جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ سی و نهمین کارگاه فلسفه اخلاق با عنوان تبیین و بررسی شاخص های کلیدی در اخلاق پژوهی معاصر با حضور و سخنرانی آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مدیر حوزه های علمیه، دوشنبه شب طی سخنانی در این جلسه که در خانه اخلاق پژوهان جوان با حضور طلاب و فضلای حوزوی برگزار شد، به تشریح معنا و مفهوم فقه الاخلاق در دو برداشت و تفسیر پرداخت و گفت: در یک معنا و مفهوم ، فقه  به معنای عام مراد است و ما آن را در حوزه اخلاق بکار می گیریم و منظور البته اخلاقی است که بر پایه اجتهاد روشمند استخراج شود که اینجا کار به فقه دارد.

وی افزود: بحث اخلاق اجتهادی باید بیش از پیش در حوزه و در مساله فقه الاخلاق مورد توجه قرار گیرد و ما در مجموعه علوم اسلامی به نظر می رسد که توجه شایسته و بایسته را به حوزه اخلاق به این مفهوم نداشته ایم، به طوری که همچنان کتب اخلاقی به لحاظ چارچوب ها و نوع استدلال ها و طبقه بندی ها تحت تاثیر همان اخلاق ارسطویی و یونانی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: در معنای دوم ما با فقه به مفهوم خاص آن سر و کار داریم که باید رشته های گوناگون در این عرصه مورد توجه و استخراج قرار گرفته و از این منظر مرزهای دانش فقه موجود توسعه و بسط پیدا کند.

وی افزود: اخلاق در این معنا با همه ابعاد وسیع و گسترده آن می تواند زیر ذره بین فقه به معنای خاص واقع شود که همین مساله خود باعث تولید ابواب جدید و نیز تعمیق و بسط برخی ابواب دیگر می شود.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha