا و اولیای الهی «لایکلف الله نفسا الا وسعها» را همان اصطلاح «می توانیم و تکلیف داریم» معنا می کنند، اظهار کرد: اگر خود را بشناسیم، خدا را و سپس تکلیف الهی را خواهیم شناخت که امری مهم می باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هیئت های اندیشه ورز یا حلقه های تخصصی همان زیرساخت ها می باشد که نقش قرارگاهی داشته و علاوه بر اینکه در سه استان پوشش داده می شود، محصول آن نیز برای همه حوزویان خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه مسئله تحول با مشارکت همه حوزویان محقق می شود، اظهار کرد: هیئت های اندیشه ورز در راستای مدارس تخصصی اقدام می کنند و از سوی دیگر آموزش تحولی با پژوهش تحولی و بالعکس محقق می شود.

وی در پایان خطاب به مدیران مدارس علمیه، رفاقت با طلاب و الگوبودن مدیران برای آنان را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: اگر مدیر و استاد الگو باشد، مسیر طلبگی و تربیت طلبه موفق، نتیجه بخش می شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha