شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی

حوزه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی وقتی وارد زندان رژیم شد، قوی بود و در برابر شکنجه های سخت شکوائیه نمی کرد. در زندان اهل قلم بود و تفسیر قرآن نوشت و از قرآن، شیوه عملی تربیتی را استخراج کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی امروز در همایش بررسی شخصیت اخلاقی سیاسی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که درسالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد، به جایگاه شخصیتی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: معتقدم اخلاق درکلی سازی است، یعنی انسان به خودش نگاه می کند که از چه چیزی خوشش و بدش می آید.

این استاد حوزه ودانشگاه عنوان کرد: ریشه اخلاق در درون آدمیان است؛ خدا پیامبران را فرستاد تا آن خزانه های درون را برانگیزاند، این نشان می دهد که همه چیز در درون شکل می گیرد و ساخته می شود.

وی افزود: اما اینکه ضامن اجرای اخلاق چه چیز است؛ مرد میدان می خواهد و قطعا کار هرکسی نخواهد بود. از جمله کسانی که در مدت 59سال از زندگی آن را دیده ام،  مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: از سال 1336 به قم آمدم در درس علامه طباطبایی شرکت می کردیم، آقای هاشمی را آنجا دیدم، ما تنها درس می خواندیم ، ولی ایشان درکنار علم، اهل عمل بود. از انقلاب و نهضت حمایت می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی افزود: او در قلبها جا داشت؛ باهوش و دارای مبارزات سیاسی بود؛  وقتی وارد زندان رژیم شد، قوی بود و در برابر شکنجه های سخت شکوائیه نمی کرد، در زندان اهل قلم بود و تفسیر قرآن نوشت و از قرآن، شیوه عملی تربیتی را استخراج کرد و انسان های فراوانی از این طریق برای مبارزه با کفر تربیت شدند.

این استاد حوزه ودانشگاه عنوان کرد: مرحوم هاشمی، فرد معتقد بود و اساسا با عمل خود اعتقاد را در درون خود تثبیت کرد. همیشه با ایشان درارتباط بودم، معتقد بود، نباید کاری کرد مخالفین علیه نظام شورش کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آن مرحوم، آبروی برای نظام و پیرو ولی فقیه بود، پست های  زیادی را برعهده گرفت، اما خود و اخلاق را گم نکرد. وارد هر جایگاهی می شد مقاوم  و خدمت گذار بود. در خطبه های نماز جمعه وقتی سخن  می گفت، سیاست مداران کارهایشان را رها می کردند و به سخن ایشان گوش می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی افزود: او دارای فضائل اخلاقی بود آن همه فضائل اخلاقی یک طرف، صبر در برابر طعنه ها، برای حفظ نظام و انقلاب و رهبری نمونه دیگر بود که قابل قیاس نبود.

 

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha