چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه امام راحل(ره) فقه جواهری را به عنوان اصل مسلم و مقام معظم رهبری فقاهت را یک اصل در حوزه علمیه دانستند، تاکید کرد: هر چه داریم از علمای بزرگ حوزه و همان طور که امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری فرمودند، از فقه جواهری و فقاهت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی ضمن بازدید از مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اسفراین، در جمع کادر، اساتید و طلاب این مدرسه با بیان اینکه با استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری، رکن های اصلی منشور درون و برون حوزوی برداشت شده و سه رکن درون حوزوی آن شامل علم، علوم و تحصیل است، ابراز کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در دوران انقلاب بیان می فرمودند؛ اگر برای دفاع از اسلام در تحصیل ضعیف باشیم، نمی توان نقش ایفا کرد زیرا سخن چنین فردی هر چند جهادی، انقلابی و دغدغه مند باشد، پذیرفته و تاثیرگذار نیست.

مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: خیلی ها دغدغه مند بودند و حرکت هایی داشتند ولی کسی که توانست تحول و انقلاب ایجاد کند، امام راحل بودند و پس از ایشان، امام خامنه ای این مسئولیت را ادامه می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی نخستین رکن از سه رکن برون حوزوی منشور یادشده را بصیرت به معنای شناخت و تشخیص شرایط و فضای جامعه و بین الملل، فهم خوب سیاسی و تهذیب و اخلاق برشمرد و تاکید کرد: انسانی که تهذیب نداشته باشد به سرعت خودباخته می شود و به همین علت برای ماندن در مسیر اسلام و تشیع باید خودساخته بود.

وی، هدایت دینی و سیاسی را دومین رکن بخش برون حوزوی دانست و ابراز کرد: شعار «عیسی به دین خود و موسی به دین خود» از سوی استکبار برای سلطه بر جهان اسلام مطرح شد و امروز با وجود انقلاب اسلامی، این شعار کاربردی ندارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه خدمت اجتماعی به عنوان سومین رکن بخش برون حوزوی منشور این حوزه است و باید به مطالبات جامعه، مردم و بین الملل از حوزه توجه کرد، گفت: مقام معظم رهبری بر تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها تاکید دارند زیرا هدایت دینی و سیاسی و خدمت اجتماعی در همین مکان ها و عرصه ها شکل می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه امام راحل(ره) فقه جواهری را به عنوان اصل مسلم و مقام معظم رهبری فقاهت را یک اصل در حوزه علمیه دانستند، تاکید کرد: هر چه داریم از علمای بزرگ حوزه و همان طور که امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری فرمودند، از فقه جواهری و فقاهت است.

وی ابراز کرد: برخی تصور می کنند که وقتی بحث از تحول می شود به معنای تغییر در فقه جواهری است در حالی که اینطور نیست و باید بر مبنای آن عمل کرد که همینگونه بوده و در وجود افرادی مانند رهبر معظم انقلاب، شهیدان بهشتی و مطهری و... به عنوان شاگردان امام راحل(ره) و افتخارات حوزه مشاهده می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به تحول و حرکت های تحولی در میان عموم طلاب و مدارس با فعالیت های مانند‌ آموزش بنیادی و هیئت های اندیشه ورز، اظهار کرد: مدارس علمیه می توانند در عرصه های مختلف برنامه های تحولی داشته باشند که به طور مثال توسعه رشته های تخصصی از آن جمله است.

وی فعالیت ها، ابتکارات و برنامه های تحولی در هر مدرسه را نوعی آتش به اختیار نامید و گفت: تحول توسط مدیران، اساتید و طلاب صورت می گیرد و اینگونه نیست که فقط باید منتظر ابلاغ برنامه ها بود بلکه می بایست نقد و نظر و ابتکار و خلاقیت داشت.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر اینکه در راستای تحول، سامانه ای برای نقد و نظر طراحی شده ، یادآور شد: معتقدیم که مشاوره و دریافت نقد و اشکال کردن، خوب است زیرا نقد به معنای غربال کردن نقطه قوت و ضعف است که به دنبال آن می بایست پیشنهاد کرد تا نقد و نظرها به نظریه و سپس به برنامه تبدیل و در سطح وسیع اقدام شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به لزوم استفاده از افکار و اندیشه های طلاب جوان و به صحنه آوردن آنان برای اجتهادپروری، ابراز کرد:‌ باید از این ظرفیت استفاده کرد زیرا حرکت اجتهادی به دنبال نقد و نظر محقق می شود که به طور مثال در کتاب ها و دروس حوزوی از گذشته تا کنون نقد و نظر وجود داشته و ​

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha