جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله اعرافی از موزه فقه و زندگی

حوزه/ رئیس هیئت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت:در مرحله عمل و کارآمدی تلاش های بسیاری در زمینه موضوع شناسی احکام فقهی صورت گرفته است، اما در این مسیر نیازمند رهنمودهای مراجع معظم تقلید هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده شامگاه یکشنبه در دیدار آیت الله اعرافی از موزه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این که جلسات متعددی برای موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شده است، اظهارداشت: در زمینه پژوهش افرادی گزینش شدند و در حال آموزش هستند تا در آینده بتوانیم پژوهشگرانی در زمینه موضوع شناسی احکام فقهی داشته باشیم.

وی افزود: فقه و اصول با عقبه هزار ساله و تلاش بسیار عالمان دینی به جایی رسیده که نقطه ابهام کم دارد، اما در موضوع شناسی نمی توانیم به کارهای آماری دیگران تکیه کنیم و صرف اطمینان نمی تواند در همه جا راهگشا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده با بیان این که در مرحله عمل و کارآمدی تلاش های بسیاری در زمینه موضوع شناسی احکام فقهی صورت گرفته است، اظهار داشت: همکاران مؤسسه زحمات بسیاری می کشند و در این مسیر نیازمند رهنمودهای مراجع عظام تقلید هستیم.

وی ادامه داد: برخی از نتایج کارها به بخش استفتائات دفاتر مراجع ارسال می شود، اما می‌بایست قبل از این که پژوهش ها نهایی شود، مراجع عظام تقلید را در جریان امور قرار داد و نظرات آنان را جویا شد که این امر مهم است و باید انجام شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در تمام موضوعاتی که کار کارشناسی باید صورت گیرد از اهل خبره و کارشناسان استفاده می شود، ابراز داشت: در مسائلی مانند الکل، فلس شناسی، تغییر جنسیت و محصولات تراریخته نشست های علمی برگزار شده و متخصصان دعوت می شوند و بحث و گفت و گو صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: در زمینه محصولات تراریخته از مخالفان و موافقان دعوت شده و بحث و گفت و گو کردند تا نتیجه ای حاصل شود، در زمینه های تخصصی حتماً از متخصصان بهره گرفته می شود.

رئیس هیئت امنای موسسه موضوع شناسی اظهارداشت: نشست های علمی متعددی برای موضوعات گوناگون برگزار شده است و ما سعی داریم که طرح اجمالی و حتی نیز مرحله ای از کار انجام شده و سپس نتایج تحقیقات موضوع شناسی در مورد مسائل مختلف را با ارسال نسخه نهایی در اختیار مراجع قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده ادامه داد: یکی از مسائلی که مراجع تقلید در صدور فتوا به آن نیازمند هستند، شناسایی موضوعات فقهی است که بعد از موضوع شناسی احکام، صدور حکم و فتوا برای مراجع تقلید آسان خواهد شد.

رئیس هیئت امنای موسسه موضوع شناسی خاطرنشان کرد: تدوین علم موضوع شناسی به عنوان یک علم جدید، بسترسازی موضوع‌شناسی به عنوان یک حرکت گسترده و تخصصی، تسهیل و تسریع در افتای مراجع تقلید، طرح استفتائات تخصصی در عرصه فقه حکومتی و مدیریت، پاسخگویی به پرسش‌های راهبردی مبتنی برموضوع شناسی فقهی و ترویج و گسترش نتایج موضوعات فقهی در واقع از مهمترین اهداف راه اندازی و تاسیس این موسسه است.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده در مورد مأموریت‌ اصلی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: شناخت موضوعات فقهی و تبدیل و بهینه‌سازی آن با تکیه بر توانایی‌های نهفته در حوزه و دانشگاه از طریق پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی به عنوان مأموریت اصلی این مؤسسه محسوب می‌گردد.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha