جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اجتماعی

 

صدور قبض میلیاردی در آمریکا

یک شهروند آمریکا یک قبض برق به مبلغ ۲۸۴ میلیارد دلار دریافت کرد.«ماری خورومانسکی»(Mary Horomanski)  زن 58 ساله ساکن ایالت پنسیلوانیا، قبض برقی به رقم 284 میلیارد دلار دریافت کرد.

 

قدیمی‌ترین کتاب فارسی به سلطنت رسید

کتاب شرحی بر اشعار حافظ، قدیمی‌ترین کتاب به‌زبان فارسی موجود در موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در معرض دید عموم قرار گرفت.این کتاب نفیس شرحی بر اشعار حافظ شاعر بزرگ و پرآوازه ایرانی است که به‌شرح محمد سودی پژوهشگر و مترجم شهیر بوسنی به‌رشته تحریر درآمده و قدیمی‌ترین کتاب فارسی موجود در موزه کتابخانه سلطنتی است.

 

ایست محیط زیستی ها به باند قاچاق

بر اساس گزارش اداره کل حراست سازمان حفاظت محیط زیست و با تلاش شبانه‌روزی یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، پلیس امنیت و دستور ویژه مرجع قضایی، باند بزرگ قاچاق حیات وحش کشور متلاشی و متخلفان دستگیر شدند.

 

گرمای بی سابقه زمستانی در تبریز

با سپری شدن سه روز از فصل زمستان، گرمای ثبت شده در سه دی تبریز در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.با ثبت دمای ۱۴ درجه سانتیگراد بالای صفر در فرودگاه تبریز در سوم دی‌ماه امسال، رکورد بیشترین دمای ثبت شده از بدو تاسیس این ایستگاه هواشناسی (سال ۱۳۳۰ تا کنون) شکسته شد.بیشترین دمای ثبت شده پیش از این تاریخ، مربوط به زمستان ۸۸ با دمای ۱۲ درجه بالای صفر بوده است.

 

واگن ها به مترو رسیدند

هیربد معصومی درباره آخرین وضعیت تأمین 2000 دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران و سایرکلانشهرها به انتشار اسناد مناقصه ۶۳۰ دستگاه واگن مترو برای متروی تهران اشاره کرد و گفت: اسناد مناقصه ۶۳۰ واگن مترو برای تهران را انتشار داده‌ایم و ۱۲ شرکت خارجی و ۵ شرکت داخلی در این مناقصه شرکت کرده‌اند.

 

سند توسعه زنان و خانواده

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان داشت : سواد و پایه اولیه آموزش را برای اعتلاء و پیشرفت زنان و بهبود شرایط خانواده و شاخص‌های اقتصادی و فرهنگی و بین المللی نیاز داریم. به لحاظ رتبه بندی بین‌المللی شکاف جنسیتی، علیرغم تحولات چشمگیر، موقعیت خوبی در جهان نداریم و باسوادی زنان می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کند.

 

نرخ شیوع اعتیاد در ایران و جهان

سردار علی مویدی قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش ۲۳ درصدی  مصرف‌کنندگان مواد مخدر دنیا طی یک دهه اخیر خبر داد که به استناد وی میانگین نرخ شیوع اعتیاد در ایران از ۵.۳۹ درصد کمتر است.

 

تهیه نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تهیه نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پنج ساله و ارائه آن به کمیسیون آموزش مجلس گفت: در نظام جامع پیش بینی کردیم اگر بخواهیم به رشد 50 درصدی ثبت نام و تحصیل در شاخه فنی برسیم باید استلزامات لازم  را رعایت کنیم.

 

تحصیل سوری ها در میان ترک ها

به گفته مقامات ترکیه ۶۰۰ هزار نفر از ۹۷۲ هزار کودک مدرسه‌ای سوری در سراسر ترکیه از خدمات آموزشی بهره‌مند می‌شوند. وی بیان داشت :‌ کودکان مدرسه‌ای سوری که در ترکیه زندگی می‌کنند به سرعت در حال تطبیق با نظام آموزشی این کشور هستند.

 

رانندگی مرگبار در فلیپین

در پی وقوع یک حادثه رانندگی در فیلیپین دست‌کم ۲۰ تن جان خود را از دست دادند.در این حادثه ۲۰ سرنشین یک اتوبوس از جمله سه کودک کشته شده‌اند. گفته شده است که قربانیان این حادثه با یکدیگر نسبت خانوادگی داشته‌اند.

 

سامانه حقوق شهروندی  به خدمت گذاری رسید

محمد سالاریان زاده در نشست خبری اظهار کرد: حقوق شهروندی از جمله تعهداتی است که براساس قانون اساسی، قوای سه‌گانه متعهد به اجرای آن شده‌اند و باید تمامی این حقوق در برنامه اجرایی دستگاه‌های مختلف وارد شود. این تعهد ملی و بین‌المللی است. براساس مصوبات سازمان ملل، برخی از اصول حقوق بشر در فعالیت دستگاه‌ها اجرا شود.

 

اسقاط بی نتیجه خودرو ها

نماینده مراکز اسقاط کشور با اشاره به یک میلیون و 350 هزار خودروی فرسوده در کشور و اضافه شدن 200 هزار خودرو به طور سالانه به این رقم تاکید کرد: متاسفانه با توجه به محدود شدن واردات خودرو و افزایش حجم تولید گواهی‌های اسقاط در کشور، ارزش این گواهی‌ها کاهش یافته و به تبع آن روند نوسازی خودروهای فرسوده کند شده به شکلی که ظرف شش ماه گذشته هیچ خودرویی اسقاط نشده است.

 

پازل ناتمام معاینه فنی خودروها

درحالی که هنوز کل کشور به مراکز تست هیدرواستاتیک صدور گواهی معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز مجهز نیستند اما ظاهرا این امر مراحل پایانی خود را طی می‌کند و ظرف ماه آینده این مهم محقق خواهد شد؛ اما معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز پازل دیگری به نام مراکز استاندارد باز و بسته کردن مخازن را هم داردکه گویی متولی آن به طور مشخص معلوم نیست؛ این مراکز باید توسط صنعت، معدن تجاردت شکل بگیرد و استانداردهای آن نیز توسط سازمان استاندارد داده شود که تاکنون اقدام موثری شکل نگرفته است.

 

ناظران در بلاتکلیفی مجلسی ها

2000 ناظر کشاورزی جوانانی که سال‌ها در سخت‌ترین شرایط کاری برای این بخش زحمت کشیده اکنون از شرایط استخدامی این حوزه باز مانده اند؛ این دو هزار ناظر بازمانده خواهان تعیین تکلیف وضعیت خود هستند.

 

هشدار بتنی به تهرانی ها

رییس مرکز تحقیقات بتن با بیان این که هزینه احداث بناهای بتنی کمتر از دیگر ساختمان‌ها است، گفت: هم‌اکنون تنها ۱۸ درصد ساختمان‌های تهران از نوع بتنی هستند.مصطفی احمدوند در همایش ملی انجمن بتن آمریکا (ACI) – شاخه ایران اظهار کرد: مدت زمان ساخت بناهای بتنی نسبت به دیگر سازه‌ها کمتر است و در عین حال هزینه ساخت هم کاهش پیدا می‌کند. هم‌چنین میزان مقاومت ساختمان‌های بتنی در برابر زلزله بیشتر از سایر ساختمان‌هاست.

 

ایست قلبی خودروهای غیر استاندارد

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از توقف تولید و واردات ۲۵ خودروی غیر استاندارد از اول دی ۹۶ خبر داد.پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این خبر گفت: با شروع اجرای استانداردهای جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودروها نخواهیم بود.

 

وام ازدواج قد کشید

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تسهیلات ازدواج جوانان از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.عباس گودرزی خبر از افزایش وام ازدواج  داد و اظهار داشت: در نخستین جلسه بررسی بندهای مربوط به کمیسیون اجتماعی از بودجه 97 پیشنهادات متعددی بررسی شد و یکی از بندهایی که روز گذشته مورد تصویب قرار گرفت افزایش تسهیلات ازدواج جوانان از 10 به 15 میلیون تومان بود.

 

متلاشی شدن تجارت کثیف بطری ها

افرادی که با جمع‌آوری بطری مشروبات الکلی خارجی از سطل‌های زباله شمال شهر، آن‌ها را مشروبات دست ساز و اسانس‌هایی خاص پرکرده و با مبلغی هنگفت به فروش می‌رساندند دستگیر شدند.

 

جراحی مجازی ممنوع شد

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد انتشار تصاویر عمل‌های جراحی در فضای مجازی توسط پزشکان گفت: این مسأله غیرقانونی است و از نظام پزشکی درخواست می‌کنیم برخورد جدی با خاطیان انجام بدهد.

 

 

پنجره سالمندی در سند مصوب «سالمندی کشور»

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از تصویب سند ملی سالمندان کشور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تا ۱۵ سال آینده، جمعیت سالمند کشور ۲ برابر می‌شود اجرای سند ملی سالمندی در کشور بسیار ضروری است.

 

پشت پرده کارشکنی حمایت از حقوق معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برخی وزارتخانه‌ها چوب لای چرخ تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان می‌گذارند این درحالی است که این لایحه پس از ۱۳ سال هنوز معطل مانده و منتظر تصویب است.

 

رانت گلخانه ای نفس برید

موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو در شرایطی بسیار جدی توسط دولتی‌ها دنبال می‌شود که تجربه نیم قرن فعالیت صنعت خودروسازی نشان داده است تولیدات این حوزه هیچ‌گاه با حمایت گلخانه‌ای، رقابتی نشده بلکه درجا هم زده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha