شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جعفر مروارید

حوزه/ عضو هیئت اندیشه ورز فرق و ادیان حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه یکی از اساسی ترین اهداف این هیئت تحقق حضور فضلا در عرصه بین المللی است، گفت: حوزه علمیه باید با زبان معقول و معتدل معارف اهل بیت(ع) را در دنیا ترویج کند.

دکتر جعفر مروارید در گفتگو با خبرگزاری حوزه در مشهد با اشاره به ضرورت حضور فضلای حوزه در عرصه بین الملل، گفت: از سابق حوزویان به صورت انفرادی در مباحث فرق و ادیان حضور داشتند اما این حضور انفرادی به صورت برنامه ریزی شده در سطح جامعه نهادینه نشده بود. 

وی با بیان این که یکی از اساسی ترین اهداف هیئات اندیشه ورز حوزه علمیه خراسان تحقق حضور فضلا در عرصه بین المللی است، تصریح کرد: 7 محور اساسی در مفاهیم و حوزه های بین فرهنگی از جمله نقد شیعه هراسی، الهیات تطبیقی، گفتگوی ادیان، نامه رهبری به جوانان غرب و مباحث الهیات مشترک بین ادیان اساس نشست ها قرار گرفته است. 

عضو هیئت اندیشه ورز فرق و ادیان حوزه علمیه خراسان با بیان این که سلسله نشست های «کلمه سواء» از هفته گذشته آغاز شده که به صورت مستمر ادامه می یابد، خاطر نشان کرد: تاریخچه گفت و گوی بین ادیان، گفت و گوی بین ادیان در دوران معاصر، اهداف و راهبردهای گفت و گوی بین ادیان و روش ها و مهارت های گفت و گوی بین ادیان محور این نشست خواهد بود.

مروارید با بیان این که در کنار این سلسله نشست ها، کارگاه های دانش افزایی برای فضلای زباندان حوزوی تعریف شده که شرکت در این جلسات با هدف تبلیغ اسلام در عرصه بین الملل اثرگذاری بسزایی دارد، ابراز کرد: نشست ها تا پایان سال جاری معطوف بر حوزه های الهیات تطبیقی، گفتگوی ادیان، تاریخچه گفتگوی ادیان و فلسفه و فقه اسلامی خواهد بود. 

وی با اشاره به این سخن از امام رضا(ع) که اگر مردم محاسن کلام ما را بفهمند، هر آینه از ما پیروی خواهند کرد، افزود: امام رضا(ع) در این روایت بر معرفی همراه با زیبایی شناسی کلام ائمه معصومین(ع) تاکید داشته و مخاطب این معرفت نیز عموم مردم هستند لذا از این بیان به خوبی می توان درک کرد که استراتژی معرفی معارف و سجایای اهل بیت استراتژی بین المللی است. 

عضو هیئت اندیشه ورز فرق و ادیان حوزه علمیه خراسان ادامه داد: امروز حوزه علمیه خراسان وارد مرحله ای شده که باید با زبان معقول و معتدل حقایق و معارف اهل البیت(ع) را در دنیا ترویج کند و بدون شک راه اندازی هیئت اندیشه ورز فرق و ادیان، گامی اثرگذار در راستای آن است تا به آموزه های امام رضا(ع) که امروزه تحت هجمه قرار گرفته، جامه عمل پوشانده شود. 

مروارید با بیان این که رسالت امروز ما نشان دادن معنویت، معقولیت و عدالت در آموزه های اسلامی است، بیان کرد: از یک سو آزادی خواهان جهان در انتظار تفسیر عادلانه از اسلام هستند و از سوی دیگر محققان به دنبال نظریات فلسفی و الهیاتی اند که نامه رهبری نیز با همین نگاه نوشته شده تا جوانان اروپایی به منابع اسلامی رجوع کنند و هدف از تشکیل هیئت اندیشه ورز فرق و ادیان آن بوده که مقدماتی را فراهم کند تا نگاه و رویکرد جدید حوزه علمیه خراسان در دنیا اثرگذاری داشته باشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha