جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تفسیر انوار درخشان

حجت الاسلام افلاکیان گفت: تفسیر انوار درخشان ۱۸ جلد است که در طول ۲۴ سال به رشته تحریر درآمده و آیت‌الله محمد حسینی همدانی نجفی زحمات وافری در نگارش این تفسیر کشیده است.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم افلاکیان، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان گفت: در دوران نوجوانی محصل دبیرستان ابن سینا بودم که همراه دیگر دانش‌آموزان جهت اقامه نماز جماعت به مسجد کولانج رفتیم و در آنجا برای نخستین بار آیت‌الله نجفی همدانی را دیدم و با او آشنا شدم که شکوه و عظمت این نماز که در دوران نوجوانی بنده اتفاق افتاده بود، بزرگ‌ترین خاطره معنوی زندگی من بود.

وی ادامه داد: در دوران تحصیل در حوزه علمیه نیز در مطالعات منابع تفسیری با تفسیر انوار درشان علامه نجفی آشنا شدم و این باب آشنایی علمی من با شخصیت علمی ایشان بود.

حجت الاسلام افلاکیان افزود: صاحب تفسیر گران قدر انوار درخشان، علامه سید محمد حسینی همدانی متولد نجف اشرف در همدان زندگی می‌کرد که تفسیر انوار درخشان در 18 جلد از آثار با ارزش ایشان است.

وی در ادامه افزود: آیت الله آقا نجفی همدانی از سادات جلیل‌القدر، بسیار مؤمن و متدین بود؛ آقا نجفی همدانی شخصیتی بود که با یک صحبت در مخاطبین خود تأثیرات عمیق و شگرفی می‌گذاشت و بنده خاطرات معنوی خوبی از ایشان  به ذهن دارم.

عالم همراه باعمل

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز داشت: در واقع آیت‌الله نجفی همدانی با یک جلسه عموم را متوجه خداوند و انسان خاکی را متوجه مقصد اعلی می‌کرد و این مهم‌ترین خصویت این عالم بود، وی علاوه بر علم صاحب عمل نیز بود یعنی علم و عمل را توأم باهم داشت.

وی اظهار داشت: این علم و عمل ایشان سبب پیشرفت تقوایی و علمی افرادی که با او در ارتباط بودند، می‌شد و باید گفت که ایشان به عنوان استوانه ایمانی بود که مؤمنین دور وجود ایشان حلقه زده بودند.

خصوصیات تفسیر انوار درخشان

حجت الاسلام افلاکیان گفت: تفسیر انوار درخشان 18 جلد  است که در طول 24 سال به رشته تحریر درآورده شده است و آیت‌الله محمد حسینی همدانی نجفی زحمات وافری در نگارش این تفسیر کشیده است.

وی افزود: سبک این تفسیر فلسفی و عرفانی است؛ ایشان مباحث اجتهادی و عقلی خود را در این تفسیر به زیبایی بیان کرده است که پس از بررسی مباحث علمی و اجتهادی به مباحث عقلی می‌پردازد.

قلم عارفانه تفسیر انوار درخشان آن را متمایز کرده است

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: چند جلد نخست این تفسیر دارای قلم عارفانه است که به واسطه تعابیر فلسفی و عرفانی تفسیر نگارش شده است از این رو در صورت عدم آشنایی با مباحث فلسفی و عرفانی نمی‌توان از این تفسیر بهره برد اما مجلدهای مابقی آن به روانی و آسانی نوشته شده است و می‌تواند با تفسیر ارتباط خوبی برقرار کرد.

وی افزود: مهم‌ترین منابعی که در نگارش تفسیر استفاده شده است تفسیر منسوب به امام عسکری(ع)، تفسیر عیاشی، قمی، تفسیر برهان، مجمع‌البیان و از بین کتب حدیثی، اصول کافی، بحارالانوار، من لایحضره الفقیه،استبصار است.

تدبر در قرآن با انوار درخشان

حجت الاسلام افلاکیان اظهار کرد: یکی از ابعاد درخشان تفسیر انوار درخشان این است که در تدبر در قرآن و گره زدن محتوایی آیات به هم نقش ویژه دارد و مهم‌ترین ویژگی آن این است که آیات قرآن کریم به صورت پاراگراف پاراگراف بیان شده و سپس شرح آیات به صورت تدبری و مرتبط باهم بیان شده است.

وی درپایان خاطرنشان کرد: این تفسیر از جمله تفاسیر کامل فارسی دوران معاصر است که با جهت‌گیری‌های شیعی در قالب اصطلاحات و مفاهیم فلسفی و عرفانی نگاشته شده است ویژگی مهم این تفسیر  وجود بحث‌های معنوی، اخلاقی و انسان‌شناسی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha