چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میر معزی

حوزه/ پژوهش مسئله مهمی در حیات حوزه های علمیه است و حتی بزرگان معتقدند اگر حوزه علمیه نوع آوری و تولید نظریه نداشته باشدآن حوزه مرده است و حیات ندارد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میر معزی، پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژهشگران برتر مدرسه علمیه علوی قم، که با حضور مدیر، اساتید و طلاب این مدرسه علمیه درقم برگزارشد گفت: جای بسیار خوشحالی است که این مدرسه علمیه جزء اولین مدارس قم است که موضوع پژوهش و اهمیت را درک کرده و به دنبال تحقق آن پیشرفته و امروز شاهدآثار و برکات آن هستیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: این مدرسه علمیه جزء مدارس علمیه ممتاز در استان قم و بلکه در کشوراست و این نشان از فعالیت درست مدیر و اساتید مدرسهدر بحث پژوهش است.

وی افزود: پژوهش مسئله مهمی در حیات حوزه های علمیه است و حتی بزرگان معتقدند اگر حوزه علمیه نوع آوری و تولید نظریه نداشته باشدآن حوزه مرده است و حیات ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی افزود: حیات مدرسه یا مرکزی علمی به پژوهش است اگر دانشی تولید شد و درنهادی مرز دانش شکسته نشود، آن مرکزعلمی مرده است و حیات ندارد.

 معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه هر مرکز علمی برای حیات، نیاز به تولید علم، نوع آوری،  نظریه پردازی و شکستن مرزهای دانش دارد، افزود: متأسفانه حوزه از نظریه پردازی و پژوهش و از سنت خوب گذشته فاصله دارد.

وی افزود: مراکز علمی بیشتر از موضوع پژوهش و تولید علم ضربه دیدند، چون نظام دانشگاهی از دانش های غربی استفاده می کند و در حقیقت مصرف گرا است نه تولید کننده و نظریه پرداز. دانشگاه های علمی دلال علم درموضوعات اقتصاد و سایر مسائل می باشند و تولید کننده و نظریه پرداز نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان اینکه متأسفانه حوزه از این مسئله خسارت دیده، گفت: در نظام حفظ محور، شاگرد تنها به تعلیم و تعلم فکر می پردازد و تمام هدف حفظ کردن مباحث و اطلاعات و داده ها است،  ولی درنظام دوم ذهن فرد به فرایند و تحلیل و سؤالات پردازش گر می شود و این نظام پژوهش محور در زمان ائمه(ع) بوده و به شاگردان تا علمای سلف رسیده و از همین سنت حسنه اساتید بزرگ در حوزه در عرصه پژوهش تربیت شده اند.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه عنوان کرد: پژوهش آن قدر مهم است که در روایات به شکل های مختلف مانند«طلب العلم» و «العلم سلطان» تاکید شده است. بنابراین پژوهش همان جستجو است که در روایات هم به جستجو  نوع آوری و تحقیق اشاره شده است.

وی افزود: معاونت پژوهش حوزه های علمیه دردوره جدید مدیریت حوزه نسبت به احیاء مسئله پژوهش در حوزه برنامه های وسیعی دارد و طرح های آماده شده و یکی از این طرح ها، نظام پژوهش محور متحد با آموزش و تهذیب است. معاونت پژوهش تمام تلاش را بکار می برد تا این نظام را اجرا کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی افزود:  طرح بعدی  راه اندازی سایت پژوهشی است و از طریق این سایت پژوهش ها نمره داده می شود و از طلابی که در بحث پژوهشی شرکت موفق دارند، حمایت خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: همه مسئولین حوزه به دنبال این هستند تا حوزه به رشد علمی قابل توجه ای برسد و این زمانی مسیر می شود که طلاب در عرصه تحصیلی ، تهذیبی و آموزشی تلاش کنند و خوب و با برنامه درس بخوانند.

313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha