پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عباس رضایی - کرمان

حجت الاسلام عباس رضایی: خاموشی فتنه جز با بصیرت و حرکت به موقع علما و بزرگان شهر امکان پذیر نبود.

خبرگزاری «حوزه»-کرمان/ با نزدیک شدن به حماسه نه دی روز تجدید میثاق مردم با رهبری و نظام، بازخوانی وقایع پیش آمده بعد از فتنه 88  و اقدامات علما و مردم در آن سال یکی از راه های زنده نگه داشتن پیام مردم حاضر در حماسه نه دی سال ۸۸ است؛ به همین منظور خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان، برای مرور بر اتفاقات پیش آمده در سال ۸۸ در کرمان و نقش روحانیون استان در آن سال با حجت الاسلام عباس رضایی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه کرمان گفتگویی به شرح زیر انجام داده است:

حوزه: با تشکر از اینکه این فرصت را در اختیار ما قرار دادید، به عنوان مقدمه، نقش علما در فتنه 88 و امثال آن چگونه میبینید؟

ابتدا از این فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید تشکر میکنم و عرض تبریک دارم به خاطر نزدیکی ایام الله 9 دی. در این رابطه باید عرض کنم خاموشی فتنه 88 جز با بصیرت و حرکت به موقع علما و بزرگان شهر امکان پذیر نبود و موضع گیری صریح و قاطع علما همچون چراغ راهی موجب وحدت اقشار مختلف مردم در مبارزه با فتنه و فتنه گران بود.

حوزه: اولین حرکات فتنه برانگیز بعد از انتخابات در کرمان چه بود؟

در سال ۸۸ و بعد از انتخابات حماسه آفرین آن سال، به مانند تجمعات و آشوبهایی که به رهبری سران فتنه در کشور رخ داده بود، حامیان آنها در کرمان نیز دست به تجمع و راهپیمایی زدند و در همان روزهای ابتدایی فتنه، در بلوار جمهوری اسلامی اجتماع و راهپیمایی کردند و شعارهای ضد نظام سرداند. حتی کار به جایی رسید که نسبت به عکس مقام معظم رهبری بیحرمتی شد و در ملاعام به آتش کشیده شد.

حوزه: نیروهای انقلابی در اولین اقدام چگونه در صحنه حاضر شدند و چه اقدامی شد؟

با به جریان افتادن و تشدید تجمعات، نیروهای انقلابی، بسیجیان و روحانیون کرمان ساکت ننشستند و با حضور ناشناس در میان تجمع کنندگان علاوه بر کنترل وضعیت، رفته رفته اوضاع را به دست گرفته و با خنثی کردن نقشههای دشمن توانستند مهر پایانی بر تجمعات در کرمان بزنند و بعد از پایان تجمعات در کرمان، سربازان امام زمان (عج) وظیفه خود را تمام شده نداستند و بر آنچه در تهران و دیگر شهرها در جریان بود متمرکز شدند و به کمک نیروهای انقلابی دیگر شهرها شتافتند.

حوزه: از منظر شما بزرگترین اتفاقی که دربرابر فتنه گران در کرمان انجام پذیرفت چه بود؟

بزگترین حرکت تاثیر گذار بر بیداری مردم و خنثی کردن نقشههای دشمن در جریان فتنه در کرمان و حتی در کشور، موضع گیریهای صریح و به موقع آیت الله جعفری امام جمعه وقت کرمان بود.  ایشان از همان ابتدای ماجرای فتنه با صراحت لهجه بر علیه سران فتنه موضع گیری کرده و در پی دفاع از ولایت و رهبری بلند شدند.

حوزه: موضع گیری آیت الله جعفری چه میزان تاثیری در مبارزه دیگر در بخش ها داشت؟

اقدام صریح آیت الله جعفری پشتوانهای برای اقدامات حوزههای علمیه و روحانیون استان کرمان شد که با ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان روحانیون باعث شکل گیری جریانی واحد دربرابر این فتنه عظیم شد. روحانیون کرمان در هر سطحی و در هر محل خدمتی که بودند با موضع گیری صریح در سخنرانی ها، مساجد، کلاسهای درس و... دست به اقدام علیه فتنه و فتنهگران زدند.

حوزه: آیا حرکت علما در میان  اقشار مختلف مردم تاثیری دربرداشت؟

به دنبال حرکت علما و روحانیون و با روشنگری که در میان آحاد مردم انجام دادند، رفته رفته مردم همیشه در صحنه کرمان به میدان آمدند و با شکل گیری اولین تجمعات در سطح کشور در کرمان مقدمه خوبی برای راهپیمایی عظیم نه دی فراهم شد.

حوزه: حماسه نه دی سال ۸۸ کرمان را چگونه ارزیابی میکنید؟

حماسه نه دی نماد ولایت مداری مردم کرمان بود که در روز نه دی سال هشتادو هشت در کرمان یکی از بهترین تجمعات و راهپیماییها در سراسر کشور رخ داد و مردم کرمان باری دیگر نشان دادند که با گذشت چندین سال از انقلاب هنوز نسبت به عهد و پیمان خود با امام این امت و مقام معظم رهبری پایبند هستند و در آنجا که نیاز باشد صحنه را خالی نمیگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha