چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام حسن عسکری(ع)

حوزه/ با نگاهی به کلام نورانی امام عسکری(ع) به خوبی می توان دریافت که دروغ و خشم انسان به سان سموم کُشنده و آفات خطرناکی هستند که سبک زندگی انسانی را در مسیر دست یابی به سعادت حقیقی به شدت تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در سالروز ولادت باسعادت امام یازدهم اگر تنها و تنها همین دو جمله را به سان تابلویی معنوی فراروی زندگی خود قرار داده و حقیقتاً بدان عمل کنیم، بی شک نیکنام خواهیم بود.

امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: :"تمام پليدى‏ها در خانه‏اى قرار داده شده و كليد آن دروغگويى است".

ایشان همچنین در جای دیگری نیز می فرمایند: "خشم و غضب، كليد هر گونه شر و بدى است".

به خصوص در رابطه با مساله دروغ که مع الاسف در زندگی بخشی از اعضای جامعه ما به امر رایج و شایعی تبدیل شده، رسول خدا(ص) حدیث بسیار تکان دهنده ای دارند و می فرمایند:"بزرگ ترين گناهان كبيره را به شما اعلام مى دارم : شرك به خداوند، نامهربانى نسبت به پدر و مادر و سخن دروغ ".

در اين جا سوال مهمی که مطرح می شود این است كه به راستی چرا در میان این همه گناهان ، زشتى دروغ از بقیه بيشتر و مشهودتر است؟!

 در پاسخ بر اساس آموزه های دینی باید گفت که دروغ زمینه ساز بروز و ظهور بسیاری از زشتی ها و رذایل است و به تعبیری سپر جنایات دیگر قرار می گیرد و فرد دروغگو در ارتکاب گناهان دیگر، اصرار بیشتری می ورزد.

به دیگر سخن و با الهام از کلام نورانی حضرات معصومین(ع) باید بیان داشت که دروغ نه تنها خودش گناه است ، بلكه گناهان دیگری را نیز در پى دارد و خود ما هم در زندگی های خانوادگی و اجتماع بسیار دیده ایم که یک دروغ باعث چه فتنه ها و شرارت ها و جنایاتی شده است؛ از این رو این همه در دین و آیین ما از مذمت دروغ سخن به میان آمده است.

از این روست که خدای متعال از بندگانش می خواهد که دروغ نگویند و در ضمن به آن ها این مساله را متذکر شد که نتیجه دروغگویی در همین دنیا، سلب اعتماد مردم است و در روز عقبا، آتش جهنم.

درباره گفتار نورانی دیگر امام حسن عسکری(ع) نیز آنچه باید مورد توجه باشد این است که بی تردید یکی از ایرادات و نواقص جدی فرهنگ عمومی کشور ما به خصوص در کلان مقوله سبک زندگی ، وجود نابُردباری ها و پرخاشگری هایی است که در روابط فردی و اجتماعی مان سرباز می زند و ریشه در خشم دارد.

در همین رابطه پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «آن کس که خشم خود را فرو برد با این که قدرت بر اعمال آن را دارد، خداوند دل او را از آرامش و ایمان پر می کند».

خشم و کاهش آستانه تحمل اجتماعی در زمانه کنونی از جمله مهم ترین معضلات و چالش هایی است که سبک زندگی جامعه ما را به شدت تهدید می کند.

این که در یک جامعه افراد حتی در ساده ترین و کوچکترین تنش ها و برخوردها که – بسیاری از آن ها در جامعه انسانی و بر مدار تزاحم ها طبیعی است- بخواهند به اصطلاح از کوره در بروند و با عصبیت رفتار کنند، طبیعی است که نمی توان بر این اساس ، جامعه ای آرام و خوشبخت بنا نهاد و این است که معصوم سیزدهم به صراحت بیان می دارند خشم و غضب، ریشه و کلید هر شر و بدی است.

از دیگر سو همواره باید توجه داشت که گاه موضع گرفتن ها یا به قول معروف گاردگرفتن ها در برابر یکدیگر در فعل و انفعالات زندگی روزمره ، آسیب و خطری است بزرگ که بی توجهی به آن و عدم چاره اندیشی در درمانش می تواند فرد و جامعه را دچار مشکلات عدیده ای کند که شاید بسیاری از آن ها در درازمدت ، اثراتش نمایان تر گردد و بالطبع چاره اندیشی برایشان دشوارتر.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha